Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert

Anjelierstraat 9 6002 TP Weert

  • Schoolfoto van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert
  • Schoolfoto van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert
  • Schoolfoto van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert
  • Schoolfoto van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert
  • Schoolfoto van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert

Het team

Toelichting van de school

Op de Odaschool werken 22 groepsleerkrachten en 3 onderwijsassistenten en 1 leraarondersteuner fulltime of parttime. Ze worden begeleid door 3 intern begeleiders. Om de digitale wereld in goede banen te leiden hebben we een ICT-coördinator. Het managementteam (MT) bestaat uit de directeur, een adjunct directeur, 3 intern begeleiders en 3 domeincoördinatoren. Zij worden ondersteund door een administratieve kracht en onze conciërge. Medewerkers van schoonmaakbedrijf SDO zorgen ervoor dat onze locaties er piekfijn uitzien.

In totaliteit werken we met drie bouwen binnen de drie ontwikkelingsdomeinen.

Domein onderbouw: aan de Meidoornstraat wordt opvang aangeboden aan baby's, peuters van Humankind en wordt onderwijs gegeven aan de kinderen uit de leerjaren 1 en 2 van de Odaschool en OBS de uitkijktoren.

Domein middenbouw: aan de Anjelierstraat wordt onderwijs gegeven aan de kinderen uit de leerjaren 3, 4 en 5 van de Odaschool en groep 3/4 van OBS de Uitkijktoren. Tevens bevindt hier zich de buitenschoolse opvang van Humankind.

Domein bovenbouw: aan de locatie Annendaal wordt onderwijs gegeven aan de kinderen van de leerjaren 6, 7 en 8 van de Odaschool en groep 5/6 en 7/8 van OBS de Uitkijktoren. De kinderen vanuit deze leerjaren die gebruik maken van de buitenschoolse opvang, verplaatsen zich naar de locatie Anjelierstraat onder begeleiding van de pedagogisch medewerkers.

De leerkrachten en onderwijsassistenten werken binnen een bepaald ontwikkeldomein actief samen met de collega's van OBS de Uitkijktoren en Humankind. De conciërge, intern begeleiders, de ICT-coördinator en de directeuren werken verdeeld over de drie domeinen. Daarnaast werken we met combinatiefunctionarissen. Dit zijn teamleden die voor beide scholen werkzaam zijn of in de kinderopvang. Hierbij gaat het om de ICT-coördinator die voor beide scholen van betekenis is en de 3 intern begeleiders die hun werkzaamheden uitvoeren voor geheel 3hoven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We werken met een vervangerspool. Indien we een zieke leerkracht hebben kijken we eerst wie er beschikbaar is vanuit de pool. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn, proberen we het intern op te vangen met eigen leerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school kent acht jaargroepen, die onderverdeeld zijn in bouwgroepen/stamgroepen/heterogenegroepen. Deze combinaties kunnen per schooljaar verschillend zijn. Samenwerken en samen leren, van en met elkaar, zijn erg belangrijk. 

Op de Odaschool werken we in schooljaar 2022-2023 in 15 groepen. De leerkracht en leerlingen zien elkaar veel en vormen samen een basis. Er wordt gewerkt aan positieve groepsvorming. Groepsvorming zorgt voor enthousiasme, vertrouwen, steun en zorgt voor een positieve bijdrage aan leerprestaties. Elke groep is een onderdeel van een domein, waarin leerlingen en leerkrachten veel met elkaar samenwerken. 

We werken met een onderwijsplan. Hierin staat het onderwijs voor de komende tijd beschreven. Van iedere leerling worden de onderwijsbehoeften in kaart gebracht en verwerkt in het leerlingoverzicht. Op deze manier proberen we iedere leerling zo goed mogelijk in beeld te brengen. 

Werkdrukmiddelen
Ook aankomend schooljaar stelt het kabinet geld beschikbaar om de werkdruk in het primair onderwijs tegen te gaan. Deze middelen zetten we grotendeels in voor het extra begeleiden van onze leerlingen binnen de school. Zo is er in elk domein een onderwijsassistent en/of lerarenondersteuner werkzaam die met groepjes of individuele leerlingen werkt en de leraar ondersteunt. Door deze actieve inzet van de onderwijsassistenten en lerarenondersteuners, zijn we in staat de kinderen extra aandacht en begeleiding te bieden bijvoorbeeld op het gebied van de taal- en leesontwikkeling. De teamleden en de MR worden betrokken bij de besteding van deze extra middelen.

