Danielle Teunissen
Directeur
Wiekendreef 101 6003 BV Weert
Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.
Een leerkracht wordt ook wel eens ziek, heeft een cursus of is om een andere reden niet aanwezig. Door zorgvuldig personeelsbeleid kan lesuitval worden voorkomen. We doen altijd ons uiterste best invalkrachten op te roepen, zodat de lessen kunnen doorgaan. Soms zijn we genoodzaakt om de leerlingen over andere groepen te verdelen. Alleen wanneer het onmogelijk blijkt om kinderen op school op te vangen, bijvoorbeeld tijdens een griepepidemie, zullen wij kinderen thuis laten blijven. Dit is tot op heden echter nog nooit gebeurd.
Binnen onze stichting is er daarnaast voor gekozen om extra personeel in te zetten. Zij werken met kleine groepjes kinderen, maar zullen bij ziekte voor de groep gezet worden. Dit zijn bekende gezichten binnen de school die bekend zijn met onze visie.
Directeur
Op een Montessorischool zitten kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in bouwen, heterogene groepen. In de onderbouw zitten de kinderen van vier tot en met zes jaar (groep 0, 1 en 2). De middenbouw wordt gevormd door kinderen van zes tot en met negen jaar (groep 3, 4 en 5). In de bovenbouw tenslotte, zijn er kinderen van negen tot en met twaalf jaar (groep 6, 7 en 8).
Combinatieklassen zijn er niet uit noodzaak maar uit principe. Jongere kinderen zien het materiaal waarmee de oudere kinderen werken. Dit motiveert hen om moeilijker werk te kiezen. De oudere kinderen kunnen de jongere kinderen helpen. Op deze manier kunnen ze de geleerde kennis en vaardigheden toepassen door deze uit te leggen aan een ander kind. Het helpen is geen bijzonderheid maar heel vanzelfsprekend en een concreet voorbeeld van de ontwikkeling van de sociale vaardigheden bij onze kinderen.
Wij hebben diverse specialisten op specifieke gebieden in huis, denk hierbij aan een pedagoog, gedragsspecialist, specialist taal, rekenen en lezen en een autismespecialist. Deze expertises wordt ingezet wanneer hier behoefte aan is vanuit hulpvragen.