Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kleuters leren door te spelen. Hiervoor bieden wij?spel aan in de breedste zin van het woord,?o.a.: rollenspel (ook in hoeken), toneel, lied,?interactief voorlezen?etc.? Daarnaast prikkelen?we kleuters?door te experimenteren en ontdekkend te leren. We laten kleuters?voelen, proeven, ruiken, proberen?met echte en diverse materialen.
Kleuters?gaan?in diverse samenstellingen?met elkaar in gesprek?en werken?samen?waarbij we?ze?leren hoe ze met respect naar de ander kunnen reageren en communiceren.?Van?en met elkaar leren door soms iets?aan een ander te leren en soms iets van een ander te leren.?Hierbij kijken we goed naar wat de?kleuter?en de groep nodig hebben.
Om bovenstaande te bereiken zetten wij themahoeken in. In deze hoeken kunnen kleuters spelend leren en ontdekken?waarbij we gebruik maken van alle zintuigen om zo de sensomotorische ontwikkeling te stimuleren. Ook rekenen, lezen en schrijven worden?geïmplementeerd in de hoeken.?Kleuters?kunnen hier met elkaar op ontdekking en leren samen te spelen en te werken aan de doelen.
Voorlezen/ lezen is belangrijk bij alle leerlingen, boeken worden ingezet bij een thema, maar?kunnen?ook?als bron voor het thema?dienen?waarbij alle activiteiten worden gelinkt aan een (prenten)boek.? Daarnaast maken we gebruik van diverse werkvormen om te zorgen voor herhaling,?verwerking en verdieping van de aangeboden doelen.
In de kringen verzorgen we een gedifferentieerd aanbod. Soms zijn de kringen in heterogene groepen (1 en 2 door elkaar), maar soms ook met homogene groepen (1 en 2 apart).
Ons pedagogisch klimaat geven wij vorm via de Sociaal Sterke Groep. Dit is een sociaal-emotioneel programma dat d.m.v. bepaalde kaders en met name dialoog met kinderen ontwikkeling stimuleert op de sociale en maatschappelijke competenties.
Tijdens de rekentijd wordt ook geautomatiseerd in alle groepen.
Spelling valt onder de taaluren en onder lezen wordt zowel technisch lezen als begrijpend lezen verstaan. Ook wordt er gewerkt aan extra woordenschat binnen taal.
De Wereld Verkennen omvat alle wereld oriënterende vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur, maar ook wetenschap en techniek, burgerschapsvorming en creatieve vorming.
Het uitgangspunt van Aan de Bron is goed onderwijs voor alle leerlingen. Wij willen dat leerlingen vanuit een goede balans in hun sociaal emotionele ontwikkeling naar vermogen en op maat presteren. Veiligheid en innerlijke betrokkenheid zijn de basis voor goede resultaten. Aandacht voor personen als geheel, voor “het kind achter de leerling”, is dan ook een belangrijk uitgangspunt voor ons. Daarbij moet leren zinvol zijn en betekenis hebben voor leerlingen. De instructie en verwerking worden zoveel mogelijk afgestemd op het niveau van de leerling, waarbij wij uitgaan van 3 instructiegroepen waarbinnen wij adaptief werken. De leerling moet deel kunnen nemen aan het groepsproces waarbij het welbevinden van zowel de leerling als de omgeving belangrijk is. De leerkracht en school staan open voor het uitbreiden van hun eigen expertise om op deze manier een leerling zolang mogelijk binnen het regulier onderwijs te kunnen bedienen. Wanneer er echter geen deelname aan het groepsproces meer is en/of het welbevinden in het gedrang komt zullen wij kijken naar andere vormen van onderwijs die passen bij de leerling. Wij leren leerlingen met verantwoordelijkheid om te gaan. Dat houdt in dat wij enerzijds structuur bieden in een veilige omgeving, anderzijds de autonomie van leerlingen ontwikkelen door leerlingen te stimuleren en bewust te maken van hun eigen leerproces. Dit leerproces verloopt niet voor iedere leerling hetzelfde. Daar houden wij rekening mee.
Hoe wij dit verder mogelijk maken binnen BS Aan de Bron leest u in het SOP op de website van school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De aandachtsgebieden, zoals toegelicht, verder doorontwikkelen.
Aan de Bron en Humankind hebben een nauwe samenwerking. Zo de thema's van de kleuters en de peuters op elkaar afgestemd en komen zo nu en dan peuters meekijken in de kleutergroepen.