Openbare Basisschool De Twamêster

B.K. van den Bergstrjitte 3 9005 PW Wergea

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twamêster
  • Het programma van de Vreedzame school leert kinderen verantwoordelijk te zijn voor jezelf de ander en de omgeving.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De inspectie van het onderwijs telt de resultaten van 2021 en 2022 niet mee in de beoordeling van de scholen en past op een later moment een correctie toe in verband met de coronacrisis.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

 Observatie en toetsen

Leerlingen systematisch volgen in hun ontwikkeling

Voor het volgen van de ontwikkeling van de kinderen maken wij gebruik van:

Observatiegegevens a.a. het volgen van het gedrag van alle kinderen.

Toetsen voor kleuters vanaf groep 2(Screening geletterdheid, Fonemisch bewustzijn, receptieve letterkennis en rekentoets)

Toets resultaten vanuit de methoden rekenen, taal en (begrijpend) lezen en de zaakvakken. De resultaten worden regelmatig gevolgd en besproken met de intern begeleider.

Toetsresultaten van de leerlingvolgtoetsen van CITO Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8).

Resultaten uit vragenlijsten (sociale veiligheid SCOL).


Dyslexie

Dyslectische leerlingen krijgen binnen de adviezen van CITO een aangepaste CITO-toets.

Mogelijkheden:

Zij mogen  een voorleesfunctie (computer) gebruiken.

De teksten worden vergroot.

Zij krijgen extra tijd.

Zij mogen de teksten van te voren eerst zelf lezen.

Zij mogen op een rustige werkplek zitten met toezicht  (ook voor leerlingen met ADHD/ ADD).

In uitzonderlijke gevallen mogen leerlingen een spellingboekje gebruiken of worden de teksten voorgelezen. Hiervan wordt een aantekening gemaakt in hun dossier.

De toetsen die gemaakt zijn door de leerlingen worden geanalyseerd door de leerkrachten. Op basis van deze analyses wordt bepaald of en zo ja, welke extra ondersteuningsbehoeften de leerlingen hebben. Deze extra ondersteuning wordt door de leerkracht ingepland en uitgevoerd.
De tussenresultaten, de analyse en het plan van aanpak worden tijdens een groepsbespreking door de leerkracht en de intern begeleider besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voortgezet onderwijs

Schooladvies: Plaatsingswijzer en ervaringen van leerkrachten zijn leidend.
De Twamêster hanteert de volgende procedure rondom het geven van het VO-advies:
Eind groep 6: De leerkracht legt aan de ouders en de leerlingen uit wat de Plaatsingswijzer is en hoe deze gehanteerd wordt binnen de school. De leerkracht vertelt naar welke richting (VO-advies) de Plaatsingswijzer op dat moment wijst. De leerkracht legt uit dat naast de Plaatsingswijzer gekeken wordt naar:
- Resultaten methodetoetsen
- Motivatie van de leerling
- Werkhouding/taakgerichtheid van de leerling
- Zelfstandigheid van de leerling
- Interesse van de leerling
- Overige leerlingkenmerken

Midden groep 7: De leerkracht legt aan de ouders en de leerlingen uit wat de Plaatsingswijzer is en hoe deze gehanteerd wordt binnen de school. De leerkracht vertelt naar welke richting (VO-advies) de Plaatsingswijzer op dat moment wijst. De leerkracht legt uit dat naast de Plaatsingswijzer gekeken wordt naar:
- Resultaten methodetoetsen
- Motivatie van de leerling
- Werkhouding/taakgerichtheid van de leerling
- Zelfstandigheid van de leerling
- Interesse van de leerling
- Overige leerlingkenmerken

Eind groep 7:
De leerkracht vertelt naar welke richting (VO-advies) de Plaatsingswijzer op dat moment wijst en benoemd dat de richting op dit moment een voorlopig advies is.
De leerkracht legt uit dat naast de Plaatsingswijzer gekeken wordt naar:
- Resultaten methodetoetsen
- Motivatie van de leerling
- Werkhouding/taakgerichtheid van de leerling
- Zelfstandigheid van de leerling
- Interesse van de leerling
- Overige leerlingkenmerken
Het voorlopige advies wordt in samenspraak met de intern begeleider / directeur opgesteld.

