Openbare basisschool de Graswinkel

Graswinkellaan 7-9 6005 KE Weert

  • OBS de Graswinkel, natuurlijk...boeiend!
  • Lezen krijgt een centrale plek in ons onderwijs, zoveel mogelijk geïntegreerd in de projecten.
  • Onze school is geen 'kantoorgebouw' maar een plek waar je overal kunt leren en ontwikkelen van en met elkaar.
  • Een mooie leesplek waar je je even kunt terugtrekken met een boek.
  • Ons kleuterparadijs biedt vele kansen voor kinderen. Hier zijn het aterlier en de bouwhoek zichtbaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets worden ieder schooljaar besproken met alle leerkrachten en de MR en worden er nieuwe acties uitgehaald voor het komende schooljaar. In tegenstelling tot 2020-2021 en 2021-2022 hebben we in 2022-2023 heel goed gescoord op de eindtoets. Ons ambitieniveau van 65% hebben we ruimschoots behaald. In juni 2023 hebben we wederom het predicaat 'GOED' ontvangen van de inspectie. Helaas zijn de resultaten van schooljaar 2022-2023 nog niet meegenomen in onderstaand schema waardoor het lijkt dat we gemiddeld een onvoldoende staan. Over de schooljaren 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023 staan we gemiddeld een voldoende!

Taalverzorging: Landelijk gemiddelde 64% 2F. OBS de Graswinkel 68% 2F

Lezen: Landelijk gemiddelde 74% 2F. OBS de Graswinkel: 85% 2F

Rekenen: Landelijk gemiddelde 45% 1S. OBS de Graswinkel 78% 1S

De tussentijdse toetsen op schoolniveau laten zien dat positieve cognitieve metingen zien. Bij onze jaarlijkse schoolevaluatie nemen we daarom, naast andere gegevens zoals tussentijdse toetsen, de werkhouding/ houding, betrokkenheid van kinderen en de analyse van de eindtoets mee. Al deze informatie bij elkaar is het uitgangspunt voor onze verbeteracties. 

In de afgelopen jaren hebben de resultaten van de onafhankelijke toetsen duidelijke aandachtspunten opgeleverd, waarop actie is uitgezet. Dit resulteert nu in een balans wat betreft positieve scores.  Het schooladvies m.b.t. een keuze voor voortgezet onderwijs wordt gebaseerd op acht jaar basisonderwijs en naast kennis wordt ook de inzet en werkhouding meegenomen.
Een eindtoets afnemen is verplicht. Vanaf het schooljaar 2022-2023 gebruiken we de eindtoets 'Iep'.

Onderstaande schema's gaan over de schooljaren tot en met 2021-2022. In 2022-2023 hebben we het streefniveau ruimschoots behaald.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op OBS de Graswinkel volgt elk kind zijn eigen leerlijn. We volgen de ontwikkeling van kinderen en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. We nemen twee keer per jaar de SchoolVaardigheidsToetsen af. Instructies vinden plaats in kleine groepjes op maat, als het kan handelingsgericht. Hierdoor ziet de leerkracht dagelijks de groei die een kind maakt. De analyse in Snappet kan dit verder aanvullen. Door Snappet zijn we in staat om dagelijks een analyse te maken wat betreft de vorderingen van een kind. De resultaten van de toetsen worden samen met de observaties met alle leerkrachten van een team geanalyseerd en besproken onder leiding van de kwaliteitsondersteuner. Analyse van de toetsen zijn belangrijk, hier wordt in overleg met het kind mee verder gewerkt aan een nieuw aanbod van leerstof. De SchoolVaardigheidsToetsen zijn Cotanproof. We onderzoeken of het leerlingvolgsysteem van IEP nog beter bij ons past.

Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties in het jaarplan.

Kinderen worden in de klas ondersteund door de leerkracht. De leerkracht geeft hoogwaardige instructie op niveau en naar behoefte aan kleine groepjes kinderen en individuele kinderen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In onze advisering laten we ons leiden door:

  • Het dagelijks volgen van kinderen door middel van Jeelo, Snappet en observaties;
  • De werkhouding van het kind;
  • Ouders worden betrokken bij de advisering;
  • De gegevens van onafhankelijke toetsen nemen we mee in de overwegingen maar zijn niet doorslaggevend;
  • We starten eind groep 6 met het geven van pre-adviezen.

Eind schooljaar 2022-2023 is 45% van de kinderen naar HAVO (22,5%), Havo/VWO (7,5%) of VWO (15%) gegaan. 7,5% van de kinderen gaat naar een mavo/havo-brugklas en 45% gaat naar het VMBO (basis 7,5%, basis/kader 2,5%, kader 10%, kader/mavo 10%, mavo, 15%). Er gaat 1 kind (2,5%) naar het PRO (praktijkonderwijs).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sinds augustus 2016 zijn we een Jeelo-school. We conformeren ons aan deze drie pijlers van Jeelo, dit omdat we hiermee heel veel handvatten hebben om vanuit projecten het onderwijs vorm te geven. Hiermee koppelen we de sociale ontwikkeling aan kennislijnen, competentielijnen en ontwikkelingslijnen. 

Binnen de pijler 'samen leven' wordt de maatschappelijke betrokkenheid van het kind vergroot. Het kind krijgt het gevoel: ik heb er zin in! Onze deuren staan open. We betrekken de maatschappij actief bij het leren. We verbinden dat wat kinderen leren met de praktijk van het dagelijkse leven en werken. 

Binnen de pijler 'samen werken' krijgen kinderen het gevoel: ik kan het! In de projecten ligt de nadruk op de competenties. Alle 21e eeuw vaardigheden zoals onder andere 'probleem oplossen', 'mediawijsheid', 'samenwerken' en 'ICT-basisvaardigheden' komen aan bod.

Binnen de pijler 'zelfstandig leren' krijgen de kinderen het gevoel: ik hou vol! Zelfstandig leren kunnen leerlingen niet vanzelf. Aandacht voor leren leren en leerstijlen van leerlingen is een rode draad door de projecten.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leven
  • Samen werken
  • Zelfstandig leren

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In juni 2023 hebben we wederom het predicaat 'Goed' ontvangen. Het verslag is nog niet binnen. In september voegen we dit toe.

De volgende verslagen kunt u wel vinden:

In januari 2019 hebben vanuit de inspectie het predicaat 'goed' ontvangen.

In januari 2020 hebben we het predicaat 'excellent' ontvangen op het profiel: Actief samen leven, beleven en ontwikkelen om optimaal te leren, passend bij jou.


Terug naar boven