Openbare Basisschool De Twamêster

B.K. van den Bergstrjitte 3 9005 PW Wergea

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Twamêster
  • Het programma van de Vreedzame school leert kinderen verantwoordelijk te zijn voor jezelf de ander en de omgeving.

Het team

Toelichting van de school

Kunstkade biedt ondersteunende diensten aan voor het basisonderwijs. De Twamêster maakt ook is schooljaar 2023-2024 gebruik van een cultuurcoach vanuit Kunstkade. Zij begeleidt en ondersteunt teamleden bij cultuuractiviteiten en beeldende vorming.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof wordt het teamlid vervangen. Indien er geen vervanger beschikbaar is, worden de leerlingen ondergebracht bij collega's eventueel ondersteund door stagiaires of blijven de kinderen thuis en krijgen ze indien nodig thuisonderwijs.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van het onderwijs 

Indeling teamleden 2022-2023

Groep 1: juf Nynke en juf Marlies

Groep 2: juf Machteld en juf Ellen

Groep 3: juf Wies en (nog niet bekend)

Groep 4: juf Elisabeth en juf Anne

Groep 5/6: juf Silke en juf Herma

Groep 6/7: juf Daniëlle en (nog niet bekend)

Groep 8: Juf Daniëlle en juf Fernanda

Ondersteuners en vakleerkrachten:
Juf Alice Buizer (Dienstencentrum GVO en HVO) 

Juf Janneke Bijlsma (cultuurcoach vanuit Kunstkade) 

Wendy Bos (leesconsulente van Dbieb)

Loeki Klarenbeek (Onderwijsadviseur van Stichting Proloog)


Het leven op De Twamêster

Duidelijke, positieve omgang draagt bij aan een veilige vertrouwde omgeving waar iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast wil De Twamêster duurzaam werken aan verbondenheid, verantwoordelijkheid en respect. Daarvoor gebruikt De Twamêster schoolbreed de methode Vreedzame (Burgerschap & sociale cohesie) en de methode Kleur op school (zie Identiteit).

De Vreedzame school (burgerschap en sociale cohesie)

De Vreedzame school is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Door middel van De Vreedzame schoollessen brengen wij leerlingen respect voor en kennis over de basiswaarden van de democratische rechtstaat bij. De waarden van De Twamêster zitten in de thema's van de Vreedzame school. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.

Een gezonde en schone leefstijl 

De Twamêster hecht grote waarde aan een gezond leef- en werkklimaat. Dit bevordert de leerprestaties. De kinderen mogen buiten naar hartenlust spelen en vies worden, maar binnen houden we het schoon. De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 doen daarom de schoenen uit bij de deur en doen dan hun sloffen of crocs aan. De Twamêster heeft vloerverwarming, dus ook in de winter is de vloer lekker warm. Op sokken is te gevaarlijk omdat de mogelijkheid van uitglijden  bestaat. Sport en spel wordt gestimuleerd. In de pauzes eten de leerlingen fruit of een gezonde boterham. Ze mogen een flesje water meenemen maar mogen ook altijd kraanwater drinken. De kleuters nemen zelf een lege beker mee waarin water geschonken wordt. 

Traktaties

De Twamêster vraagt de ouders om bij een verjaardag een gezonde traktatie mee te geven naar school. Dit geldt ook voor de leerkrachten. 

Rookvrije school

De Twamêster heeft het predicaat 'Rookvrije school'. Dat betekent o.a. dat er in en rond de school niet gerookt mag worden (dit geldt ook voor teamleden, ouders en bezoekers).

Plastic de school uit

De kinderen van de Twamêster willen een waardevolle bijdrage leveren aan het milieu. De jeugdraad heeft dit onderwerp regelmatig op de agenda. De Twamêster wil het plastic zoveel mogelijk de school uit en zwerfafval direct opruimen. Wilt u hieraan meewerken en uw kind(eren) geen wegwerpverpakking mee geven naar school maar gebruik maken van bakjes en bekers? 

