Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zitten op grond van hun leeftijd bij elkaar in eenzelfde jaargroep.
In die jaargroep wordt per vakgebied gewerkt in niveaugroepen. Binnen elke niveaugroep wordt de leerstofaangepast aangeboden. Zo wordt allereerst gedifferentieerd in uitleg van de leerstof en vervolgens in hoeveelheid en verdieping van de oefenstof. We maken op die manier gebruik van de effectieve instructie, waarbij de groep gaandeweg de instructie van de leerkracht gefaseerd aan het werk kan gaan. Het kan dus zo zijn dat enkele leerlingen nog een uitleg krijgen terwijl een aantal kinderen al aan het werk is gegaan.
Na het maken van de reguliere reken-of taalopdracht gaan kinderen daar zelfstandig mee aan het werk. De tijd die dan vrijkomt voor de leerkracht wordt benut met het geven van extra zorg aan leerlingen. Dit kunnen leerlingen zijn die extra zorg nodig hebben , omdat dingen nog niet lukken, maar ook extra zorg voor leerlingen die uitdaging nodig hebben. De zogenoemde meer –of hoogbegaafde kinderen.
We werken in eerste instantie in 3niveau’s:
- de?-groep (of tent-groep), waarin leerlingen werken die extra instructie nodig hebben;
- ?-groep (of huis-groep), waarinleerlingen werken die een gemiddeld vorderingspatroon laten zien;
- de?-groep (of kasteel-groep), waarinleerlingen werken die verdiepingsstof krijgen aangeboden.
Een niveaugroep kan per vakgebied verschillen. Om de begeleiding van de niveaugroepen te realiseren, werken alle kinderen met een weektaak waarin wekelijks een aantal zelfstandig-werkopdrachten staan vermeld.
Wijvinden dat het kind centraal moet staan. Het welbevinden van hem of haar isdaarin erg belangrijk.Het kindmoet zich optimaal kunnen ontwikkelen, zodat het later in de maatschappij hart,hoofd en handen optimaal kan inzetten. Ieder naar zijn of haar eigen kunnen.Elk kind isverschillend. Hiermee houden wij in ons onderwijs zoveel mogelijk rekening. Wewillen het mogelijk maken dat elk kind een bij hem/haar passende doorlopendeontwikkeling kan volgen.Wijstreven naar een open en lerende werkhouding tussen de onderwijsgevenden. Wijwerken steeds aan onze kwaliteiten en bewaken met elkaar dit proces.Bovenstaandebreed gedragen stellingen vormen de uitgangspunten voor de diversebeleidsterreinen binnen onze school.Het team zal er, samen met deouders, naar streven dat de kinderen alle kansen krijgen om zich zo goedmogelijk te ontplooien.