Het Timpaan school voor basisonderwijs

Koningin Wilhelminastr 10 7031 AC Wehl

  • Onder het gebouw is een grote fietskelder. Hier worden dagelijks de fietsen gesteld. Daarnaast is er veel opslagruimte.
  • De kinderopvang heeft de beschikking over een mooie lichte ruimte en er zijn 2 slaapkamers voor in het totaal 12 kinderen.
  • Wekelijks gaan alle kinderen naar de schoolbibliotheek. Kinderen lenen hier leesboeken voor thuis en in de klas. We maken van alle kinderen
  • Het Timpaan is een begaafdheidsprofielschool. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er een passend arrangement.
  • Ik ben zelf aan zet wanneer ik wil groeien! De actieve betrokkenheid van kinderen vinden we op Het Timpaan belangrijk.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score van de eindtoets 2021-2022 ligt onder het landelijk gemiddelde. De score van de landelijke toets medio schooljaar in groep 8 lag op het landelijk gemiddelde. De kinderen hebben bij de eindtoets dus lager gescoord dan verwacht. Alle kinderen hebben deelgenomen aan de digitale eindtoets. Ook de kinderen die sinds kort op Het Timpaan zitten of een eigen leerlijn hebben gevolgd. Na het uitbrengen van het advies aan de ouders/ verzorgers is de eindtoets afgenomen. Voor twee kinderen is het advies heroverwogen en naar boven bijgesteld. Naast de eindtoets meten we de ontwikkeling van de kinderen via het ontwikkeling volgmodel en door middel van landelijk genormeerde toetsen van Cito. De resultaten van de kinderen aan de hand van deze toetsen worden ieder halfjaar geëvalueerd met de leerkrachten, de intern begeleiders en de directie. Gezamenlijk bespreken we of we de gestelde doelen hebben behaald en op welke wijze het onderwijsaanbod eventueel kan worden versterkt. In de onderwijsplannen beschrijft de leerkracht vervolgens nieuwe doelen en een plan van aanpak voor het komende half jaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar meten we onze opbrengsten met landelijk genormeerde toetsen (Cito). Na de toetsafname worden deze resultaten geanalyseerd door de groepsleerkracht en besproken met collega's van parallelgroepen, de interne begeleiders en de directie. Vervolgens worden verbeterpunten vastgelegd in een groepsplan. Dit groepsplan is de leidraad voor het handelen van de leerkracht in de groep.

Deze resultaten worden weergegeven in het rapport en besproken met de ouders/ verzorgers tijdens de voortgangsgesprekken. Wanneer uit de observaties, de kindgesprekken en resultaten blijkt dat de ontwikkeling van een kind niet soepel verloopt zal dit met u worden besproken. In een enkele situatie is het wenselijk dat een kind meer onderwijstijd krijgt om de lesstof eigen te maken. Dit kan mogelijk leiden tot een doublure in de groepen 3 t/m 8. Bij de kleuters noemen we dit een kleuterverlenging. In zo'n situatie doet een kind het leerjaar niet over, maar sluiten we aan bij de lesstof waar het kind is gebleven. Om tot de keuze voor een doublure te komen gaan de leerkracht, de intern begeleider en de ouders/ verzorgers in gesprek. We kiezen voor een doublure wanneer we overtuigd zijn dat een kind het daarna beter zal gaan doen. De directeur neemt het definitieve besluit.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de start van het schooljaar informeren we de ouders/verzorgers over de procedure die we volgen met betrekking tot de schoolkeuze. Na een aantal maanden volgt een informatieavond voor ouders/verzorgers en kinderen door teamleden van de scholen van het VO in onze omgeving. Tevens werken kinderen aan een project rond het VO om meer inzicht te krijgen in de verschillende richtingen en scholen uit de omgeving. Tijdens het laatste voortgangsgesprek in groep 7 wordt een richtinggevend advies gegeven. In oktober/november daaropvolgend wordt een opnieuw een richtinggevend advies gegeven met betrekking tot de schoolkeuze. De ouders/verzorgers en het kind spreken hun wens uit met betrekking tot de schoolkeuze. Na de LOVS toetsen van Cito in november/december bespreekt de leerkracht van groep 8 samen met de ouders/verzorgers en het kind in januari het voorlopige advies. In februari vindt de doorstroomtoets plaats. Vervolgens vindt er in maart het definitieve advies plaats. N.a.v. dit adviesgesprek worden ouders meegenomen door de leerkrachten van de groepen 8 in de aanmeldingsprocedure waarbij ouders uiteindelijk zelf hun kind dienen aan te melden. De laatste week van maart kunnen de leerlingen zich aanmelden bij hun school naar keuze. De ontvangende school besluit op basis van de adviezen en de resultaten of het kind wordt toegelaten.  De uitslag van de doorstroomtoets kan leiden tot een hoger schooladvies. Het schooladvies kan nooit naar beneden worden bijgesteld. Wij vinden het belangrijk dat we de kinderen een juist vervolgadvies geven. Om die reden stellen we ons op de hoogte van de kwaliteit van ons advies door gegevens op te vragen bij het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het Timpaan wil ruimte geven aan kinderen, leerkrachten en ouders om naast cognitieve en sociale vaardigheden eigen initiatieven te ontplooien, rekening houdend met verschillen om creatieve zelfstandige persoonlijkheden te ontwikkelen. Dit alles ingebed in een veilige, warme leeromgeving. “Van en met elkaar leren” is een doelstelling van Het Timpaan. Wij willen een school zijn waar de kinderen graag heen gaan en waar ze veel leren. We dagen kinderen uit en stimuleren de totale ontwikkeling van elk kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige school, goede sfeer
  • Stimuleren van positief gedrag
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven