Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben 5 combinatiegroepen, waarbij twee leerjaren zijn samengevoegd tot één groep, en 1 enkele groep. Binnen onze school is er een groep 1/2, een groep 2/3, een groep 4/5, een groep 5/6 en een groep 7/8.
Iedere groep heeft 1 of 2 vaste leerkrachten. Daarnaast verzorgen onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs twee keer per week de gymlessen vanaf groep 3. Groep 1-2 krijgt gymles van de eigen leerkracht. Vanuit een muzieksubsidie van de gemeente zijn wij vanaf schooljaar 20-21 ook gestart met een vakleerkracht muziek. Deze leerkracht komt ongeveer eens in de 2 weken voor een muziekles aan alle groepen.
Voor het vak begrijpend lezen worden de kinderen van groep 4 t/m 8 in niveaugroepen ingedeeld. Op deze manier kunnen de leerkrachten instructie op niveau geven en beter tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen.
Vanuit de NPO gelden hebben wij de mogelijkheid om na de kerstvakantie te starten met 6 groepen. Door de grote toestroom na nieuwe kleuters zal groep 1/2 worden gesplitst waardoor er twee kleinere kleutergroepen ontstaan
Voor schoolbrede en/of creatieve activiteiten worden onze leerlingen regelmatig groepsdoorbrekend in heterogene groepen ingedeeld.
Kleuteronderwijs is speels, maar niet vrijblijvend. In de kleutergroep wordt de basis gelegd voor de verdere basisschooltijd. Wij werken in groep 1-2 doelgericht aan de verschillende leerlijnen. Dat doen we door te werken met thema's waarmee we een rijke speel- en leeromgeving creëren voor de kinderen. De kleuters worden hierdoor uitgedaagd om hun omgeving en mogelijkheden te onderzoeken. Naast doelgerichte kringactiviteiten gericht op taal-, reken-, sociaal-emotionele- en creatieve ontwikkeling, laten we onze kleuters vooral spelend dingen ontdekken. We nodigen ze daartoe uit door veel thematische activiteiten in de verschillende hoeken aan te bieden.
De onderwijstijden in de tabel zijn gebaseerd op het lesrooster. In de praktijk is het soms lastig om het onderscheid tussen de verschillende vakken zo strikt te maken. Veel vakken overlappen elkaar: met wereldoriëntatie ben je bv ook bezig met taal. Wij willen onze leerlingen leren zelf eigenaar te laten zijn van hun leerproces en wij willen ze een zelfstandige werkhouding bijbrengen. Wij werken daartoe met weektaken. Iedere dag is er in alle groepen tijd ingeroosterd voor zelfstandig werken waarin leerlingen aan de slag gaan met de vakken taal, rekenen en spelling. Zij werken hierbij aan eigen leerdoelen of aan leerdoelen die door de leerkracht zijn bepaald.
De Gerardus Majella biedt onderwijs aan kinderen van 4-12 jaar. Het team volgt de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. Hierbij gaat het niet alleen om de vorderingen op het gebied van lezen, spellen, schrijven en rekenen, maar ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van uw kind. We maken hierbij gebruik van methodegebonden toetsen, CITO-toetsen en observaties. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht vaststellen of er problemen zijn met de aangeboden leerstof of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze uitslagen en observaties bewaren en verzamelen we in ons leerlingvolgsysteem. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de onderwijsbehoefte van uw kind.
Het team beoordeelt de resultaten van uw kind regelmatig en bespreekt deze met collega-leerkrachten en de intern begeleider. De intern begeleider, Yvonne Sierkstra, ondersteunt de leerkrachten bij het bieden van zorg aan kinderen. Als we ons zorgen maken om de ontwikkeling van uw kind op één of meer gebieden, dan maakt de leerkracht een plan van aanpak om uw kind te helpen. Dit kan ook betekenen dat we uw kind meer uitdaging en verdieping van de lesstof aanbieden. Na afloop van de periode van het plan van aanpak, toetst de leerkracht de voortgang en wordt het plan geëvalueerd en bijgesteld.
Vanzelfsprekend wordt u als ouders meegenomen in het proces als wij zorgen hebben om uw kind. We zullen dit met u bespreken en betrekken u bij de aanpak. Natuurlijk houden wij u regelmatig op de hoogte.
Onze school maakt gebruik van de inzet van het Ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit de intern begeleider, een psycholoog van het samenwerkingsverband, een medewerker van de school voor speciaal basisonderwijs (ambulant begeleider) en de schoolmaatschappelijk werker. Als we meer expertise nodig hebben om uw kind op de juiste manier te kunnen helpen, bespreken wij dat in het Ondersteuningsteam. Wanneer wij uw kind in het Ondersteuningsteam willen inbrengen, vragen wij daarvoor eerst uw toestemming. U wordt als ouder(s) altijd uitgenodigd om bij het overleg van het Ondersteuningsteam aanwezig te zijn. Om een kind in het Ondersteuningsteam te mogen bespreken, is het nodig dat de school een uitgebreid formulier (het groeidocument) invult. Ook de ouders vullen daarbij een deel in.
Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan en hebben scholen zorgplicht. Dit betekent dat de school waar een kind wordt aangemeld de best passende onderwijsplek voor dit kind moet vinden als zij die zelf niet kan bieden. Dit gaat in overleg met de ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen graag een taalvriendelijke school zijn waarbij ook leerlingen met een minder grote taalvaardigheid worden ondersteund in hun taalontwikkeling.
Onze leerlingen in groep 1 en 2 volgen wij door middel van de leerlijnen van het Jonge Kind. In dit instrument worden 5 leerlijnen beschreven op rekenen, taal, spel, motoriek en sociaal emotioneel gebied. Door observatie worden deze steeds beoordeeld en 4 keer per jaar besproken met de intern begeleider om zo zorgsignalen op tijd op te pakken en waar nodig deze leerlingen verder te ondersteunen.
Wij hebben een peuterspeelzaal in onze school. Zij zijn aangesloten bij Kinderopvang Berend Botje. Kijk voor meer informatie op de website van Berend Botje. Waar mogelijk werken de peutergroep en onze groep 1-2 soms samen aan activiteiten, sociaal-emotionele ontwikkeling (buiten spelen) en schoolbrede activiteiten en/of vieringen (bv. Sinterklaas en Koningsspelen).