Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Alweer verschillende jaren geleden werd duidelijk dat de situatie met hele grote groepen, in met name de middenbouw, niet wenselijk was voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Met het team is toen gekeken naar een evenwichtigere verdeling, waarbij het onderwijs en de leerlingen zelf beter tot hun recht komen. Wij hebben toen, in goed overleg met de MR, als team besloten om te gaan werken met combinatiegroepen. Hierdoor kunnen we kleinere groepen formeren en is er meer aandacht voor alle kinderen. Het aanbod in de combinatiegroepen is hetzelfde als bij de homogene groepen en wordt met collega's onderling nauwgezet afgestemd.
Kunstzinnige en culturele vorming; muziek, Engels, levensbeschouwing en knutselen
De onderwijstijden in de tabel zijn gebaseerd op het lesrooster. In de praktijk past de leerkracht de lestijd vaak aan, aan de behoefte van de groep.
Passend onderwijs
In Nederland hebben alle kinderen recht op passend onderwijs. Ieder kind gaat daarom naar een school die past bij wat het kan en waar het goed in is. Daar zorgen de scholen samen voor. Als het kan, gaat een kind naar een reguliere (gewone) basisschool, dichtbij huis.
Als leerlingen extra hulp bij het leren nodig hebben, krijgen ze die zoveel mogelijk op de eigen school. Zo krijgen ze een goede voorbereiding op de middelbare school. Ook krijgen ze een eerlijke kans om op te groeien tot zelfstandige volwassenen met een zinvolle plek in de samenleving.
Alleen kinderen die door een beperking of een ernstig leer- of gedragsprobleem iedere dag veel hulp nodig hebben, gaan naar het speciaal onderwijs.In de regio West-Friesland zijn alle basisscholen aangesloten bij Passend onderwijs West-Friesland, dat bestaat uit samenwerkingsverband De Westfriese Knoop en Samenwerkingsverband VO West-Friesland.
Wat voor hulp kan uw kind krijgen?
Het ene kind heeft meer steun nodig dan het andere. Daarom bieden alle basisscholen basisondersteuning en extra ondersteuning. Hieronder leggen we het verschil uit.
Basisondersteuning
Basisondersteuning is voor leerlingen die net wat extra hulp nodig hebben om in de eigen klas te kunnen blijven meedoen. Bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met lezen, spellen of rekenen. Maar ook als ze problemen hebben met gedrag of met leren, als ze juist heel goed kunnen leren (hoogbegaafd zijn) of als ze lange tijd ziek zijn. Iedere basisschool in de regio West-Friesland kan die hulp geven.
Extra ondersteuning
Soms heeft een leerling, om wat voor reden dan ook, méér hulp nodig. Dat noemen we extra ondersteuning. Ook die hulp probeert de school zelf te regelen. Soms komen daarvoor hulpverleners naar de school. Wanneer een kind het normale lesprogramma niet kan volgen, zoeken we samen een andere lesplek.
Er zijn veel mogelijkheden voor passend onderwijs. Dat betekent niet dat we voor elk kind een apart lesprogramma kunnen maken. Het gaat er juist om dat ieder kind zo veel mogelijk les krijgt in de eigen groep.
Welke basisondersteuning geeft de basisschool?
De scholen in de regio hebben afgesproken welke basisondersteuning ze bieden. In dit hoofdstuk leest u welke ondersteuning dat is. Welke hulp onze school uw kind precies kan geven, leest u in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP).
Heeft uw kind ondersteuning nodig?
Meestal merkt de leerkracht als eerste dat uw kind hulp nodig heeft. Het kan ook zijn dat u dat zelf ontdekt. U kunt dat het beste bij de leerkracht van uw kind melden. We bespreken dan met u welke ondersteuning uw kind krijgt.Weet u al vóór aanmelding dat uw kind ondersteuning nodig heeft? Dan kijken we samen met u welke hulp uw kind op onze school kan krijgen. Dat doen we binnen zes weken na aanmelding (maximaal tien weken).
Zo pakken we het aan
Dit is hoe onze school de basisondersteuning regelt:
Samenwerking
Om goede basisondersteuning te kunnen geven, werken we samen met u, uw kind en soms met professionele hulpverleners. We kijken goed naar wat uw kind nodig heeft en bespreken regelmatig met u en uw kind of de hulp werkt.
Toezicht
Onze intern begeleider (IB'er) of kwaliteitscoördinator (KC'er) zorgt dat uw kind de hulp krijgt die is afgesproken. Ook als die hulp door iemand van buiten de school wordt gegeven.
Overdracht
Als uw kind naar een andere leeromgeving gaat, letten we erop dat uw kind de juiste ondersteuning blijft krijgen. De leerkracht vertelt dus altijd aan de volgende leerkracht welke hulp uw kind nu al krijgt, nodig heeft of heeft gekregen. Natuurlijk gaan we voorzichtig om met de persoonlijke gegevens van uw kind.
School in de buurt
Heeft uw kind hulp nodig die onze school niet kan geven? Dan kijken we of een andere basisschool in de buurt die ondersteuning wél in huis heeft. Als dat zo is, kijken we samen met u of overplaatsing naar die school het beste is voor uw kind.
Wilt u meer weten? Kijk dan in het document Basis- en extra ondersteuning po Passend Onderwijs West-Friesland op de website van het samenwerkingsverband. U kunt ook om uitleg vragen bij onze intern begeleider (IB’er) of kwaliteitscoördinator (KC’er).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met regelmaat worden allerlei onderwerpen op De Schelp geëvalueerd. We houden hierbij het belangrijkste in het oog: onze leerlingen en hun onderwijsbehoeftes. Jaarlijks wordt het jaarplan opgesteld en één keer in de vier jaar het schoolplan. In het jaarplan worden onze ambities voor het toekomstige/lopende schooljaar omschreven. Met regelmaat worden interventies ingezet om tegemoet te kunnen blijven komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.