Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>">Bron
Toelichting van de school
De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit doen we, zodat oudere en jongere kinderen van elkaar leren. Het creëren van een veilige schoolomgeving voor uw kind vinden wij voor ieder kind van groot belang. Vanaf groep 3 worden de kinderen zo mogelijk in jaargroepen geplaatst. Na klassikale instructie wordt door de leerkracht verlengde instructie gegeven aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit gebeurt bij ieder vak. Buiten de klaslokalen bevinden zich leerpleinen. Kinderen werken er zelfstandig of onder begeleiding van de onderwijsassistent of leraar-ondersteuner. Zij ondersteunt de leerkracht wanneer kinderen met specifieke onderwijsbehoeften extra begeleiding nodig hebben. De leraar-ondersteuner werkt ook met instructiegroepen. De ochtend begint met een inloop. De school is open vanaf 8.15 uur en de kinderen gaan naar het lokaal waar de leerkracht ze ontvangt. Naast de aandacht voor de cognitieve vakken vinden wij het belangrijk dat kinderen leren hoe je met elkaar omgaat. In de groepen 5 en 7 bieden we daarvoor een sociale vaardigheidstraining aan naast de reguliere methode. Wij werken samen met de muziekschool en Gruitpoort voor de expressieve vakken.
De directeur geeft leiding en sturing aan het onderwijs. De bestuurder beheert de portefeuilles personeel, gebouwen en beheer en is eindverantwoordelijk. Daarnaast zijn er leerkrachten die zich volledig op het lesgeven richten en Leerkrachten die naast het lesgeven specifieke taken uitvoeren op één vakgebied. Zij ondersteunen en adviseren de leerkrachten op hun specialisme. Het gaat hierbij om: gedrag, taal, rekenen, ICT, motoriek en ondersteuning/zorg, meer- en hoogbegaafden. Wij kennen twee unit-coördinatoren, respectievelijk voor de leeftijdsgroep 3 t/m 7 jaar en voor de groep 8 t/m 12 jaar. Zij coördineren de onderwijskundige zaken voor de betreffende groepen en adviseren de directeur.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
Het leerstofaanbod voor de kinderen op Het Timpaan wordt gedifferentieerd op drie niveaus aangeboden. Door deze aanpak kunnen veel kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften de aangeboden leerstof blijven volgen. Voor kinderen die het onderwijsaanbod volgen middels een eigen leerlijn wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld door de intern begeleiders en besproken met de ouders. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke interne deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). We hebben specifieke deskundigheid in huis op het gebied van gedragsproblematiek. We zijn tevreden over de mate waarin wij ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met ADHD en kinderen met een autistische stoornis. Er is specifiek deskundigheid op het gebied van dyslexie, sociaal emotionele ontwikkeling en hoogbegaafdheid. Deskundigheid op het gebied van dyscalculie is in ontwikkeling. Deze expertise ligt bij verschillende teamleden. Dit is een voordeel van een grote school en hierdoor zijn we minder kwetsbaar wanneer een teamlid (tijdelijk) uitvalt. Daarnaast maken we momenteel gebruik van externe expertise voor kinderen met een visuele beperking.