Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit doen we, zodat oudere en jongere kinderen van elkaar leren. Het creëren van een veilige schoolomgeving voor uw kind vinden wij voor ieder kind van groot belang. Vanaf groep 3 worden de kinderen zo mogelijk in jaargroepen geplaatst. Na klassikale instructie wordt door de leerkracht verlengde instructie gegeven aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit gebeurt bij ieder vak. Buiten de klaslokalen bevinden zich leerpleinen. Kinderen werken er zelfstandig of onder begeleiding van de onderwijsassistent of leraar-ondersteuner. Zij ondersteunt de leerkracht wanneer kinderen met specifieke onderwijsbehoeften extra begeleiding nodig hebben. De leraar-ondersteuner werkt ook met instructiegroepen. De ochtend begint met een inloop. De school is open vanaf 8.15 uur en de kinderen gaan naar het lokaal waar de leerkracht hen ontvangt. Naast de aandacht voor de cognitieve vakken vinden wij het belangrijk dat kinderen leren hoe je met elkaar omgaat. In de groepen 5 en 7 bieden we daarvoor een sociale vaardigheidstraining aan naast de reguliere methode. Wij werken samen met de muziekschool en Gruitpoort voor de expressieve vakken. We bieden arrangementen aan voor kinderen die makkelijk lerend zijn in verschillende vormen.
De directeur geeft leiding en sturing aan het onderwijs. Daarnaast zijn er leerkrachten die zich volledig op het lesgeven richten en leerkrachten die naast het lesgeven specifieke taken uitvoeren op één vakgebied. Zij ondersteunen en adviseren de leerkrachten op hun specialisme. Het gaat hierbij om: gedrag, taal, rekenen, ICT, motoriek en ondersteuning/zorg, meer- en hoogbegaafden. Wij kennen twee unit-coördinatoren, respectievelijk voor de leeftijdsgroep 3 t/m 7 jaar en voor de groep 8 t/m 12 jaar. Zij coördineren de onderwijskundige zaken voor de betreffende groepen en adviseren de directeur.
In groep 5 en groep 7 geven we weerbaarheidstraining. Dit aanbod komt bovenop ons reguliere aanbod om de weerbaarheid van kinderen te vergroten en de zelfreflectie te stimuleren.
Het leerstofaanbod voor de kinderen op Het Timpaan wordt gedifferentieerd op drie niveaus aangeboden. Door deze aanpak kunnen veel kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften de aangeboden leerstof blijven volgen. Voor kinderen die het onderwijsaanbod volgen middels een eigen leerlijn wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld door de intern begeleiders en besproken met de ouders. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke interne deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). We hebben specifieke deskundigheid in huis op het gebied van gedragsproblematiek. We zijn tevreden over de mate waarin wij ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met ADHD en kinderen met een autistische stoornis. Er is specifiek deskundigheid op het gebied van dyslexie, sociaal emotionele ontwikkeling en hoogbegaafdheid. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen hebben we specifieke arrangementen buiten de groep. We zijn een begaafdheidsprofielschool. Dat betekent dat we hoogwaardig onderwijs bieden voor de (hoog) begaafde kinderen. Deskundigheid op het gebied van dyscalculie is in ontwikkeling. Deze expertise ligt bij verschillende teamleden. Dit is een voordeel van een grote school en hierdoor zijn we minder kwetsbaar wanneer een teamlid (tijdelijk) uitvalt. Daarnaast maken we momenteel gebruik van externe expertise voor kinderen met een visuele beperking en een taalontwikkelingstoornis (TOS).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Het Timpaan zijn we in het schooljaar 2021-2022 gestart met een arrangement voor kinderen die meer praktisch leren in groep 8. Deze kinderen krijgen gedurende één dag in de week een programma waarbij de leerdoelen die zijn aangeboden in de groep in praktische opdrachten worden verwerkt. Deze groep heet "de Beverbende"
Naast dit arrangement gaan meerbegaafde kinderen naar een plusklas. Voor de jonge kinderen zijn. Dit de "Joey's" en voor de oudere kinderen de "Kangoeroegroep".
In Kindcentrum Het Timpaan werken alle medewerkers voor de afdeling opvang en onderwijs samen als één team aan de uitvoering van de visie. Dit betekent dat er professionele leergemeenschappen (PLG) zijn ingericht waarin de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten samen de ontwikkeling van het Kindcentrum voorbereiden en uitrollen.
De voor- en vroegschoolse programma's lopen door vanuit de peuterspelgroep naar groep 1. Kinderen van de peuterspelgroep en kleuters spelen samen rond thema's op verschillende momenten in de week. Regelmatig worden thema's gezamenlijk voor de 0-6 jarigen aangeboden.
Twee keer per jaar kijken de intern begeleiders mee in de groep. Op afroep en na toestemming van de ouders kan dit ook worden ingezet aan de hand van een specifieke hulpvraag.