Mobieltjes

Gebruik van mobiele telefoons door kinderen is op De Twamêster niet toegestaan. Dat betekent dat mobiele telefoons niet mee naar school mogen worden genomen. Ook niet tijdens schoolreisjes of andere activiteiten vanuit school. Kinderen zijn via school of leerkracht bereikbaar en kunnen vanuit school bellen. Alleen in uitzonderlijke gevallen kunnen ouders / verzorgers toestemming voor ontheffing aanvragen bij de directie. 

Noodgevallen

Wij hebben van alle ouders meerdere telefoonnummers i.v.m. noodgevallen. Bij ongevallen en/ of ziekte proberen we altijd zo spoedig mogelijk  één van deze nummers te bereiken. Bij noodgevallen ondernemen we zelf actie door arts en/of spoedeisende hulp te bellen of te bezoeken.

Jeugdgezondheidszorg

De jeugdgezondheidszorg volgt de gezondheid en ontwikkeling van kinderen van 0-19 jaar. Alle kinderen ontvangen op 5 jarige leeftijd en in groep 7 een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek door de doktersassistent, arts of verpleegkundige. Voorafgaand aan het onderzoek ontvangen de ouders/ verzorgers een vragenlijst.

Gedrag

Blijkt het gedrag van leerlingen ondanks invoering van de Vreedzame school en het werken met het gedragsprotocol toch nog extra aandacht nodig te hebben, dan wordt er in overleg met de ouders gezocht naar een meer individueel traject. Soms is het probleem groter en wordt er gekozen voor onderzoek en begeleiding door bijvoorbeeld een GGZ.

Het dorpenteam

Maakt u zich zorgen over uw kind of vindt u opvoeden soms moeilijk, praat erover met het doarpenteam. Zij gaan in gesprek met de mensen die hulp vragen op allerlei gebied zoals opvoedingsvragen, relatieproblemen, problemen met drank, drugs, schulden, aanvragen van subsidies etc. Om zo goed mogelijk door te verwijzen naar de juiste instanties of zelf hulp te bieden. Zie de website van Dorpenteam.

Verwijsindex

De Verwijsindex is een elektronisch systeem waarin hulpverleners, onderwijs, leerplicht en andere begeleiders die met kinderen werken, de persoonsgegevens van het kind registreren wanneer zij zich zorgen maken over een kind. Er kunnen allerlei redenen voor zorgen zijn, bijvoorbeeld als er ernstige problemen zijn op school of met de gezondheid of persoonlijke ontwikkeling van een kind. Als er een andere professional is die ook een registratie doet over uw kind in het systeem, dan worden alle registraties  bij elkaar gebracht. De professionals gaan dan samen overleggen over wat de beste vorm van begeleiding is voor het kind en wordt een aanpak afgesproken. Ouders worden geïnformeerd over een registratie en voordat professionals met elkaar gaan overleggen wordt de toestemming van ouders gevraagd.

Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld

De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of we een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet.

Vragen of zorgen over uw kind

Als u zich zorgen maakt of vragen hebt over de gezondheid, het gedrag, de ontwikkeling of de opvoeding van uw kind, dan kunt u altijd overleggen met de intern begeleider van De Twamêster of een gesprek of extra onderzoek aanvragen bij de jeugdarts, pedagoog of verpleegkundige: 088-2299444
Website:  www.ggdfryslan.nl 

De schoolarts van het openbaar onderwijs is mevr. A. Waldram.

Leren op de Twamêster
De Twamêster stelt zowel de individuele leerling (talent) als het kind in nauwe relatie met de groep centraal binnen een uitdagende en stimulerende leeromgeving met een breed aanbod.

Burgerschap en sociale cohesie

De wet Burgerschapsonderwijs (2021) heeft tot doel het burgerschapsonderwijs te versterken. Burgerschapskennis en-vaardigheden doen leerlingen op in de hele school, in de context van alle vakken. Wel zijn er een aantal gebieden in ons curriculum te noemen waarin burgerschap  een belangrijke rol inneemt. Het gaat hierbij om het programma van De Vreedzame school, Kleur op school, de GVO-lessen (zie ook Identiteit) en de wereld oriënterende vakken. Burgerschap en sociale cohesie willen we optimaal inbedden in de cultuur van onze school.