November groep 8: De leerkracht benoemt wat het voorlopig advies is dat gegeven is in groep 7. Legt uit dat de Cito toetsen van januari nog meetellen voordat het definitieve advies in februari wordt gegeven.
Februari groep 8: De leerkracht geeft het definitieve advies aan de leerlingen en ouders. Het definitieve advies wordt in samenspraak met de intern begeleider / directeur opgesteld. De leerkracht bespreekt met de ouders hoe de procedure van aanmelding bij een VO school gaat en maakt afspraken. De leerlingen zijn bij de gesprekken aanwezig.

Uitstroomgegevens

Gedurende acht jaar is het team verantwoordelijk voor een optimale begeleiding. Met ons onderwijs proberen we het maximale uit ieder kind te halen en er voor te zorgen dat uw kind in de voor hem/haar meest geschikte vorm van voortgezet onderwijs terecht komt. Het percentage leerlingen dat naar diverse vormen van voortgezet onderwijs gaat wisselt van jaar tot jaar.

De Plaatsingswijzer

Het primair en Voortgezet Onderwijs in Friesland hebben samen besloten om de advisering door de basisschool naar het voortgezet onderwijs te baseren op de meerjarige ontwikkeling van de leerling. Zoals zichtbaar wordt in de Plaatsingswijzer. Zie www.plaatsingswijzer.nl

Het leerlingvolgsysteem

Bij de plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

Begrijpend lezen, Rekenen en Wiskunde, Technisch lezen, Spelling

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst.

Eindtoets basisonderwijs

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets. De eindtoets biedt informatie over de prestaties van zowel de leerlingen als de school. De toets is géén examen. Je kunt er niet voor slagen of zakken. De school mag een leerling in bepaalde situaties  uitsluiten van deelname aan de eindtoets:

Als een kind aan het begin van groep 8 vier jaar of korter in Nederland is en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.

Als een kind naar verwachting na de basisschool naar het (voortgezet) speciaal onderwijs of naar het praktijkonderwijs gaat.

Voor de zomervakantie worden de schoolverlaters door de betreffende school meestal een dagdeel uitgenodigd om alvast kennis te maken met de school en hun nieuwe klasgenoten. Dan krijgen ze ook informatie over de start na de zomervakantie. 

Warme overdracht

Met het VO vindt een warme overdracht plaats aan het eind van het schooljaar van groep 8. De leerkracht van groep 8 doet deze warme overdracht van de diverse vertegenwoordigers van de verschillende scholen waar de kinderen naar uitstromen.

Open  dagen
Het hele jaar zijn er open dagen. Ouders moeten zelf stappen ondernemen en hun kind hiervoor tijdig aanmelden.

 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?


Kinderen leren en ontwikkelen op De Twamêster competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met elkaar en anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, conflicten zelf oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Alle kinderen zijn uniek, gelijkwaardig, maar niet gelijk. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Op De Twamêster is de groep er voor het kind, en het kind er voor de groep. Wij begeleiden de kinderen bij het leren omgaan met elkaar en volwassenen. Daarbij creëren we een pedagogisch klimaat gebaseerd op de drie basisbehoeften van een kind:

Relatie: We creëren een sfeer van acceptatie en vertrouwen. Daarbij is een persoonlijke relatie met de andere kinderen en de leerkracht, veiligheid en geborgenheid van belang.

Competentie: We creëren situaties waardoor de kinderen plezier in het schoolgaan, in het leren, in het samenwerken en in het samenspelen hebben. We laten ze ervaren dat ze iets kunnen en daardoor gewaardeerd worden.

Autonomie: We nemen kinderen serieus, accepteren ze zoals ze zijn en hechten veel waarde aan het zelfstandig kunnen functioneren.

Op De Twamêster hebben bovengenoemde basisbehoeften constant onze aandacht. Daarnaast bieden wij schoolbreed gericht aanbod op de sociale emotionele ontwikkeling. 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • relatie
  • competentie
  • autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 heeft de inspectie De Twamêster voldoende beoordeeld met een goed voor het brede aanbod. 

Terug naar boven