Wisselmiddag
Jaarlijks vindt er aan het einde van het schooljaar een wisselmiddag plaats. Tijdens dit moment gaan alle kinderen kennis maken in het klaslokaal en domein waar ze het schooljaar erop terecht komen. Tijdens deze middag maken de kinderen kennis met de leerkracht(en) en de klasgenoten waarbij ze het komende schooljaar in de klas zitten. Ook kinderen die in de komende maanden nog 4 jaar moeten worden, worden deze middag uitgenodigd. De datum van de wisselmiddag wordt middels het ouderportaal of mail (bij nieuwe ouders) bekend gemaakt.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Activiteiten die van betekenis zijn en de ontwikkeling bevorderen, liefst passend binnen een thema of project, vormen de kern van de praktijk in het onderbouwdomein. Voorbeelden hiervan zijn: spel- en constructie-activiteiten, gesprekken, lees-, schrijf-, reken- en wiskunde-activiteiten. Kinderen leren veel door spelen, experimenteren en bewegen en ontwikkelen zo hun grote en kleine motoriek. De veelheid aan taalactiviteiten vormen een voorfase voor het latere lezen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We bedienen meer in gezamenlijkheid onze kinderen. Dat betekent dat we niet alleen werken in jaargroepen. Instructies, (spel)begeleiding, opdrachten en onderwijstijd worden zo goed mogelijk afgestemd op wat onze kinderen nodig hebben. Het gebruik van ICT-leermiddelen maakt dat differentiëren steeds meer gepersonaliseerd wordt.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het is ons streven om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven op onze school. Onze doelgroep is voornamelijk het kind in de wijk. We denken daarbij vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen zo goed mogelijk die mogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’. Indien bij deze ondersteuning speciale faciliteiten nodig zijn, bekijken we in hoeverre het mogelijk deze te benutten. We stemmen de ondersteuning dus zo optimaal mogelijk af op wat het kind nodig heeft, binnen de grenzen van onze mogelijkheden.

De ondersteuning die onze school biedt is voortdurend een belangrijk onderwerp binnen onze school. Diverse intern begeleiders zijn werkzaam in onze domeinen om het proces van ondersteuning mee vorm te geven. De intern begeleider is enerzijds de 'zorgcoach' die de leerkracht ondersteunt bij het maken van de goede keuzes m.b.t. aanbod voor het kind, anderzijds is de intern begeleider degene die samen met de leidinggevenden de processen rondom kwaliteitszorg bewaakt en aanstuurt. Als school hebben we ervoor te zorgen dat alle kinderen zich in alle opzichten goed mogen ontwikkelen. Er kunnen zich situaties voordoen waarbij de ontwikkeling van een kind meer ondersteuning behoeft. Er wordt dan zorgvuldig en in overleg bekeken hoe we dit kind in onze school het beste kunnen begeleiden. We onderscheiden in onze school verschillende ondersteuningsniveaus:

Niveau 1: Basisondersteuning in de groep/het onderwijsleerproces
Bij dit niveau gaat het om het basisaanbod voor alle kinderen. In de groep gaat de leerkracht professioneel om met de verschillen in kennis, vaardigheden, gedrag en ontwikkelings- en /of onderwijsbehoeften. Afhankelijk van deze behoefte krijgt het kind een passend onderwijsaanbod. De beslissing over het passend onderwijsaanbod wordt genomen door de leerkracht en vastgelegd in het onderwijsplan. Er is geen extra ondersteuning nodig; dat wat er gebeurt in de klas bij de leerkracht sluit goed aan bij wat het kind nodig heeft om zich naar vermogen te ontwikkelen.

Niveau 2: Extra ondersteuning in de groep door de leerkracht
Indien nodig volgt er voor kinderen een specifieke didactische of pedagogische aanpak. Deze aanpak wordt opgenomen in het onderwijsplan en uitgevoerd door de leerkracht. Ouders worden altijd bij deze aanpak betrokken. We zien ouders als gelijkwaardige gesprekspartner en zijn voor ons een belangrijke bron van informatie.