Onderbouw:
De Twamêster geeft in de onderbouw (groep 1 en 2) ontwikkelingsgericht onderwijs. Wanneer u binnenkomt ziet u een uitdagende leeromgeving die uitnodigt tot spelend leren. De leerkrachten bieden het ontwikkelingsmateriaal doelgericht aan en volgen de leerlingen in hun ontwikkeling aan de hand van de methode 'Onderbouwd'. 

Taak-en doelgericht leren om betrokkenheid en verantwoordelijkheid te stimuleren

Plezier maar ook uitdaging leidt tot grotere betrokkenheid en inzet. Het bevordert het gevoel van welbevinden. Dit 'eigen' welbevinden is belangrijk. De betrokkenheid van de leerlingen willen we vergroten door hen medeverantwoordelijk te maken. We leren leerlingen zelf oplossingen te bedenken door zelf doelen te stellen, werk te plannen, na te kijken en te beoordelen. 

Aanleren en bevorderen van kennis, vaardigheden, inzichten en creativiteit

Alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 werken 's morgens aan de vakken rekenen en Nederlandse taal (lezen, spellen, schrijven). 's Middags is er tijd voor het werken aan projecten natuur, wetenschap & techniek, creativiteit, sporten en het individueel of samen verwerken van kennis, vaardigheden en inzichten. In groep 1 en 2 wordt er gewerkt met de methode Onderbouwd

Drie talen leren: Nederlands, Fries en Engels

Onze leerlingen leren vanaf groep 1 drie talen: Nederlands, Fries en Engels. Groep 8 sluit af me een Anglia- examen voor Engels en het examen Fries. De Twamêster is aangesloten bij het netwerk van de drietalige scholen in Friesland maar is niet officieel gecertificeerd.

Cultuur

Alle leerlingen van De Twamêster krijgen ieder jaar via Kunstkade een prachtig cultuur- en techniekaanbod in de vorm van excursies, workshops en theater. Ook heeft de school de beschikking over een cultuurcoach voor een hele dag per week. De cultuurcoach ondersteunt de leerkracht bij cultuuractiviteiten.

Sport

De Twamêster stimuleert een gezonde leefwijze en actief bewegen en biedt naast de reguliere gymuren in de sportzaal veel ruimte rond de school waar in de pauzes en na schooltijd de kinderen fysiek actief kunnen zijn. Daarnaast biedt de school, waar mogelijk, de kinderen gastlessen kaatsen en tennissen aan. 

Schoolbibliotheek

Er is een schoolbibliotheek vanuit de bibliotheekdienst  in de Twamêster ingericht. Deze biedt een breed assortiment aan boeken. Daarnaast is er een leesconsulent van de DBieb beschikbaar die de school op een professionele wijze ondersteunt bij het opzetten en uitvoeren van eigentijds leesbeleid en zorgdraagt voor een rijk assortiment boeken bij de projecten. De schoolbibliotheek is een aanwinst voor de school.

Specifieke onderwijsondersteuning (Passend Onderwijs)

Uitgaan van wat er al goed gaat!

Op De Twamêster gaan we uit van wat een leerling wél kan. De begeleiding wordt zo goed mogelijk afgestemd op de onderwijs- en opvoedingsbehoefte van een leerling in het belang van een optimale ontwikkeling.

Passend onderwijs: Basis- en extra ondersteuning

Op De Twamêster proberen we binnen de mogelijkheden passen onderwijs te bieden. Een kind kan op diverse onderdelen meer ondersteuning nodig hebben. We onderscheiden daarin: gedrag, werkhouding en leren. In principe wordt de ondersteuning in de klas door de leerkracht op een handelingsgerichte werkwijze, eventueel met behulp van de leerkrachtondersteuner, geboden. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht daarbij. Wanneer extra ondersteuning nodig is, dan wordt, waar nodig, de hulp ingeroepen van de onderwijsadviseur van Proloog, eventueel een orthopedagoog of andere instanties met specifieke expertise.

