Vitusschool

Kasteellaan 23 5855 AD Well (Limburg)

Schoolfoto van Vitusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk jaar werden de tussenresultaten gemeten vanuit het leerlingvolgsysteem van Cito (LOVS) van de leerlingen van de groepen 3 t/m 8. Met ingang van het schooljaar 2023 2024 zal het nieuwe volgsysteem van Cito, Leerling in Beeld, ingezet gaan worden. De analyses worden met het gehele team geanalyseerd. Bevindingen worden besproken en van daaruit conclusies getrokken. Waar is winst behaald en wat verdient extra aandacht? De nodige actiepunten worden omschreven en als nieuw te behalen doelen opgenomen in de groepsplannen om na een jaar te worden geëvalueerd. Hebben de gestelde actiepunten hun effect gehad? Worden de ingezette acties voortgezet? Moeten er nieuwe stappen worden gezet? Een jaarlijks terugkerend proces dat door het team als erg waardevol wordt bevonden. Het geeft aan of je als school op de goede weg bent.

De in de groepsplannen opgenomen aandachtspunten hebben of effect op het handelen van de leerkracht richting de gehele groep, of op het handelen richting de individuele leerling. Hierbij kan de hulp ingezet worden van de interne begeleider, of indien nodig kan externe hulp ingeroepen worden.  

Voor de leerlingen van groep 1-2 geldt de wettelijke verplichting niet (meer) om ze via het LOVS te monitoren. De Vitus volgt de leerlingen middels het instrument "Mijn kleutergroep". Deze methode is in 2021 - 2022 geïmplementeerd.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies dat gegeven wordt aan de leerling en ouders bij het verlaten van de basisschool (Primair Onderwijs (PO) ) naar het Voortgezet Onderwijs (VO) , wordt zorgvuldig, met de betrokken leerkrachten vanaf groep 6, leerling en ouders opgesteld.

Eind groep 7 ontvangen leerling en ouders in gesprek een eerste advies; een indicatie naar een definitief advies toe; praktisch gericht (van PRO tot VMBO) of theoretisch gericht (van HAVO tot Gymnasium) 

in januari in het volgende leerjaar (groep 8) krijgt de leerling (en daarmee de ouder) een 'definitief voorlopig' advies. De nieuwe wettelijke bepalingen rond de Doorstroomtoets (2024) geven aan dat dit advies móet worden aangepast als een leerling een uitslag op de toets heeft behaald die hoger ligt dan het gegeven advies in januari. Behalve als in gesprek met ouders en kind blijkt zij het gegeven advies niet aan te willen passen, dan zal dit in een motivatie moeten worden beschreven en vast worden gelegd in het LAS (leerling administratie systeem) en het OWK (onderwijskundig rapport). Een toetsuitslag die lager is dan het in januari gegeven advies, heeft geen invloed op het definitieve advies.  

 In alle andere situaties zal het advies van januari ook definitief zijn. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage  leveren aan algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze 'er toe doen'. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • democratisch burgerschap
  • positief, sociaal klimaat
  • prettige- en veilige omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven