Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zijn de leerlingen in de volgende basisgroepen verdeeld:
- Team 1: 4-6 jaar
- Team 2: 6-8 jaar
- Team 3: 8-10 jaar
- Team 4: 10-12 jaar
We hebben het leerstofjaarklassensysteem losgelaten. We gaan uit van de ontwikkeling van het kind en niet van de methode. Leerlijnen zijn leidend. We willen dat kinderen met en van elkaar leren, vanuit talenten en interesse. Kinderen werken in basisgroepen en soms in uitgroepen. Uitgroepen zijn groepen waarin kinderen uit verschillende basisgroepen kortdurend samenwerken. Deze uitgroepen worden gevormd op basis van talenten en interesses van kinderen.
Op OBS de Graswinkel werken we met werklessen. Als dit iets minder goed lukt dan leren we kinderen hier meer tijd voor te plannen en meer instructie te volgen. Hierin zit geen vrijblijvendheid. Kinderen worden steeds meer eigenaar van hun leerproces. We sturen daar waar nodig.
Wereldoriëntatie, muzikale ontwikkeling, kunstzinnige en creatieve vorming en levensbeschouwing krijgen bij ons een plek binnen Jeelo. We bieden al deze vakken geïntegreerd aan binnen projecten. Deze projecten voeren we uit in alle teams (groep 1 t/m 8). Ook verkeersveiligheid krijgt een plek binnen een project van Jeelo. Daarnaast gaan we door Jeelo veel op pad en besteden we steeds aandacht aan de veiligheid in het verkeer. Zo leren kinderen de theorie in de praktijk uit te voeren. Ons streven is dat kinderen zoveel mogelijk leren tijdens schooltijd.
In principe krijgen kinderen weinig huiswerk mee tenzij ouders, kind en school hier samen voor kiezen. Uit onderzoek is gebleken dat huiswerk meegegeven op de basisschool weinig meerwaarde heeft als voorbereiding op het Voortgezet Onderwijs. De urentabel die u hierboven ziet is een gemiddelde. Binnen de werkles krijgen kinderen de ruimte meer tijd te besteden aan een vakgebied als dit wenselijk is. Jeelo wordt steeds meer leidend in ons onderwijsaanbod. Methodes zetten we alleen nog in als bronnenboeken. We halen er iets uit als het past bij de leerlijn. In alle tijden zit ook reflectietijd.
We gebruiken de volgende methoden als bronnenboeken:
Lezen: Jeelo
Taal: Jeelo en Snappet
Rekenen/ Wiskunde: Snappet en Jeelo
Engelse Taal: Groove me en Jeelo
Wereldoriëntatie, levensbeschouwing, kunstzinnige en creatieve vorming, sociaal-emotionele vorming, muziek, EHBO: Jeelo
Schrijven: Pennenstreken
Burgerschap: Jeelo
Door de overgang van het leerstofjaarklassensysteem naar gepersonaliseerd leren verwachten we in de toekomst groeiend dienstbaar te zijn aan kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Ons schoolondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities:
- Door ons beredeneerd aanbod verder te versterken willen we nog beter aansluiten bij het niveau van ieder kind;
- Door externe begeleiding wat betreft rekenen en taal-spelling willen we onze instructievaardigheden verder versterken;
- De inzet van klassenkracht en meidenvenijn zetten we in zowel preventief en curatief;
- Als we niet weten wat te doen dan zoeken we vroegtijdig hulp bij het IOT.
Aangezien wij geen VVE-school zijn, bieden wij geen voor- en vroegschoolse educatie aan. We nemen wel deel aan netwerken, zodat we op de hoogte blijven van de processen binnen Weert. We gunnen het kinderen om te komen spelen en zich te ontwikkelen in de peuteropvang. De pedagogisch medewerker ondersteunt en stimuleert uw kind in het luisteren naar elkaar, het zorgvuldig omgaan met materialen en het samen spelen. We werken samen met Humankind binnen ons gebouw waardoor we de ontwikkeling van kinderen goed kunnen overdragen en een doorgaande lijn stimuleren. Zo komen in de peuteropvang de thema's van Jeelo aan bod.
Daarnaast is er de mogelijkheid om deel te nemen aan het OpStap-project. Dit is een landelijk initiatief met als doel de onderwijskansen van een kind te vergroten en wordt uitgevoerd door Punt Welzijn. Het programma is ontwikkeld voor ouders en kleuters.