Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen. Ook op een school. Soms onopzettelijk, soms opzettelijk. Vaak komt u er onderling wel uit door klachten te bespreken met de betrokken medewerker. Komen zij er samen niet uit, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling SKOWF. Daarnaast heeft de school een interne contactpersoon die u kan informeren over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt. Voor onze school is dat Eveline Schoordijk, zij is telefonisch te bereiken op 0228-581739 of per e-mail op: eveline.schoordijk@skowf.nl. De klachtenregeling is te vinden op de website van SKOWF onder het kopje ' Over ons' bij protocollen / ouderinformatie: https://www.skowf.nl/over-ons/ of via de directe link: https://www.skowf.nl/wp-content/uploads/2022/01/klachtenregeling-SKOWF-18-1-2022.pdf. Het stroomdiagram dat bij de klachtenregeling hoort is te vinden via: https://www.skowf.nl/wp-content/uploads/2022/01/stroomdiagram-klachtenregeling-SKOWF.pdf
Interne contactpersoon
Op school zorgt de interne contactpersoon voor de eerste opvang van leerlingen en/of ouders/verzorgers die een klacht hebben. Bij klachten op het gebied van ongewenst intimiderend gedrag verwijst de interne contactpersoon naar de externe vertrouwenspersoon. De naam van de interne contactpersoon binnen onze school is Eveline Schoordijk, zij is bereikbaar onder telefoonnummer 0228-581739 of per mail eveline.schoordijk@skowf.nl.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon begeleidt en ondersteunt ouders/verzorgers, leerlingen bij de behandeling van klachten waarbij er sprake is van ongewenst intimiderend gedrag. Hieronder wordt verstaan seksuele intimidatie, (digitaal) pesten, discriminatie, agressie en geweld. De externe vertrouwenspersoon heeft een informatieve functie voor de medewerkers van de school. De externe vertrouwenspersoon is er voor klachten van ouders/verzorgers en leerlingen tegen medewerkers van een school en die van leerlingen onderling. De externe vertrouwenspersoon (en ook de klachtencommissie) is er niet voor klachten die in de thuissituatie spelen. Voor een medewerker van een school die begeleiding en ondersteuning nodig heeft, als het gaat om ongewenst gedrag tussen personeel onderling, kan de externe vertrouwenspersoon ook ingeschakeld worden.
Indien u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van een school) een klacht over machtsmisbruik heeft, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. Deze kijkt hoe uw klacht het beste aangepakt kan worden. In eerste instantie probeert de externe vertrouwenspersoon een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers/leerlingen en school. Indien dit niet lukt, wordt gekeken naar andere mogelijkheden. U kunt dan overwegen een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs.
Bereikbaarheid externe vertrouwenspersoon
Mevr. Ellen Labree en Inez Ursem zijn de externe vertrouwenspersonen voor onze scholen die zijn aangesloten bij de GGD Hollands Noorden. U kunt hen zowel schriftelijk als telefonisch bereiken.
Vertrouwenspersoon regio West-Friesland: GGD Hollands Noorden t.a.v. externe vertrouwenspersoon, Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar
E-mail: e.labree@ggdhn.nl; i.ursem@ggdhn.nl
GGD Hollands Noorden, afdeling jeugdgezondheidszorg
GGD Hollands Noorden staat klaar voor alle kinderen van 0 tot 18 jaar en hun ouders/verzorgers(verder: ouders) in Noord-Holland-Noord. In de basisschoolperiode worden kinderen en ouderstweemaal uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek (rond groep 2 en groep 7) en ontvangenhierover meer informatie. Daarnaast zijn er vaccinatiemomenten rond 9 en 10 jaar oud in dezeperiode. Ieder kind in Nederland heeft recht op jeugdgezondheidszorg. Dat is wettelijk geregeld enkost ouders niets.Aan iedere school is een jeugdarts, jeugdverpleegkundige, doktersassistente en opvoedadviseurgekoppeld. Zij werken nauw samen met de school om samen de beste zorg te kunnen bieden aankind en ouders.Ouders kunnen op ieder moment terecht bij de jeugdgezondheidzorg voor vragen of overleg omtrentgezondheid, ontwikkeling en opvoeden. Daarnaast worden cursussen, workshops en lezingengeorganiseerd waar ouders meestal gratis aan deel kunnen nemen.GGD Hollands Noorden werkt met de GroeiGids App. Hier vinden ouders deskundige informatie overopvoeden en opgroeien per leeftijdscategorie. Ouders kunnen ook laagdrempelig chatten met eenjeugdverpleegkundige.
Bereikbaarheid Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs
De Landelijke Klachtencommissie Katholiek Onderwijs is bereikbaar op:
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoon: 070-3861697
Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur
E-mail: info@gcbo.nl
Internet: www.gcbo.nl
Telefoonnummer: 088-0100550 (maandag t/m vrijdag)