Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met een leerstof-jaarklassensysteem. Dit houdt in dat we, mede aan de hand van de kerndoelen die vanuit het ministerie voor het basisonderwijs zijn geformuleerd, voor ieder ontwikkelingsgebied (bijv. taal, rekenen) uitgezocht hebben welke leerstof we per leerjaar belangrijk vinden als basiskennis. We hebben daarbij passende methoden en middelen aangeschaft. We streven ernaar om na acht jaar alle basisstof aangeboden te hebben. Geen enkel kind is hetzelfde. Daarom streven we naar een ononderbroken ontwikkeling van ieder kind. Dat wil zeggen dat de jaarlijkse overgang soepel en zonder belemmeringen dient te verlopen.
Ontwikkeling zien wij breder dan alleen de cognitieve ontwikkeling. Kinderen ontwikkelen zich immers ook sociaal, emotioneel en lichamelijk. Nieuwsgierig zijn, zelfvertrouwen hebben, emotioneel vrij zijn, de wereld willen verkennen, kunnen communiceren, je kunnen uiten, samen kunnen werken en spelen, kunnen redeneren en probleemoplossend bezig zijn, zelfstandig kunnen functioneren; een greep uit een aantal vaardigheden die we belangrijk vinden aandacht te geven binnen ons onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zijn ons aan het ontwikkelen om leerlingen die boven de leerstof staan nog beter te begeleiden. Wij doen dit volledig passend bij onze visie; namelijk door het differentiatiemodel. We bekijken wat heeft onze leerling nodig om nog beter tot leren en ontwikkeling te komen. We kunnen het onderwijs voor deze doelgroep kinderen dan ook goed meenemen in onze zorgstructuur. Hierbij werken we volgens een vaste cyclus signaleren, bijstellen en evalueren. We zoeken ook de samenwerking met Fectio scholen in de gemeente op; bijvoorbeeld door te werken met een Flexklas.
Ook voor leerlingen die een eigen leerlijn of ontwikkelingsperspectief (OPP) hebben blijven wij ons ontwikkelen en zoeken wij de samenwerking met collega's van ander scholen op. Onderwijs ondersteuningsvragen van NT2 (NT2 betekent Nederlands als tweede taal) en TOS (taalontwikkelingsstoornis) hebben specifieke begeleiding en expertise nodig. Wij ontwikkelen hierop beleid met behulp van Auris en de experts vanuit KS Fectio.
De kinderen besteden bij ons op school veel tijd aan zelfstandig werken. Er is ruimte voor eigen inbreng. Ze mogen zelf hun werk plannen en leren dat ook te beoordelen. In de groepen 1 en 2 wordt er met het digitale keuzebord gewerkt. Vanaf groep 3 wordt er gebruik gemaakt van een dagtaak die we uitbreiden naar het werken met een weektaak in de hogere leerjaren. Kinderen worden betrokken bij het maken van afspraken. Door zelfstandig te werken krijgt een kind meer zelfvertrouwen en zicht op eigen kunnen. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkeling stimuleren we kinderen zelf oplossingen te zoeken en verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen doen en laten.
Belangrijk voor ons is de betrokkenheid van kinderen bij het onderwijs. Die betrokkenheid zien we wanneer een kind interesse toont in het onderwijsaanbod, zelf initiatieven neemt, onderzoekend en intensief bezig is. In de onderbouw van onze school werken we daarom aan de hand van thema’s. We sluiten hiermee aan bij de belevingswereld van de kinderen en vergroten de betrokkenheid doordat er ook om een eigen inbreng van de kinderen wordt gevraagd. Binnen deze thema’s komen alle ontwikkelingsgebieden op verschillende niveaus aan bod. We werken in hoeken en proberen het aanbod zo uitdagend mogelijk te houden. We bieden ruimte en materialen om zelfstandig te werken en te experimenteren. Spelenderwijs worden kinderen gestimuleerd in de sociaal-emotionele ontwikkeling; motorische ontwikkeling; verstandelijke ontwikkeling zoals begripsvorming en ontwikkeling van denkprocessen, ontwikkeling van geheugen en concentratie; ontwikkeling van creativiteit en fantasie.