Dyslexie

Voor het signaleren en adequaat begeleiden van leerlingen met leesproblemen heeft De Twamêster het protocol dyslexieprotocol & leesproblemen ontwikkeld. Het doel van dit protocol is om de lees- en spellingontwikkeling nauwkeurig te volgen en dyslexie al in een vroeg stadium op te sporen. Door adequate begeleiding wordt geprobeerd de achterstand zo klein mogelijk te houden. Op het inschrijfformulier  wordt gevraagd of er dyslexie in de familie voorkomt  zodat we alert  kunnen zijn op signalen en vroegtijdig kunnen beginnen met de begeleiding. Bij hardnekkige leesproblemen kan de leerling worden aangemeld  voor een onderzoek en aansluitend voor een begeleidingstraject bij een externe instantie.  

Meer- en hoogbegaafdheid

Voor het signaleren en adequaat begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen heeft Stichting Proloog een protocol ontwikkeld. Daarin staat o.a. beschreven hoe we handelen wanneer leerlingen niet voldoende uitdaging krijgen door het reguliere aanbod; dit is maatwerk en zal de leerkracht vormgeven in overleg met de intern begeleider en ouders. We maken daarbij gebruik van extra aanbod vanuit de methodes, aanvullend materiaal, Levelwerk, Topics en het HB arrangement van Proloog

ZorgAdviesTeam

Een aantal keer per schooljaar wordt op de Twamêster een ZAT georganiseerd.  Dit is een overleg tussen de interne begeleider, onderwijsadviseur, de leidster van de peuteropvang, naschoolse opvang, schoolarts en iemand van het Doarpenteam. Doel is om de lijntjes kort te houden tussen onderwijs en zorg en zo de ondersteuning rond een kind beter te kunnen afstemmen.  Ouders zijn altijd op de hoogte als er iets besproken wordt waarbij hun kind is betrokken.

De Taalklas

Naast  het aanbod voor hoogbegaafde leerlingen heeft Proloog in samenwerking met PCBO Leeuwarden een Taalklas (zie voor het beleid de site van Proloog). Deze voorziening is bedoeld voor kinderen die hoogstens 2 jaar in Nederland zijn en de Nederlandse taal niet beheersen. De Taalklas bevindt zich op OBS De Eestroom in Leeuwarden. Als een kind wordt aangemeld op De Twamêster (of een andere basisschool van Proloog of het PCBO) kan de leerling eerst 1 of 1 1/2 jaar naar de Taalklas om de Nederlandse taal te leren. Daarna keert het kind terug naar de school waar hij of zij eerst is aangemeld.

Instroom

Als leerlingen instromen hanteren we het bovenschoolse instroomprotocol van Proloog (zie site van Proloog).

Doorstroom en verlengd ontwikkeltraject

Alle leerlingen hebben recht op een doorgaande ontwikkeling. Om die reden gaan we zeer zorgvuldig om met de doorstroom van de leerlingen. Elk kind is anders en bij elk kind, dat zich niet zo snel of juist sneller ontwikkelt dan zijn leeftijdsgenoten zal gekeken worden naar zijn of haar onderwijsbehoeften op cognitief en sociaal-emotioneel gebied. Als de ondersteuningsbehoeften duidelijk zijn wordt gekeken of de school hieraan kan beantwoorden. Extra inspanningen zijn misschien nodig , externe hulp, hulp van ouder, nader onderzoek etc. Als alle mogelijkheden en moeilijkheden zijn afgewogen wordt de beslissing genomen of het kind zal doorstromen of niet. Een verlengd ontwikkeltraject is alleen  wenselijk als het een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van een leerling. Er wordt aangesloten bij wat de leerling al beheerst. de ouders worden in een vroeg stadium  (in ieder geval vanaf februari) meegenomen in de besluitvorming. Uiteindelijk zal de school, op basis van het schoolondersteuningsplan, het laatste woord hebben en beslist in welke groep de leerlinge geplaatst zal worden. In principe stromen alle leerlingen die vanaf het begin op De Twamêster hebben gezeten na groep 5 steeds door.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De uren van groep 1/2 fluctueren omdat er ontwikkelingsgericht onderwijs wordt verzorgd. Sommige onderdelen worden geïntegreerd aangeboden.

