Basisschool de Kameleon

Mariënhagelaan 2 6001 TP Weert

  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon
  • Schoolfoto van Basisschool de Kameleon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Kameleon is in september 2022 gestart met een ontwikkeltraject beredeneerd aanbod. Hierbij stemmen we het onderwijsaanbod beter af op de schoolpopulatie en de onderwijsbehoeften van de leerlingen op het gebied van rekenen en taal. Het inspectiebezoek in oktober 2022) heeft een extra impuls gegeven aan dit traject. We zijn gestart met het rekenonderwijs om het aanbod dekkend te maken en zo onze streefdoelen te behalen. In de basis bouwen we aan onze "Kwaliteitsgerichte Cyclus". Om zo te komen tot een heldere en eenduidige ondersteuningsstructuur binnen de hele school. In oktober 2023 heeft de onderwijsinspectie positief geoordeeld en voldoet De Kameleon aan alle indicatoren van het inspectiekader. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school volgen we de ontwikkeling van de kinderen op pedagogisch alsook didactisch vlak. Dit doen we op verschillende manieren:  

  • Sociaal-emotioneel functioneren: Naast het dagelijks werken met de kinderen en de observaties die hier bij horen nemen we twee keer per jaar we de VISEON af. Zo brengen we het sociaal emotioneel functioneren en het gedrag in kaart.
  • CITO: We maken gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem: "Cito Leerling in Beeld". Hiermee volgen we de kinderen vanaf groep 3 tot en met groep 7 op didactisch niveau. De toetsen die bij dit volgsysteem behoren nemen we twee keer per schooljaar af. Te weten; in het midden en aan het eind.
    Groep 8 maakt bij aanvang van het schooljaar, rond november, de Begintoetsen van Cito Leerling in Beeld. Daarnaast wordt er vanaf dit schooljaar de doorstroomtoets in februari van Route 8 afgenomen. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
  • Methodetoetsen; In groep 3 t/m 8 wordt tevens gebruik gemaakt van de toetsen, passend bij de methodes en bloktoetsen.
  • Klasseplan; In groep 1/2 wordt gewerkt middels Klasseplan. In Klasseplan zijn de einddoelen voor eind groep 2 uitgewerkt naar weekdoelen per vakgebied. Deze kleuterleerlijnen zijn beschikbaar voor onder andere rekenen, taal, fonemisch bewustzijn, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Door een overzichtelijk en gestructureerd beredeneerd aanbod houden we veel grip op ons onderwijs. Tevens kunnen we vanuit deze structuur juist heel mooi differentiëren en het aanbod afstemmen op onze leerlingen.   

Door de gegevens en resultaten van deze toetsen te combineren met observaties door de leerkrachten brengen we de ontwikkeling duidelijk in beeld. Met behulp van de Kwaliteitsgerichte Cyclus werken we gestructureerd en planmatig aan de kwaliteit van ons onderwijs. Op deze wijze realiseren we onderwijsaanbod dat zo adequaat mogelijk toe komt aan de leerbehoeften van de kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s).  Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen.     

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B.  

Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma. Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover.  

Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt.  

In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig.  

Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken.

Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter.

Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8.

Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zien dat alles met elkaar in verbinding staat. Kinderen met zichzelf, met andere mensen, dieren en met de wereld om hen heen. Daarom hebben we deze onderdelen samengevat in drie Gouden Afspraken: zorg jezelf, zorg voor elkaar en zorg voor je omgeving. Zij vormen het fundament onder alles wat we doen op onze school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zorg goed voor jezelf!
  • Zorg goed voor elkaar!
  • Zorg goed voor je omgeving!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Hier vindt u het meest recente inspectierapport van oktober 2023. Tijdens dit inspectiebezoek heeft de onderwijsinspectie een mooie ontwikkeling gezien op onze school en heeft de school beoordeeld als voldoende. De adviezen van de onderwijsinspectie zijn opgenomen in het schoolplan 2023 - 2027. 

Terug naar boven