Basisschool Gerardus Majella

Sportlaan 12 1693 CZ Wervershoof

  • Kinderen leren lezen is één van de belangrijkste doelen van ons onderwijs. We geven regelmatig boekpromoties in de klas en in de school
  • In groep 1/2 staat het verwonderen en ontdekken centraal. Spelenderwijs leren de kleuters de wereld om zich heen begrijpen.
  • Leren doe je zeker niet alleen aan een tafel met een boek, maar ook zeker in spel en oefeningen. Buiten woorden schrijven met stoepkrijt
  • Schoolfoto van Basisschool Gerardus Majella
  • Schoolfoto van Basisschool Gerardus Majella

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte en verlof werken wij met invalleerkrachten. Zoals inmiddels bekend is dit een steeds kleiner wordende groep mensen. SKO West-Friesland heeft een eigen invalpool met medewerkers.

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt altijd eerst gekeken of dit intern kan worden opgelost, bijvoorbeeld door een part-timer extra te laten werken. Daarnaast kan gekeken worden of er vanuit de vaste medewerkers in de invalpool een leerkracht beschikbaar is. Middels Driessen HRM, het uitzendbureau voor overheid, onderwijs, zorg en cultuur kan ook een aanvraag voor een invalkracht worden gedaan.

Als al deze stappen niet leiden tot een oplossing, worden de kinderen naar huis gestuurd. Dit zullen wij niet doen zonder u op de hoogte te stellen. Kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden, zullen worden verdeeld over andere groepen.

Indien groepen voor langere tijd geen fysiek onderwijs kunnen krijgen op school zullen wij kijken op welke wijze we het thuisonderwijs kunnen vormgeven. Dit is alleen in uiterste nood. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij hebben 5 combinatiegroepen, waarbij twee leerjaren zijn samengevoegd tot één groep, en 1 enkele groep. Binnen onze school is er een  groep 1/2, een groep 2/3, een groep 4/5, een groep 5/6 en een groep 7/8.

Iedere groep heeft 1 of 2 vaste leerkrachten. Daarnaast verzorgen onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs twee keer per week de gymlessen vanaf groep 3. Groep 1-2 krijgt gymles van de eigen leerkracht. Vanuit een muzieksubsidie van de gemeente zijn wij vanaf schooljaar 20-21 ook gestart met een vakleerkracht muziek. Deze leerkracht komt ongeveer eens in de 2 weken voor een muziekles aan alle groepen. 

Voor het vak begrijpend lezen worden de kinderen van groep 4 t/m 8 in niveaugroepen ingedeeld. Op deze manier kunnen de leerkrachten instructie op niveau geven en beter tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen.

Vanuit de NPO gelden hebben wij de mogelijkheid om na de kerstvakantie te starten met 6 groepen. Door de grote toestroom na nieuwe kleuters zal groep 1/2 worden gesplitst waardoor er twee kleinere kleutergroepen ontstaan

Voor schoolbrede en/of creatieve activiteiten worden onze leerlingen regelmatig groepsdoorbrekend in heterogene groepen ingedeeld. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor de verdere basisschooltijd. Wij werken in groep 1-2 doelgericht aan de verschillende leerlijnen. Dat doen we door te werken met thema's waarmee we een rijke speel- en leeromgeving creëren voor de kinderen. De kleuters worden hierdoor uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Naast doelgerichte kringactiviteiten gericht op taal-, reken-, sociaal-emotionele- en creatieve ontwikkeling, laten we onze kleuters vooral spelend dingen ontdekken. We nodigen ze daartoe uit door veel thematische activiteiten in de verschillende hoeken aan te bieden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijden in de tabel zijn gebaseerd op het lesrooster. In de praktijk is het soms lastig om het onderscheid tussen de verschillende vakken zo strikt te maken. Veel vakken overlappen elkaar: met wereldoriëntatie ben je bv ook bezig met taal. Wij willen onze leerlingen leren zelf eigenaar te laten zijn van hun leerproces en wij willen ze een zelfstandige werkhouding bijbrengen. Wij werken daartoe met weektaken. Iedere dag is er in alle groepen tijd ingeroosterd voor zelfstandig werken waarin leerlingen aan de slag gaan met de vakken taal, rekenen en spelling. Zij werken hierbij aan eigen leerdoelen of aan leerdoelen die door de leerkracht zijn bepaald.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Gerardus Majella biedt onderwijs aan kinderen van 4-12 jaar. Het team volgt de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Hierbij gaat het niet alleen om de vorderingen op het gebied van lezen, spellen, schrijven en rekenen, maar ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van uw kind. We maken hierbij gebruik van methodegebonden toetsen, CITO-toetsen en observaties. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht vaststellen of er problemen zijn met de aangeboden leerstof of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze uitslagen en observaties bewaren en verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van uw kind.

Het team beoordeelt de resultaten van uw kind regelmatig en bespreekt deze met collega-leerkrachten en de intern begeleider. De intern begeleider, Yvonne Sierkstra, ondersteunt de leerkrachten bij het bieden van zorg aan kinderen. Als we ons zorgen maken om de ontwikkeling van uw kind op één of meer gebieden, dan maakt de leerkracht een plan van aanpak om uw kind te helpen. Dit kan ook betekenen dat we uw kind meer uitdaging en verdieping van de lesstof aanbieden. Na afloop van de periode van het plan van aanpak, toetst de leerkracht de voortgang en wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld.

Vanzelfsprekend wordt u als ouders meegenomen in het proces als wij zorgen hebben om uw kind. We zullen dit met u bespreken en betrekken u bij de aanpak. Natuurlijk houden wij u regelmatig op de hoogte.

Onze school maakt gebruik van de inzet van het Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit de intern begeleider, een psycholoog van het samenwerkingsverband, een medewerker van de school voor speciaal basisonderwijs (ambulant begeleider) en de schoolmaatschappelijk werker. Als we meer expertise nodig hebben om uw kind op de juiste manier te kunnen helpen, bespreken wij dat in het Ondersteuningsteam. Wanneer wij uw kind in het Ondersteuningsteam willen inbrengen, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. U wordt als ouder(s) altijd uitgenodigd om bij het overleg van het Ondersteuningsteam aanwezig te zijn. Om een kind in het Ondersteuningsteam te mogen bespreken, is het nodig dat de school een uitgebreid formulier (het groeidocument) invult. Ook de ouders vullen daarbij een deel in.

Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan en hebben scholen zorgplicht. Dit betekent dat de school waar een kind wordt aangemeld de best passende onderwijsplek voor dit kind moet vinden als zij die zelf niet kan bieden. Dit gaat in overleg met de ouders.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen graag een taalvriendelijke school zijn waarbij ook leerlingen met een minder grote taalvaardigheid worden ondersteund in hun taalontwikkeling. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze leerlingen in groep 1 en 2 volgen wij door middel van de leerlijnen van het Jonge Kind. In dit instrument worden 5 leerlijnen beschreven op rekenen, taal, spel, motoriek en sociaal emotioneel gebied. Door observatie worden deze steeds beoordeeld en 4 keer per jaar besproken met de intern begeleider om zo zorgsignalen op tijd op te pakken en waar nodig deze leerlingen verder te ondersteunen. 

Wij hebben een peuterspeelzaal in onze school. Zij zijn aangesloten bij Kinderopvang Berend Botje. Kijk voor meer informatie op de website van Berend Botje. Waar mogelijk werken de peutergroep en onze groep 1-2 soms samen aan activiteiten, sociaal-emotionele ontwikkeling (buiten spelen) en schoolbrede activiteiten en/of vieringen (bv. Sinterklaas en Koningsspelen).

Terug naar boven