Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Scholen hebben zorgplicht. Dat geldt dus ook voor onze school. Dat betekent dat wij ervoor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die bij ons worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. Wij zoeken in overleg met de ouders een passende plek. Op onze eigen school of, als de school niet de juiste begeleiding kan bieden, op een andere reguliere of speciale school. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke ondersteuning wij kunnen bieden. Wij werken daarbij vanuit het bovenschools beleidskader voor leerlingbegeleiding.
Schoolondersteuningsprofiel In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) kunt u de ondersteuning vinden die wij bieden. Dit document kunt u vinden op de website van de school: dekreeke.ogperspecto.nl
Schoolondersteuningsprofiel De ondersteuning die wij kunnen bieden: We zijn een school die toekomstgericht is en daarom willen we in de komende vier jaar verder werken aan de kwaliteitsontwikkeling van onze school. Dit willen we doen, door de kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Dit vormen van eigenaarschap bij ieder individueel kind, zien wij als een van de belangrijkste speerpunten voor de komende jaren. Betrokkenheid van leerkrachten, kinderen en ouders is hierbij onontbeerlijk
Doublures en kleutergroepverlenging Binnen de scholen van Elevantio worden ouders nauw betrokken bij een mogelijke doublure of kleuterverlenging.
Doubleren
Op De Kreeke kan elk kind functioneren op zijn of haar niveau. Op De Kreeke blijft een kind enkel zitten (doubleren) wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. We geven de voorkeur aan een aangepast lesprogramma, zodat een leerling gewoon kan doorstromen naar de volgende groep. De Kreeke probeert doubleren zoveel mogelijk te voorkomen, maar soms zijn er omstandigheden waarbij een doublure een goede oplossing kan zijn. Doubleren gebeurt alleen als het aanbieden van dezelfde leerstof voor een tweede jaar zinvol is. Voor kinderen met een niet op te heffen leerstoornis biedt een doublure meestal geen oplossing. Voor deze groep kinderen is het aanbieden van aangepaste leerstof een betere oplossing. De procedure bij doublures staat beschreven in een protocol. Ouders wordt betrokken tijdens deze procedure. De uiteindelijke beslissing ligt bij de school in goed overleg met ouders.
Kleuterverlenging
Kinderen stromen op 4-jarige leeftijd in in groep 1 van het basisonderwijs. Deze instroom vindt gedurende het hele schooljaar plaats. Groepen 1 en 2 van het basisonderwijs zijn de zogenaamde kleutergroepen. Volgens de onderwijsinspectie is er sprake van kleuterverlenging als een kind geboren voor 1 januari niet overgaat van groep 2 naar groep 3. Uitgangspunt is dat een kind nog onvoldoende vaardigheden heeft ontwikkeld om te kunnen deelnemen aan het aanvankelijk lees- en schrijfprogramma en het rekenprogramma van groep 3. Op De Kreeke vindt kleuterverlenging plaats wanneer de school overtuigd is dat een leerling het daarna beter zal gaan doen. Dat de kleuterverlenging in belangrijke mate zal bijdragen aan de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden. De procedure bij kleuterverlenging staat beschreven in een protocol.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Basisschool De Kreeke heeft de ambitie om voor de komende jaren een concept neer te zetten, waarbij we met name gaan werken vanuit Leerlijnen. De bedoeling hiervan is dat we gericht kijken naar de lesstof en het aanbieden daarvan zo gevarieerd en gedifferentieerd mogelijk neer te zetten. Hierbij maken wij gebruik van methodes, Snappet, buiten- en bewegend leren en betekenisvol leren. Op deze manier willen we toekomen aan de steeds breder wordende behoeftes van leerlingen.
Daarnaast zorgen we met onze formatie ervoor dat er in elke groep extra ondersteuning geboden kan worden. Wij gaan uit van 4 stamgroepen en stemmen onze formatie daarop af. Dat betekent dat we bijvoorbeeld op 2 ochtenden een peuter-kleutergroep kunnen formeren, dat groep 3/4 op 4 ochtenden met 2 leerkrachten staat, dat groep 5/6 2 ochtenden met 2 leerkrachten staat en groep 7/8 heeft twee ochtenden een extra leerkracht én 3 ochtenden een onderwijsassistent. Dit alles maakt dat we ondersteuning kunnen bieden, daar waar het nodig is, maar we zijn ook flexibel. Bij uitval van leerkrachten bijvoorbeeld hebben we altijd een bekend gezicht voor de groep, waardoor we ons kunnen houden aan de planning.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.