Basisschool St Werenfridus

Dorpsstraat 75 1693 AC Wervershoof

Schoolfoto van Basisschool St Werenfridus

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging voor voorzien verlof (bijv. zwangerschapsverlof) wordt er eerst intern gekeken naar mogelijkheden bij collega's. Daarna wordt er geworven vanuit de vervangingspool.

Bij vervanging voor onvoorzien verlof (bijv. ziekte) wordt er gekeken of het intern opgelost kan worden door het inschakelen van aanwezig personeel. Gelijktijdig wordt de vervangingspool ingeschakeld en kunnen wij een aanvraag uitzetten bij een externe partner. Mochten er geen vervangers zijn dan worden de leerlingen de voor die dag verdeeld over de andere groepen middels een vaste verdeellijst. Is de afwezigheid van de leerkracht voor schooltijd bekend en is er geen enkele invalmogelijkheid dan blijven de leerlingen thuis.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Werenfridus is gekozen om een vakleerkracht bewegingsonderwijs extra uren te geven, zodat alle groepen (dus ook de groepen 1-2) vakkundig/specifiek bewegingsonderwijs krijgen. Daarnaast hebben wij ook een vakleerkracht muziekonderwijs.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor de verdere basisschooltijd. Wij werken in groep 1-2 doelgericht aan de verschillende leerlijnen. Dat doen we door te werken met thema's waarmee we een rijke speel- en leeromgeving creëren voor de kinderen. De kleuters worden hierdoor uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Naast doelgerichte kringactiviteiten gericht op taal-, reken-, sociaal-emotionele- en creatieve ontwikkeling, laten we onze kleuters vooral spelend dingen ontdekken. We nodigen ze daartoe uit door veel thematische activiteiten in de verschillende hoeken aan te bieden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijden in de tabel zijn gebaseerd op het lesrooster. In de praktijk is het soms lastig om het onderscheid tussen de verschillende vakken zo strikt te maken. Veel vakken overlappen elkaar: met wereldoriëntatie ben je bv ook bezig met taal. Wij willen onze leerlingen leren zelf eigenaar te laten zijn van hun leerproces en wij willen ze een zelfstandige werkhouding bijbrengen. Wij werken daartoe met weektaken. Iedere dag is er in alle groepen tijd ingeroosterd voor zelfstandig werken waarin leerlingen aan de slag gaan met de vakken taal, rekenen en spelling. Zij werken hierbij aan eigen leerdoelen of aan leerdoelen die door de leerkracht zijn bepaald.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsprofiel

Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de onderwijsinspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsprofiel van Perspectief op School. Dit Schoolondersteuningsprofiel wordt jaarlijks herzien waardoor onze school en Samenwerkingsverband over een actueel overzicht beschikt van onderwijskundige informatie in relatie tot passend onderwijs. Perspectief op School geeft inzicht in de ondersteuning die onze school een leerling kan bieden, in de ambities die wij hebben om ons te ontwikkelen en hoe die ontwikkeling verloopt. Deze ondersteuning is vastgelegd in een schoolrapportage. Voor ouders is er een beknopte ouderrapportage beschikbaar waarin wordt samengevat welke ondersteuning wij uw kind kunnen bieden op onze school. Deze kunt u vinden op onze website.

Basisschool Werenfridus biedt onderwijs aan kinderen van 4-12 jaar. Het team volgt de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Hierbij gaat het niet alleen om de vorderingen op het gebied van lezen, spellen, schrijven en rekenen, maar ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van uw kind. We maken hierbij gebruik van methodegebonden toetsen, CITO-toetsen en observaties. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht vaststellen of er problemen zijn met de aangeboden leerstof of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze uitslagen en observaties bewaren en verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van uw kind.

Het team beoordeelt de resultaten van uw kind regelmatig en bespreekt deze met collega-leerkrachten en de intern begeleider. De intern begeleider, Eveline Schoordijk, ondersteunt de leerkrachten bij het bieden van zorg aan kinderen. Als we ons zorgen maken om de ontwikkeling van uw kind op één of meer gebieden, dan maakt de leerkracht een plan van aanpak om uw kind te helpen. Dit kan ook betekenen dat we uw kind meer uitdaging en verdieping van de lesstof aanbieden. Na afloop van de periode van het plan van aanpak, toetst de leerkracht de voortgang en wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld.

Vanzelfsprekend wordt u als ouders meegenomen in het proces als wij zorgen hebben om uw kind. We zullen dit met u bespreken en betrekken u bij de aanpak. Natuurlijk houden wij u regelmatig op de hoogte.

Onze school maakt gebruik van de inzet van het Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit de intern begeleider, een psycholoog van het samenwerkingsverband, een medewerker van de school voor speciaal basisonderwijs (ambulant begeleider) en de schoolmaatschappelijk werker. Als we meer expertise nodig hebben om uw kind op de juiste manier te kunnen helpen, bespreken wij dat in het Ondersteuningsteam. Wanneer wij uw kind in het Ondersteuningsteam willen inbrengen, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. U wordt als ouder(s) altijd uitgenodigd om bij het overleg van het Ondersteuningsteam aanwezig te zijn. Om een kind in het Ondersteuningsteam te mogen bespreken, is het nodig dat de school een uitgebreid formulier (het groeidocument) invult. Ook de ouders vullen daarbij een deel in.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school heeft een coördinator/ specialist ontwerpend, onderzoekend en ontdekkend leren. In de toekomst zal ons handelen steeds meer gaan aansluiten op de gevormde visie. Daarnaast zouden wij in de toekomst willen gaan werken met een rekencoördinator/ specialist. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken samen met een kinderopvangorganisatie in het dorp.

Terug naar boven