De Fontein, Christelijke basisschool

Oranjestraat 2c 7676 BH Westerhaar-Vriezenveensewijk

  • De Fontein is onderdeel van De Brede School Westerhaar
  • Gewoon bijzonder, bijzonder gewoon!
  • Het culturele verleden van Westerhaar
  • Ingang leerlingen onderbouw

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Fontein is al jaren intensief actief op het gebied van Passend Onderwijs. Alle leerlingen horen erbij en nemen indien mogelijk en wenselijk deel aan de Eindtoets. De ongecorrigeerde schoolscore van alle leerlingen wordt gelegd naast criteria deelname CET en inspectie. Op grond van specifieke zorgarrangementen en ondersteuningsbehoeften wordt vervolgens binnen De Fontein een passende analyse gemaakt volgens de criteria van de onderwijsinspectie. Deze school specifieke analyse geeft een objectief beeld van de schoolprestaties binnen Passend Onderwijs. De Fontein scoort conform de waardering onderwijsinspectie voldoende en aan De Fontein is jaarlijks een basisarrangement toegekend.

In schooljaar 2019-2020 is i.v.m. Corona vanuit het ministerie van OCW besloten geen Centrale Eindtoets af te nemen. De resultaten van de digitale CET schooljaar 2021-2022 zijn gepubliceerd in Mijn Scholen op de kaart. De gegevens van schooljaar 2023-2024 worden gepubliceerd zodra ze beschikbaar gesteld zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstellingen vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd. De afspraken zijn vastgelegd in protocollen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen geeft De Fontein op grond van resultaten van het leerlingvolgsysteem (CITO in ParnasSys) in combinatie met een capaciteitenonderzoek (NIO) en gegevens Eindtoets Basisonderwijs. De Fontein kiest voor een kansrijk advies in overleg met alle betrokkenen. De sociaal culturele omgeving van het voedingsgebied vormt verder een factor waar objectief rekening mee gehouden dient te worden. Ook is het een feit dat De Fontein meerdere leerlingen plaatst op V(S)O vanuit Passend Onderwijs. Nog niet alle VO scholen hebben voldoende mogelijkheden om Passend Onderwijs in vergevorderde vorm (neigend naar inclusief) vorm te geven. Dit kan resulteren dat plaatsing in VO binnen 3 jaar aangepast wordt conform mogelijkheden V(S)O.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om het wenselijke sociale klimaat binnen school zichtbaar te maken en te laten groeien worden de regels van KlasseKids gehanteerd en geïntegreerd op De Fontein in combinatie met gebruik van de methode Kwink.

KlasseKids afspraken

  • KlasseKids vertrouwen elkaar
  • Klassekids helpen elkaar
  • KlasseKids zijn gelijkwaardig
  • Klassekids hebben plezier
  • KlasseKids werken aan groei en succes

Groei, succes en plezier zijn de uitgangspunten van KlasseKids. Het is de basis waarop we binnen De Fontein met de leerlingen verder willen werken om hen sociaal, emotioneel en cognitief te laten groeien. Er wordt gewerkt aan een positieve en veilige sfeer in de groep, waar iedereen zich veilig voelt en rekening met elkaar houdt. In zo´n sfeer groeit het vertrouwen in jezelf en ook in de ander.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Werken aan wederzijds begrip
  • Groei, succes en plezier
  • Gewenst gedrag staat centraal

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Fontein wil Passend Onderwijs in PO breed vorm geven en zoekt naar mogelijkheden binnen de huidige wetgeving om een verregaande vorm van Passend Onderwijs te realiseren voor het eigen voedingsgebied. De Fontein heeft deelgenomen aan de pilot regelluwe scholen. De pilot regelluwe scholen is door het Ministerie van OCW geëvalueerd en is in 2021 afgesloten met een rapport dat naar de Tweede Kamer is gestuurd. Na behandeling in de Tweede Kamer is bekend gemaakt welke experimenten een blijvend karakter krijgen. De Fontein heeft in de periode van deelname aan het traject Excellente School van de inspectie de beoordeling "goed" ontvangen. De externe audit van B&T in mei 2023 heeft in het eindverslag ook geconcludeerd dat de onderzochte standaarden OP2, OP3, VS1, OR1 en SKA1/2/3 op De Fontein Oranjestraat van goede kwaliteit zijn!

Terug naar boven