IKC Laar

Aldenheerd 10 6003 NW Weert

  • Schoolfoto van IKC Laar
  • Schoolfoto van IKC Laar
  • Schoolfoto van IKC Laar
  • Schoolfoto van IKC Laar

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd op schoolniveau en uitgebreid besproken door de IB-er. De resultaten worden dan per groep geanalyseerd. Deze analyse is het uitgangspunt voor ons onderwijs op het gebied van technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen voor het komende half jaar.

Op IKC laar zijn we bezig met het maken van onderwijsplannen. Deze plannen worden 2 keer per jaar geëvalueerd en bijgesteld indien nodig.

Het team denkt mee over, schoolbrede aandachtspunten naar aanleiding van de toetsen. 

Sommige vraagstukken worden voorgelegd aan Bureau Wolters, het IOT of een van onze andere partners. 

Schooljaar 2022-2023 zijn we overgestapt naar het nieuwe Cito-systeem, "Leerling in Beeld".

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO).Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren(,) dat uw zoon/dochter op onze school zit, komen we tot een passend advies. De ervaring leert dat het schooladvies en de schoolkeuze van ouders/leerlingen meestal in overeenstemming zijn.Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B. Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma.Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt. In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig. Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken.Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter en keurt u het dossier goed.Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8. Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!   
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC Laar wil haar kinderen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waarin zij zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk om een duidelijk en helder beleid te hebben waarin is vastgelegd hoe we dit klimaat kunnen bevorderen. Verder is het belangrijk vast te leggen hoe wij handelen in het geval dat er een onveilig gevoel ontstaat bij een kind, bijvoorbeeld in het geval van pesten. Ons omgangsprotocol bestaat uit twee gedeeltes:

* Preventief: wat doen wij om een vriendelijk en veilig klimaat te scheppen op onze school?
* Regels en afspraken op school-, klas- en individueel niveau.
* Curatief: wat doen we in het geval van een onvriendelijke, onveilige situatie? Hoe reageren we bij pestgedrag?

Helaas is het moeilijk pesten helemaal uit te bannen uit een school. Daarom beschrijven in ons protocol hoe we handelen bij pestgedrag. Ook hier zijn er afspraken op school-, klas- en individueel niveau. 
       


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ontwikkeling
  • Eigenheid
  • Samenwerken & Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Februari 2013 heeft de inspecteur onze schoolbezocht. Het verslag van dit bezoek kunt u bekijken door op het pictogram hieronder te klikken en dan te kijken bij "Overige rapporten".

In de tussentijd is de inspectie op IKC Laar geweest naar aanleiding van een bestuurlijk inspectiebezoek. 

In 2023 heeft het bestuursbezoek plaatsgevonden op IKC Laar waarbij de indicatoren van de inspectie ter sprake komen.

Terug naar boven