Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er wordt onderwijs geboden aan 6 tot 12 á 13 jarigen. Ieder kind wordt bij de start van het nieuwe schooljaar ingedeeld in een groep.
De groepen worden samengesteld overeenkomstig de groepen 1 t/m 8 in het regulier basisonderwijs. Bij plaatsing van een kind in een groep wordt gelet op de kalenderleeftijd, de problematiek, het sociaal-emotioneel functioneren, de leerkrachtvaardigheden en samenstelling van de groep. De groep is de basisgroep en is vooral bedoeld om het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen te stimuleren.
De inzichten met betrekking tot efficiëntie en het rendement van onderwijs, zijn de afgelopen jaren veranderd. Waar voorheen tot in detail gedifferentieerd werd, wordt nu steeds meer een gezamenlijk aanbod op eenzelfde niveau gedaan. De opbrengsten zijn hierdoor hoger.
Momenteel is ons onderwijs convergent ingericht.
Bij convergente differentiatie is er een minimumdoel voor de hele groep. De klas is in drie niveaus verdeeld: intensief niveau, een basisniveau en gevorderd niveau. Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingstof.
so en vso Widdonckschool Weert geeft onderwijs aan kinderen van 4 tot ongeveer 12 / 13 jaar. Dit is vergelijkbaar met de groepen 1 t/m 8 van het regulier basisonderwijs.
Bij kinderen die in cluster IV onderwijs volgen, is vaak sprake van ernstige gedragsproblematiek, die het zorgaanbod van de basisschool overstijgt. Meestal hebben de kinderen wel voldoende intellectuele mogelijkheden, maar komen ze door hun gedragsproblematiek niet tot een optimale leerontwikkeling. Hun gedrag leidt vaak tot problemen in de omgang of contacten met andere kinderen en/of volwassenen, waardoor ze als moeilijk ervaren worden.
We spreken van integrale problematiek als dit gedrag zich in meerdere situaties voordoet, zoals in het gezin, in de buurt en op school. Deze kinderen hebben meer aandacht en begeleiding nodig. Zij hebben baat bij een specifieke en gerichte aanpak, zodat zij zo goed mogelijk het primair onderwijs doorlopen en later kunnen functioneren in de maatschappij.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie jaarplan. Op te vragen via school.
Wij hebben geen aanbod voor kinderopvang.