Doorgaande lijn groep 2/3

Er is een doorgaande ontwikkelingslijn van groep 2 naar 3 ontwikkeld die volgend schooljaar in de praktijk uitgevoerd en doorontwikkeld wordt. De onderbouw van De Twamêster heeft de thema's van Onderbouwd in lijn gelegd met de thema's van Veilig Leren Lezen.

Het aanbod van groep 1 en 2 is gericht op sociale vorming & burgerschap, taal (Nederlands, Fries en Engels), rekenen, motoriek (bewegen), kunstzinnige vorming, levensbeschouwelijke vorming (LEVO) en de ontwikkeling van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Aangezien de vakgebieden bij kleuters veelal geïntegreerd aan bod komen  is de exacte onderwijstijd per vakgebied daardoor moeilijk te duiden.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel

Op 1 augustus 2014 is Passend Onderwijs ingevoerd. Dit heeft ook consequenties voor de zorg die wij als school kunnen (gaan) bieden. De zorg die wij als school willen en kunnen bieden hebben we vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). 

Een plaatsje voor iedereen

Op onze openbare basisschool gaan we uit van gelijkwaardigheid. Daarom staan we open voor kinderen, ouder(s), verzorger(s) en leerkrachten ongeacht hun levensbeschouwing, sekse, nationaliteit of sociale afkomst. We willen daarbij ieder kind een waardevolle plek geven. Ook komen er kinderen met een bijzondere hulpvraag naar de Twamêster waarbij wij samen met de ouder(s) een afweging moeten maken of wij datgene kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft. In het algemene deel van Proloog vindt u meer informatie over toelating en verwijdering van leerlingen.

Aanmelding van leerlingen met een specifieke hulpvraag

Voor alle leerlingen staat de zorg centraal. In specifieke gevallen, zoals kinderen die een speciale zorgbehoefte hebben, geldt dat wij als team, samen met de ouders, de afweging maken of het kind binnen onze school adequaat begeleid kan worden. Op bovenschools niveau is vastgelegd dat bij dergelijke aanmeldingen aan de hand van een stappenplan goed wordt aangegeven wat de mogelijkheden zijn van de school en het team.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Twamêster heeft de ambitie om alle teamleden te scholen in rekenen, begrijpend lezen (toepassen in meerdere vakken) en sociaal gedrag (Vreedzame school/ Burgerschap en sociale cohesie).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang Ukkepukkeplak

Ukkepukkeplak is een gecertificeerde tweetalige peuteropvang. De samenwerking tussen De Twamêster zal in het kader van IKC-vorming de komende jaren verder toenemen. Drie á vier keer per jaar vindt er een warme overdracht plaats tussen de onderbouwcoördinator en de leidster van de peuteropvang. 

Ukkepukkeplak is geopend van maandag t/m donderdagmorgen en gemiddeld 2 ochtenden per week komen kinderen vanaf 2 á 2,5 jaar de peuteropvang bezoeken.

Ukkepukkeplak is VVE gecertificeerd. VVE staat voor Voor en vroegschoolse educatie. VVE vindt plaats in een peuteropvang of kinderdagverblijf en is bedoeld voor peuters vanaf 2,5 jaar. VVE richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden:

Taalontwikkeling: die wordt gericht gestimuleerd door beginnende geletterdheid en woordenschat.

Beginnende rekenvaardigheid, zoals het leren tellen, de oriëntatie in ruimte en tijd.

Motorische ontwikkeling: het ontwikkelen  van grove en fijne motoriek staat hier centraal.

Sociaal-emotionele ontwikkeling: het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en samen spelen en werken. De kinderen leren met leeftijdsgenoten spelen, naar elkaar te luisteren en op elkaar te wachten. Ze leren elkaar te helpen en er ontstaan vriendschappen. Ze leren de kinderen kennen met wie ze tijdens de basisschoolperiode in de klas ook zullen omgaan. Het is een fijne en leerzame voorbereiding op groep 1 van de basisschool.

De peuteropvang in Wergea is onderdeel van KidsFirst COP groep. Voor meer informatie over de organisatie, aanvragen van een rondleiding of inschrijven verwijzen wij u naar onze website www.kidsfirst.nl of 088-0350400

Terug naar boven