Niveau 3: Extra ondersteuning op schoolniveau
Bij dit niveau gaat het om het kind dat meer ondersteuning nodig heeft, dan de leerkracht in de klas kan bieden. De leerkracht heeft onvoldoende mogelijkheden en/of informatie om aan te sluiten bij de ontwikkelings- en/of onderwijsbehoeften van een kind en hij/zij ervaart handelingsverlegenheid. Een leerkracht kan dan terecht bij zijn collega’s, maar zal in veel gevallen contact opnemen met de interne begeleider van de school. Samen met de leerkracht en de ouders gaat de IB-er op zoek naar een passende oplossing voor de ondersteuningsvraag van het kind en de leerkracht. De IB-er heeft door ervaring en opleiding een brede kennis op het gebied van didactische en pedagogische hulpvragen, maar kan daarbij ook altijd een beroep doen op het Intern Ondersteunings Team (IOT) van ons bestuur. Nadat een juiste ondersteuning is gevonden, wordt aan de oplossing gewerkt in de klas door de leerkracht en het kind en waar nodig thuis met en door de ouders. In de regel is dit afdoende voor het merendeel van de kinderen die de lichte ondersteuning ‘even’ nodig hebben. De ouders zijn gelijkwaardige partners en verlenen (indien van toepassing) toestemming voor een observatie of een onderzoek.

Niveau 4: De intensieve ondersteuning op bovenschools niveau
Bij dit niveau gaat het om het kind, waarbij de lichte ondersteuning op schoolniveau niet tot die adequate oplossing heeft geleid. De aanpak op school (en thuis) laat, ondanks ieders inspanning geen verbetering van de situatie zien. De IB-er brengt het kind in bij het Interne Ondersteunings Team (IOT). Dit team kijkt samen met de interne begeleider en de ouders welke hulp nodig is voor het kind. Het kan gaan om een speciaal onderwijsarrangement (OA) of een onderwijs-jeugdhulparrangement (OJA). Om dit laatste te kunnen verwezenlijken is er aan onze school een jeugd- en gezinswerker gekoppeld (CJG). Er wordt een specifieke hulpvraag geformuleerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het reeds opgebouwde dossier. Er kan gekozen worden voor een screening, onderzoek en/ of een observatie. Hierover wordt verslag gedaan door de externe specialist(en) aan de ouders, de interne begeleider en de leerkracht. Naar aanleiding van de bevindingen worden in overleg met de betrokken partijen de adviezen ‘vertaald’ naar handelen in de klas (en thuis) en doelen voor de komende periode worden bepaald. Gezamenlijk wordt gezocht naar een juist arrangement, waardoor het kind, samen met de leerkracht en de ouders (eventueel met externe hulp) zijn eigen ontwikkelingstaken weer op zich kan nemen. Tijdens de evaluatie van de doelen worden beslissingen over de voortgang van deze speciale ondersteuning genomen door de leerkracht in samenspraak met de interne begeleider en de ouders. De externe specialist(en) kan om advies worden gevraagd. De ouders verlenen instemming met de inhoud en de uitvoering van het voorgenomen ondersteuningsplan.

