Openbare Basisschool Molenakker

Oude Laarderweg 15 6003 ME Weert

  • In dit gebouw zijn de groepen 5 t/m 8 gevestigd.
  • In dit gebouw zijn de groepen 1 t/m 4 gevestigd.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De CITO-eindtoets is al vele jaren een onderwerp van gesprek. Wij zien deze toets vooral als een signaaltoets op schoolniveau. Bij onze jaarlijkse schoolevaluatie nemen we de analyse van de eindtoets mee en mede op basis hiervan stellen we verbeterprogramma’s op. In de afgelopen jaren heeft de CITO zeker duidelijke aandachtspunten opgeleverd; de aanschaf van nieuwe methodes  en/of andere werkwijze zijn hier voorbeelden van. Op leerling-niveau geeft de toets veelal een herkenbaar beeld. De CITO-eindtoets is geen maatstaf voor het vervolgonderwijs; ons schooladvies Voortgezet Onderwijs wordt gebaseerd op 8 jaar basisonderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen werken we met toetsen van IEP; Inzicht Eigen Profiel. 

Kleuters worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem: 'Mijn Kleutergroep'. 

Vervolgens worden alle kinderen elk half jaar getoetst op de onderdelen technisch lezen, begrijpend lezen (vanaf eind groep 3), spelling en rekenen. Na elke afname bekijken de leerkrachten de resultaten op groepsniveau en op leerlingniveau. Leerkrachten en de kwaliteitsondersteuners gaan vervolgens in gesprek over de data en stellen vervolgens specifieke doelen op waarbij de leerkracht dit vertaalt naar acties. Op deze wijze stemmen we het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind en/of groep.
Op schoolniveau worden de resultaten twee keer per jaar geanalyseerd. De analyse dient als reflectie op gestelde doelen in het jaarplan, waarna er doelen worden gesteld voor het volgende schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u.

Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies.  Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s).  Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. 

Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren, dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen.

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B.
Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma.
Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover. 

Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning + eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt.  In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig.

Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool. Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter. Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8. Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“Jij hoort erbij en ik mag zijn wie ik ben!” Dat is belangrijk op OBS Molenakker. Vanuit een positieve sfeer en een fijn leerklimaat leren we om goed te zorgen voor onszelf, de ander en de omgeving. Op deze manier voelt iedereen zich gezien en gehoord. Wij leveren een bijdrage aan de vorming van autonome en zelfredzame burgers. Dat betekent dat we een open en veilige omgeving creëren, waarin kinderen fouten durven te maken en leren nadenken en keuzes te maken. De leerkracht biedt ruimte en geeft kaders waarbinnen kinderen kennis en ervaringen kunnen opdoen. Zo krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Om kinderen te voorzien in hun onderwijsbehoefte stemmen leerkrachten hun aanpak en handelen af op cognitief- en sociaal-emotioneel niveau. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze kinderen zich mede verantwoordelijk voelen voor sfeer, de omgang met elkaar en het materiaal. Om de zelfredzaamheid en zelfstandigheid te bevorderen, stimuleren we kinderen om zelf oplossingen te bedenken. Dit doen we door het geven van feedback, middels ‘didactisch coachen’.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • VERBINDING
  • GROEI
  • BETROKKENHEID

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In september 2019 heeft er een verificatiebezoek plaatsgevonden op bestuursniveau. Daarbij is ook onze school bezocht. Voor alle onderdelen

(didactisch handelen, kwaliteitscultuur en kwaliteitszorg) is er een voldoende gescoord.

En daarbij werd er een expliciet compliment gegeven voor het didactisch handelen. Er was enthousiasme over de inhoud en de werkvormen van de les, de zichtbaarheid van onze visie en de plannen die we hebben voor de komende jaren.

Terug naar boven