so en vso Widdonckschool Weert

Beatrixlaan 3B 6006 AH Weert

  • Inrichting speelterrein
  • KEC Voorzijde/hoofdingang

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt geen gebruik gemaakt van externe vervanging (mits het een langdurige vervanging zal zijn). De ervaring leert dat dit onrust tot gevolg heeft.

We proberen een bekende leerkracht de groep te laten overnemen. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan worden de leerlingen verdeeld onder de overige aanwezige groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Er wordt onderwijs geboden aan 6 tot 12 á 13 jarigen. Ieder kind wordt bij de start van het nieuwe schooljaar ingedeeld in een groep.

De groepen worden samengesteld overeenkomstig de groepen 1 t/m 8 in het regulier basisonderwijs. Bij plaatsing van een kind in een groep wordt gelet op de kalenderleeftijd, de problematiek, het sociaal-emotioneel functioneren, de leerkrachtvaardigheden en samenstelling van de groep. De groep is de basisgroep en is vooral bedoeld om het sociaal-emotioneel functioneren van de kinderen te stimuleren.

De inzichten met betrekking tot efficiëntie en het rendement van onderwijs, zijn de afgelopen jaren veranderd. Waar voorheen tot in detail gedifferentieerd werd, wordt nu steeds meer een gezamenlijk aanbod op eenzelfde niveau gedaan. De opbrengsten zijn hierdoor hoger.

Momenteel is ons onderwijs convergent ingericht.

Bij convergente differentiatie is er een minimumdoel voor de hele groep. De  klas is in drie niveaus verdeeld: intensief niveau, een basisniveau en gevorderd niveau. Alle leerlingen doen mee aan de klassikale instructie. Daarna gaan de kinderen de leerstof zelfstandig verwerken, zodat de leerkracht tijd heeft om de zwakke leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingstof.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

so en vso Widdonckschool Weert geeft onderwijs aan kinderen van 4 tot ongeveer 12 / 13 jaar. Dit is vergelijkbaar met de groepen 1 t/m 8 van het regulier basisonderwijs.

Bij kinderen die in cluster IV onderwijs volgen, is vaak sprake van ernstige gedragsproblematiek, die het zorgaanbod van de basisschool overstijgt. Meestal hebben de kinderen wel voldoende intellectuele mogelijkheden, maar komen ze door hun gedragsproblematiek niet tot een optimale leerontwikkeling. Hun gedrag leidt vaak tot problemen in de omgang of contacten met andere kinderen en/of volwassenen, waardoor ze als moeilijk ervaren worden.

We spreken van integrale problematiek als dit gedrag zich in meerdere situaties voordoet, zoals in het gezin, in de buurt en op school. Deze kinderen hebben meer aandacht en begeleiding nodig. Zij hebben baat bij een specifieke en gerichte aanpak, zodat zij zo goed mogelijk het primair onderwijs doorlopen en later kunnen functioneren in de maatschappij.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Zie jaarplan. Op te vragen via school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij hebben geen aanbod voor kinderopvang.

Terug naar boven