Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Werenfridus is gekozen om een vakleerkracht bewegingsonderwijs extra uren te geven, zodat alle groepen (dus ook de groepen 1-2) vakkundig/specifiek bewegingsonderwijs krijgen. Daarnaast hebben wij ook een vakleerkracht muziekonderwijs.
Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor de verdere basisschooltijd. Wij werken in groep 1-2 doelgericht aan de verschillende leerlijnen. Dat doen we door te werken met thema's waarmee we een rijke speel- en leeromgeving creëren voor de kinderen. De kleuters worden hierdoor uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Naast doelgerichte kringactiviteiten gericht op taal-, reken-, sociaal-emotionele- en creatieve ontwikkeling, laten we onze kleuters vooral spelend dingen ontdekken. We nodigen ze daartoe uit door veel thematische activiteiten in de verschillende hoeken aan te bieden.
De onderwijstijden in de tabel zijn gebaseerd op het lesrooster. In de praktijk is het soms lastig om het onderscheid tussen de verschillende vakken zo strikt te maken. Veel vakken overlappen elkaar: met wereldoriëntatie ben je bv ook bezig met taal. Wij willen onze leerlingen leren zelf eigenaar te laten zijn van hun leerproces en wij willen ze een zelfstandige werkhouding bijbrengen. Wij werken daartoe met weektaken. Iedere dag is er in alle groepen tijd ingeroosterd voor zelfstandig werken waarin leerlingen aan de slag gaan met de vakken taal, rekenen en spelling. Zij werken hierbij aan eigen leerdoelen of aan leerdoelen die door de leerkracht zijn bepaald.
Ondersteuningsprofiel
Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de onderwijsinspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit Schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks herzien waardoor onze school en Samenwerkingsverband over een actueel overzicht beschikt van onderwijskundige informatie in relatie tot passend onderwijs. Perspectief op School geeft inzicht in de ondersteuning die onze school een leerling kan bieden, in de ambities die wij hebben om ons te ontwikkelen en hoe die ontwikkeling verloopt. Deze ondersteuning is vastgelegd in een schoolrapportage. Voor ouders is er een beknopte ouderrapportage beschikbaar waarin wordt samengevat welke ondersteuning wij uw kind kunnen bieden op onze school. Deze kunt u vinden op onze website.
Basisschool Werenfridus biedt onderwijs aan kinderen van 4-12 jaar. Het team volgt de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Hierbij gaat het niet alleen om de vorderingen op het gebied van lezen, spellen, schrijven en rekenen, maar ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van uw kind. We maken hierbij gebruik van methodegebonden toetsen, CITO-toetsen en observaties. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht vaststellen of er problemen zijn met de aangeboden leerstof of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze uitslagen en observaties bewaren en verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van uw kind.
Het team beoordeelt de resultaten van uw kind regelmatig en bespreekt deze met collega-leerkrachten en de intern begeleider. De intern begeleider, Eveline Schoordijk, ondersteunt de leerkrachten bij het bieden van zorg aan kinderen. Als we ons zorgen maken om de ontwikkeling van uw kind op één of meer gebieden, dan maakt de leerkracht een plan van aanpak om uw kind te helpen. Dit kan ook betekenen dat we uw kind meer uitdaging en verdieping van de lesstof aanbieden. Na afloop van de periode van het plan van aanpak, toetst de leerkracht de voortgang en wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld.
Vanzelfsprekend wordt u als ouders meegenomen in het proces als wij zorgen hebben om uw kind. We zullen dit met u bespreken en betrekken u bij de aanpak. Natuurlijk houden wij u regelmatig op de hoogte.
Onze school maakt gebruik van de inzet van het Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit de intern begeleider, een psycholoog van het samenwerkingsverband, een medewerker van de school voor speciaal basisonderwijs (ambulant begeleider) en de schoolmaatschappelijk werker. Als we meer expertise nodig hebben om uw kind op de juiste manier te kunnen helpen, bespreken wij dat in het Ondersteuningsteam. Wanneer wij uw kind in het Ondersteuningsteam willen inbrengen, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. U wordt als ouder(s) altijd uitgenodigd om bij het overleg van het Ondersteuningsteam aanwezig te zijn. Om een kind in het Ondersteuningsteam te mogen bespreken, is het nodig dat de school een uitgebreid formulier (het groeidocument) invult. Ook de ouders vullen daarbij een deel in.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft een coördinator/ specialist ontwerpend, onderzoekend en ontdekkend leren. In de toekomst zal ons handelen steeds meer gaan aansluiten op de gevormde visie. Daarnaast zouden wij in de toekomst willen gaan werken met een rekencoördinator/ specialist.
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het dorp.