Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tweejaarlijks maken wij na de cito afnames een analyse van de cito opbrengsten op school-, groeps- en leerlingniveau. Aan de hand van de resultaten spreken wij actiepunten af. Deze bespreken wij met het hele team.
Trendanalyses maken een onderdeel uit van de cito-analyse. Ook deze worden met het hele team besproken. We bespreken jaarlijks elk vakgebied en bekijken hierbij ook de trendanalyses.
Aan het eind van groep 7 wordt het voorlopig schooladvies met ouders en leerling besproken. Het advies is gebaseerd op wat leerkrachten in de praktijk van alle dag met de leerling meemaken, gecombineerd met ervaringen uit eerdere groepen en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem. In februari maakt groep 8 de doorstroomtoets. Dit is verplicht. Op onze school werken we met de IEP doorstroomtoets. Met de doorstroomtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. In maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets, waarnaar de leerlingen uiterlijk 24 maart hun definitieve schooladvies ontvangen. Eind maart melden alle leerlingen zich tegelijk aan op de middelbare school. Nadat de leerlingen zijn aangemeld bij de school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport uitgewisseld en bespreken de leerkracht van groep 8 en de mentor van de brugklas eventuele bijzonderheden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).
Wij werken op school met de Kanjermethode en het Kanjerleerlingvolgsysteem voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen.
Om de lessen van deze methode goed te kunnen uitvoeren, zijn alle leerkrachten op school getraind in het werken met deze methode.
De school streeft een opbouwende, positieve sfeer na. De school zet middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderlinge vertrouwen en het besef dat het goed is om elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar, en ben of blijf je niet zielig. Duidelijk wordt gesteld dat leerlingen t.o.v. elkaar niet de baas zijn.
De Kanjermethode geeft kinderen handvatten in sociale situaties. Voorbeelden hiervan zijn:
? Hoe stel ik mezelf voor, hoe presenteer ik mezelf
? Hoe geef en ontvang ik een compliment
? Rekening houden met je eigen gevoelens en met de gevoelens van anderen
? Samenwerken/ samenspelen
? Je mening durven geven
? Zelfvertrouwen hebben
? Leren stoppen met pesten, uit de slachtofferrol van gepeste stappen
Op 31 januari 2023 heeft de Inspectie van het Onderwijs een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op de Vinckhuysenschool. Het onderzoek bestond uit lessenbezoeken, documentenanalyse, gesprekken met leerlingen, ouders en leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleiding. De inspectie heeft geconstateerd dat de kwaliteit van het onderwijs voldoende is. Ze geven aan dat de Vinckhuysenschool een kleinschalige school is met een prettige sfeer en aandacht voor alle leerlingen. Ook de begeleiding en het leeraanbod zet de leerlingen aan om actief te leren.