Basisschool De Zonnewijzer

Schoolstraat 5 5843 AG Westerbeek

Schoolfoto van Basisschool De Zonnewijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

School heeft in schooljaar 2022-2023 een verbetertraject opgezet dat primair gericht is op het verbeteren van de opbrengsten op de basisvaardigheden. Het gemiddelde van de eindopbrengsten is over de voorgaande drie schooljaren onvoldoende geweest. De strategie en werkwijze zijn opgetekend in het jaarplan 2023-2024. Dit wordt cyclisch gemonitord. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school volgt de resultaten van de kinderen op twee manieren:

  • Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen.

Voor ieder vakgebied gebruiken we een methode om in een doorgaande lijn te werken aan de ontwikkeling van de kinderen. Deze methodes zijn verdeeld in blokken en gedurende en aan het einde van zo'n blok wordt bekeken of de doelen worden beheerst.

  • Via de niet-methodegebonden toetsen (o.a. Citotoetsen Leerling in Beeld) en de observatie-instrumenten.

Dit zijn landelijke toetsen, waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. De toetsen worden diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd door de leerkracht en intern begeleider om zodoende zicht te krijgen op ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van de groep en individuele leerlingen.

  • In groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling van de kinderen middels Focus 1/2.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de totstandkoming van een (pre)advies voor het voortgezet onderwijs. Het (pre)advies is een schooladvies, wat betekent dat alle collega’s hiervan op de hoogte zijn. Alle bovenbouwleraren, de internbegeleider en de directeur bepalen in een voorbereid overleg samen het (pre)advies.  

De preadvisering vindt plaats in groep 6 en 7 (laatste kind-/oudergesprek schooljaar). Met dit preadvies kunnen kind en ouders alvast oriënteren op een middelbare school die bij het advies en de wensen van ouders en kind past.  

Halverwege groep 6 wordt de ADIT (adaptieve digitale intelligentietest) afgenomen om vroegtijdig te signaleren en passend te kunnen interveniëren en differentiëren. Het preadvies eind groep 6 geeft richting en kan in de komende 2 schooljaren nog veranderen. Eind groep 7 wordt er opnieuw naar de ontwikkeling en resultaten gekeken en krijgt het kind opnieuw een preadvies.  

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt er tussen 10 en 31 januari een voorlopig advies gegeven. In de eerste of tweede volle week van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets (in ons geval in de week van 5 februari, week 6). Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de resultaten van de doorstroomtoets. Het definitieve advies moet uiterlijk 24 maart aan ouders en leerlingen zijn gegeven. Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan op een middelbare school (geldt niet voor leerlingen die de stap naar VSO maken).   Wij spreken niet van het hoogste (VWO) of het laagste niveau (PRO). Wij kijken als school naar wat het beste bij het kind past.  

Als het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan de (voorlopige) adviezen dan wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid, vertrouwen en autonomie zijn belangrijke pijlers in ons dagelijks handelen. Er heerst een positieve sfeer binnen de school. We hechten veel waarde aan rust en structuur, duidelijke afspraken zijn kenmerkend binnen onze school.

We werken hierbij met elementen van Positive Behaviour Support (PBS) en Pedagogisch tact. De Fides-methodiek wordt ingezet om te bouwen aan het zelfvertrouwen, de weerbaarheid en het welbevinden van de leerlingen.

Met sociaal-emotionele ontwikkeling bedoelen we dat de kinderen leren omgaan met elkaar en de anderen.  

Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling zijn:

  • Het samenwerken, het samen spelen, het samen kunnen delen, hulpvaardig zijn
  • Respect hebben voor elkaars mening en inbreng
  • Elkaar de ruimte geven om zelf-ontdekkend bezig te zijn
  • Het kunnen oplossen van conflictsituaties
  • Het kunnen inleven in gevoelssituaties
  • Anderen accepteren en respecteren in hun anders zijn
  • Een gevoel van saamhorigheid   


Om problemen te voorkomen in de omgang met elkaar, moeten kinderen leren sociale vaardigheden bij zichzelf en anderen te herkennen. Ze moeten leren hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar kunt helpen, hoe je conflicten op kunt lossen etc. Dit allemaal op een positieve manier. Ze moeten leren om goed met hun emoties om te gaan en deze naar elkaar toe te gebruiken. Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Conflicten tussen (groepen) kinderen worden ook in kringgesprekken besproken, zodat kinderen zich (weer) bewust worden van waarden en normen. Waarden en normen zijn ook van grote invloed daar waar het gaat om pestgedrag. Met behulp van de symbolen van Fides proberen wij de ontwikkeling van de leerlingen met betrekking tot de weerbaarheid en het zelfvertrouwen  te stimuleren en concreet te maken.   

Hoe omgegaan wordt met pesten staat beschreven in ons Schoolveiligheidsplan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven