Delteykschool

De Curtis 7e 3985 LK Werkhoven

Schoolfoto van Delteykschool

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Het oordeel over de eindopbrengsten is goed.

We kijken hiervoor naar het gemiddelde eindresultaat van de laatste drie jaar. In ten minste één van de drie jaren moet de score op of boven de ondergrens liggen die de inspectie hanteert als norm voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie

De inspectie heeft over deze resultaten het volgende aangegeven: De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

De Delteykschool is er trots op dat zij passend onderwijs biedt aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften en nauwelijks verwijst naar (speciaal) basisonderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gebruikt als signalering om de vorderingen van de leerlingen via een niet-methode gebonden toets (CITO) te meten. De scores worden vergeleken met onze schoolambitie. Onze vastgestelde schoolambitie is passend/ gelijk aan het landelijk gemiddelde.



Wij werken met onderwijsplannen voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. In het onderwijsplan is beschreven op welke wijze alle leerlingen passend onderwijs ontvangen gericht op het bereiken van de schoolambities. Er zijn onderwijsplannen voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling.



In het schooloverzicht worden de opbrengsten van onze leerlingen en van alle afzonderlijke groepen getoond en afgezet tegen de schoolambities. Dit schooloverzicht gaat over de resultaten, over de opbrengsten op school- en groepsniveau.  



Tijdens de vier schoolbesprekingen (twee grote besprekingen en twee kleine besprekingen) worden de onderwijsplannen en de leerlingsresultaten geëvalueerd en indien nodig bijgesteld zodat de leerlingen op het juiste niveau onderwijs krijgen aangeboden.



In het groepsoverzicht worden de opbrengsten van alle vakken getoond op groepsniveau en individueel niveau. Dit overzicht heeft twee functies: het biedt handvatten voor de analyse en een eventuele groepsinterventies.   



De grote schoolbesprekingen vinden jaarlijks plaats ongeveer 2 weken na de afgenomen Cito toetsen. Tijdens deze schoolbespreking wordt a.d.h.v. van de monitor bepaald of er schoolbrede verbeteraanpakken of groepsgerichte interventies nodig zijn, of dat je door kan gaan met wat je deed.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doublure
Een belangrijk onderdeel van onze schoolvisie is om elk kind de kans te geven om optimaal te ontwikkelen. We zien de optie doubleren dan ook als een extra mogelijkheid om uw kind de leerstof eigen te maken en met meer zelfvertrouwen verder te gaan naar de volgende klas.

Als doubleren in beeld komt, bespreken we dit met u als ouder(s)/verzorger(s). We bespreken de onderwijsbehoeften van uw kind en geven u ons advies. U heeft echter altijd de doorslaggevende stem.

Kiest u ervoor om tegen het advies van de school in te gaan, dan stellen we in overleg met u een kader op. Hierin staan de verwachtingen ten aanzien van de leerontwikkeling van uw kind en de extra ondersteuning die de school zal bieden.

We vinden het belangrijk dat we in dit proces nauw met u samenwerken. We gaan graag met u in gesprek om uw vragen en zorgen te bespreken. Ook nodigen we u uit om deel te nemen aan gesprekken met de leerkracht en/of andere betrokkenen bij de ontwikkeling van uw kind.

Vervolgonderwijs
Er komt een dag dat uw kind onze school gaat verlaten. In groep 8 is het belangrijk dat u en uw kind een goede school voor voortgezet onderwijs uitkiezen. De leerlingen van groep 8 maken in februari de doorstroomtoets. Ook vindt de voorbereiding plaats op het voortgezet onderwijs. Wij willen samen met u komen tot een goede keuze. In de gesprekken die we in dat schooljaar met u voeren staat dit onderwerp altijd op de agenda. Met de kinderen van groep 8 wordt ‘de overstap’ naar het vervolgonderwijs besproken en voorbereid. De scholen voor Voortgezet Onderwijs houden open dagen die u samen met uw kind kunt bezoeken. Wij informeren de scholen over de van onze school afkomstige leerlingen en blijven op de hoogte van de prestaties van onze oud-leerlingen, door middel van cijferlijsten die ons worden toegezonden en gesprekken met mentoren. Het percentage dat naar diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat, wisselt van jaar tot jaar. Het is afhankelijk van de samenstelling van groep 8.

De schoolkeuze voortgezet onderwijs is afhankelijk van vier elementen:
de capaciteiten van een kind; 
de (werk)houding van een kind;       
de kwaliteit van de basisschool;
de thuissituatie.

In groep 7 krijgen de kinderen voor het eerst hun voorlopig advies te horen; het niveau dat aansluit bij het voortgezet onderwijs. Om dit advies te geven, kijken wij naar bovenstaande verschillende aspecten op basis van deze aspecten vormen wij een passend voorlopig advies.

In groep 8 krijgen de kinderen een definitief advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotionele vorming is een wezenlijk onderdeel van de ontwikkeling van ieder kind. Door de aandacht die wij schenken aan het pedagogisch klimaat binnen onze school, leren de kinderen dat zij vrijuit met elkaar en met de leerkrachten kunnen spreken over gevoelens en kwetsbare ervaringen. We schenken aandacht aan het stimuleren van een positief zelfbeeld, het goed leren omgaan met anderen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Bovenstaande zaken keren dagelijks terug in onze onderwijspraktijk.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven