Van der Muelen- Vastwijkschool

Singel 4 1381 AT Weesp

  • Schoolfoto van Van der Muelen- Vastwijkschool
  • Schoolfoto van Van der Muelen- Vastwijkschool
  • Schoolfoto van Van der Muelen- Vastwijkschool
  • Schoolfoto van Van der Muelen- Vastwijkschool
  • Schoolfoto van Van der Muelen- Vastwijkschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eind groep 8 maken alle kinderen een eindtoets. Met de eindtoets kan elk kind laten zien wat hij/zij in acht jaar op de basisschool geleerd heeft op het gebied van taal en rekenen.

Wij maken gebruik van de digitale, adaptieve eindtoets ROUTE 8. Deze toets is erkend door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. 

De resultaten van de eindtoets ROUTE 8 liggen op de Van der Muelen-Vastwijkschool altijd binnen of boven de marges van de inspectie

De uitkomsten van de Citotoetsen en de eindtoets ROUTE 8 worden jaarlijks geanalyseerd en geëvalueerd. Zowel op school-, groeps- als op leerlingenniveau. Hierbij gaan wij na of de gestelde doelen zijn behaald. Dat wat goed gaat wordt geborgd. Voor dat wat beter kan wordt na analyse een plan van aanpak opgesteld.

Bij deze eindtoets wordt enerzijds vastgesteld of de doelstellingen gerealiseerd zijn en of de schooladviezen aansluiten bij het gegeven advies van de leerling. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in haar rapport geconcludeerd dat de school de leerlingen zeer planmatig volgen. De werkwijze is beschreven in de schoolgids, het ondersteuningsplan en het schoolondersteuningsprofiel. Deze documenten zijn te vinden op de website van onze school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het percentage leerlingen dat doorstroomt naar de Havo of VWO ligt boven het landelijk gemiddelde. 

Bij de verwijzing naar het voortgezet onderwijs proberen wij voor elke individuele leerling een zo goed mogelijk passende school te adviseren. Hierbij kijken wij niet alleen naar de leerprestaties (eindtoets en het leerlingvolgsysteem) maar ook naar een groot aantal andere factoren die van belang zijn voor een plezierige en succesvolle tijd op het voortgezet onderwijs. 



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een Kanjerschool. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Ons schoolteam vindt het belangrijk dat onze kinderen goed toegerust worden om uit te groeien tot evenwichtige persoonlijkheden. Daarbij wordt uitgegaan van de basisbehoeften autonomie, relatie en competentie. De school geeft daaraan een stevig impuls door gedegen onderwijs aan te bieden, waarbij onze kinderen zoveel mogelijk deze basisbehoeften ervaren. Op onze school coördineert Theo Klungers de Kanjertraining en adviseert hij de school op het gebied van het voorkomen en aanpakken van pesten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • veiligheid en rust
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste uitgebreide inspectiebezoek aan onze school was in 2017. In november 2020 heeft de onderwijsinspectie het themaonderzoek "Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie" uitgevoerd. Beide onderzoeken zijn naar volle tevredenheid afgerond.

Van het inspectiebezoek van 2017 is een rapport opgesteld, dat terug te vinden is op onze website. Van het themaonderzoek is geen rapport opgesteld.

Het inspectiebezoek van 2017 had met name betrekking op de de kwaliteit van het onderwijsproces (w.o. didactiek), het schoolklimaat (pedagogisch en veiligheid), resultaten en kwaliteitszorg. De inspectie concludeerde: 'De Van der Muelen-Vastwijkschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement. Nagenoeg alle onderdelen zijn als goed beoordeeld, omdat de school op die onderdelen eigen aspecten van kwaliteit laat zien. Zij legt de lat hoog voor zichzelf en de leraren hebben hoge verwachtingen van de leerlingen." 

Uit het rapport blijkt dat van de 8 onderzochte onderdelen er 7 met Goed zijn beoordeeld. De inspectie sprak zich positief uit over het prettige schoolklimaat, de veiligheid, de goede resultaten en de professionele cultuur binnen de school. Enkele opmerkingen van de inspecteur: "Het team heeft een hoog professioneel niveau"   "Het team straalt veel energie uit"  "De school heeft de leerlingen goed in beeld"  "Er wordt planmatig en cyclisch gewerkt"

Terug naar boven