Niveau 5: Het niveau van het samenwerkingsverband
Bij dit niveau gaat het om het kind waarbij de bovenstaande procedure niet tot een daadwerkelijke oplossing heeft geleid. Het is met de bovengenoemde ondersteuning niet gelukt om het kind de hulp te bieden die hij/ zij nodig heeft om zich naar vermogen te ontwikkelen. Het reguliere onderwijs schiet te kort en het kind is aangewezen op een arrangement of op speciaal onderwijs. Op dat moment wordt de hulp ingeroepen van het samenwerkingsverband. In overleg met ouders, het IOT en externe deskundigen wordt gekeken welke hulp het meest geschikt is om dit kind te ondersteunen. Het kan gaan om een tijdelijke ondersteuning van het kind op de eigen school middels een arrangement of een plaatsing op het S(B)O. Een toelaatbaarheidsverklaring wordt opgesteld waarbij de basis wordt gevormd door de ondersteuningsplannen. Wanneer een beschikking wordt afgegeven door het Loket Passend Onderwijs (LPO) wordt een onderwijsarrangement en/of plaats bepaald, passend bij dit kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het kader van passend onderwijs bieden wij ieder kind een passend onderwijsaanbod. Wij gaan uit van een basisaanbod bestaande uit drie arrangementen (verdiept, basis, intensief) en doen aanpassingen waar nodig. Deze aanpassingen kunnen we bieden op verschillende zorgniveaus binnen de school, binnen het bestuur en binnen het samenwerkingsverband. Als school sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften van de kinderen, zodat ieder kind komt tot groei en ontwikkeling. De groep als geheel is hierbij uitgangspunt; samen lerend kom je meer tot ontwikkeling. We kijken naar het totale beeld van het kind, compenserende en belemmerende factoren. In een veilige omgeving bieden we boeiend en kwalitatief goed onderwijs dat past bij deze tijd en dat kinderen voorbereidt op de toekomst. De kinderen met een behoefte aan specifieke ondersteuning kunnen rekenen op een meer gepersonaliseerde aanpak in overleg met ouders, leerkracht(en), intern begeleider (IB) en eventueel het Intern Ondersteuningsteam (IOT). Indien nodig ook in overleg en samenwerking met interne en/of externe zorgpartners. Beide scholen van 3hoven verzorgen, in een veilige omgeving, boeiend en kwalitatief goed onderwijs dat past bij deze tijd en dat kinderen voorbereidt op de toekomst. In ons onderwijs willen we met leerlingen reflecteren op hun prestaties. We willen ze feedback geven en door observaties en gesprekken zo goed mogelijk aansluiten bij hun leerbehoeften. Ze mogen ervaren dat leren leuk is en dat leren betekenisvoller wordt als ze invloed hebben op wat en hoe ze leren. De leerlingenzorg (we noemen dat liever 'ondersteuning') is voortdurend een belangrijk onderwerp binnen onze school. Om het belang te benadrukken hebben we drie intern begeleiders binnen onze school. De intern begeleider is enerzijds de 'ontwikkelingsondersteuner' die de leerkracht ondersteunt bij het maken van de goede keuzes m.b.t. aanbod voor het kind, anderzijds is de intern begeleider degene die samen met de schoolleider de processen rondom de leerlingen bewaakt en aanstuurt. Binnen 3hoven hebben we ervoor te zorgen dat alle kinderen zich in alle opzichten goed mogen ontwikkelen. Er kunnen zich situaties voordoen waardoor de ontwikkeling niet naar wens verloopt. Zodra daar sprake van is, moet er zorgvuldig en in overleg bekeken worden hoe we dit kind in onze school het beste kunnen begeleiden. We hebben de zorg(plicht) voor een zo goed mogelijke begeleiding van alle leerlingen die onze school bezoeken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Overgang groep 2 naar groep 3

Elke leerling start in groep 1 en gaat normaal gesproken na het schooljaar door naar groep 2 en daarna groep 3. De ontwikkeling van jonge kinderen gaat nog in sprongen. Wat het kind de ene dag nog niet kan, lukt de maand erna ineens wel. Het kan dus zomaar gebeuren dat een kind in januari helemaal nog niet klaar is voor groep 3, maar in mei of juni wel. Wij maken als school de beslissing of uw kind overgaat naar de volgende groep, een kleuterverlenging nodig heeft of dat een kind al eerder klaar is om de overstap te maken van groep 2 naar groep 3. We kijken hierbij naar de leeftijd van het kind, de leerresultaten, de beheersing van de taal en de ontwikkeling die het doormaakt. Dit alles bespreken we zorgvuldig met ouders/verzorgers. Verder zijn factoren als zelfstandigheid, luistervaardigheid, aandachtsspanne, concentratie, spelgedrag, interesse en de sociaal-emotionele ontwikkeling van belang.

Verlenging
Zijn de leerresultaten en de ontwikkeling van uw kind nog niet op niveau van wat verwacht mag worden, dan gaan we in overleg met de betreffende ouders/verzorgers. Het is mogelijk dat een kind een vertraagde ontwikkeling doormaakt en daardoor meer tijd nodig heeft dan de 8 jaar van de basisschoolperiode. We houden de ontwikkeling van elk kind bij en volgen dit nauwkeurig middels verschillende observatie-, registratie- en toetsingsinstrumenten. Het doel van een doublure is dat een opgelopen achterstand ingehaald kan worden in het komende schooljaar, zodat het betreffende kind de minimumdoelen kan behalen. Voor niet alle kinderen heeft een doublure baat. Wel of niet doubleren is een beslissing die zorgvuldig en goed overwogen wordt door de leerkracht, intern begeleider en eventuele andere betrokkenen, in goed overleg met ouders/verzorgers.

Terug naar boven