Klachtenprocedure
Op De Zonnewijzer streven we ernaar om zo zorgvuldig mogelijk te werken. Ondanks dat kunnen er wel eens misverstanden ontstaan of kunnen we fouten maken. Bij klachten gaan we ervan uit dat de klager in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijv. de leerkracht. Komen zij er samen niet uit, dan zoekt de klager contact met de directeur. Indien de klager en de directeur niet tot een bevredigende oplossing komen, dan kan de klager een klacht indienen bij het College van Bestuur van Optimus Primair Onderwijs, die de klacht gaat onderzoeken.
Het adres van het bestuur is:
OPTIMUS Primair onderwijs
Stoofweg 2 5361
HZ Grave
Tel. 0485-318910
Mocht het voorgaande niet leiden tot een bevredigende oplossing dan is Optimus aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Katholiek Onderwijs (postbus 82324, 2508 EH Den Haag, 070-3861697, [email protected]).
OPTIMUS heeft het landelijke model klachtenregeling ondertekend en zich aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Primair Onderwijs. De complete klachtenregeling is verkrijgbaar bij de directie en de vertrouwenspersoon.
Ieder personeelslid, ook de vertrouwenspersoon, heeft een meldplicht als er een vermoeden bestaat van een zedendelict. In zo’n geval geldt de klachtenregeling niet en zal het bestuur direct tot maatregelen overgaan. Ouders of verzorgers kunnen dit uiteraard direct kenbaar maken aan de directeur of het bestuur.
Scholen zijn wettelijk verplicht een klachtenregeling vast te stellen, waarin staat hoe klachten binnen de school worden afgehandeld. Ook binnen OPTIMUS primair onderwijs wordt een dergelijke klachtenregeling gehanteerd.
Machtsmisbruik: seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, ernstige vorm van pesten. Als ondanks alle preventieve zorg een kind toch lastiggevallen wordt, moet het kind (eventueel met de ouders) met zijn/haar verhaal bij iemand terecht kunnen. Dit kan bij de leerkracht, de directie, de schoolcontactpersoon van de school of de externe vertrouwenspersoon.
Op De Zonnewijzer zijn contactpersoon: Carry Lucassen en Femke Bulten.
Zij zijn aangesteld voor klachten van kinderen of van ouders en als spreekbuis van de kinderen. Het gaat dus om klachten van kinderen aan het adres van een volwassen medewerker (leerkracht, ondersteunend personeel) of vrijwilliger van de school of om klachten van een kind ten aanzien van een ander kind. De schoolcontactpersoon of directeur verzorgt de eerste opvang en brengt u desgewenst in contact met de externe vertrouwenspersoon.
Het is ook mogelijk om rechtstreeks contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon. Als er officieel een klacht wordt ingediend, verwijst de schoolcontactpersoon de klager/klaagster direct door naar de externe vertrouwenspersoon, die de betrokkene kan bijstaan en van advies kan dienen.
De vertrouwenspersoon voor de scholen van OPTIMUS primair onderwijs is: Mevr. Gonny Driessen, tel. 06-10938093 e-mailadres: [email protected] Zij is in dienst van GIMD (Gemeenschappelijke Instelling Maatschappelijke Dienstverlening). U kunt het hoofdkantoor van GIMD bereiken via telefoonnummer: 058-2954777. Website: www.gimd.nl/vertrouwenspersoon