Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: DUO Onderwijsonderzoek.
Toelichting van de school
Er zijn verschillende manieren waarop wij signaleren hoe het gesteld is met de sociale veiligheid van leerlingen.
Leerlingenraad
Ongeveer 6 maal per schooljaar is er een bijeenkomst met de leerlingenraad. Hierin worden allerlei zaken besproken o.a. zaken die te maken hebben met sociale veiligheid.
Oudergesprekken
Op meerdere momenten in het schooljaar vinden er gesprekken plaats met ouders. Deze worden structureel ingepland en/of op incidentele basis gevoerd. Zowel ouders als leerkrachten kunnen het initiatief nemen voor een gesprek.
Tevredenheidspeilingen
In een driejaarlijkse cyclus worden er tevredenheidspeilingen uitgevoerd onder personeelsleden, ouders en leerlingen. Veiligheid/pesten is een vast onderdeel van deze peilingen. De uitslag van de peilingen wordt altijd gedeeld met ouders en kinderen. Als er opvallende zaken naar boven komen, dan wordt hier een verbeterplan voor gemaakt.
Leerling in beeld, sociaal emotioneel vragenlijst en executieve functies
Leerling in beeld (Cito) is een leerlingvolgsysteem op sociaal emotioneel gebied en executieve functies. Deze worden eenmaal per jaar ingevuld in groep 3 t/m 5 door de leerkracht en in groep 6 t/m 8 door leerkracht en leerling. De leerkracht van de bovenbouw gaat hierover (zo nodig) met de leerling in gesprek. Op schoolniveau wordt er een analyse gemaakt, die besproken wordt in een teambijeenkomst. Vanuit de analyse wordt er bekeken of er vervolgacties nodig zijn.
Incidentenlogboekje
Als er in de pauzes incidenten zijn, dan worden deze genoteerd in een logboekje. Elke maand bekijkt de coördinator het logboekje en voert gesprekken. Dit kan zijn met een kind dat vaker in de fout gaat of met een kind dat vaak het slachtoffer is. De leerkracht van het kind wordt hier van altijd op de hoogte gesteld. Bij een terugkerend patroon worden ook de ouders geïnformeerd.
Coördinator sociale veiligheid: Tamara Colbers - Kwaspen en Lieke Castro - Smeets
- zicht houden op uitvoeren beleid
- borgen/aanpassen beleid
- logboekje regelmatig bekijken
Vertrouwenspersoon (aanspreekpunt voor leerlingen): Tamara Colbers - Kwaspen
De eigen leerkracht is de eerst aangewezen persoon waar kinderen terecht kunnen als zij zich onveilig voelen of als ze een onveilige situatie constateren. Als zij hierover liever niet met de eigen leerkracht spreken, is Tamara de vertrouwenspersoon voor alle leerlingen.
Klachtenpersoon: Lieke Castro - Smeets
Lieke Castro - Smeets is aan te spreken door ouders en leerkrachten die de klachten niet bij de directie willen/ kunnen melden.
GGD/ schoolverpleegkundige
Kinderen worden volgens een vast schema gescreend door de GGD. Als de schoolverpleegkundige opvallende zaken constateert, krijgen ouders thuis bericht en worden opvallende zaken anoniem besproken met de IB'er.