Openbare Basisschool De Uitkijktoren

Meidoornstraat 2 6002 TZ Weert

  • We bieden de kinderen activiteiten aan waarbij ze kennis maken met de wereld, zichzelf en de mensen om hun heen.
  • Ons onderbouwdomein is ingericht met veel ruime en uitdagende speel- en ontwikkelhoeken, waar kinderen op allerlei manieren spelen en leren.
  • We bieden creamiddagen aan waarbij kinderen hun talenten op allerlei manieren in kunnen zetten.
  • We werken in de domeinen groepsoverstijgend samen, waarbij kinderen uit verschillende leerjaren met elkaar samen werken.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Doorstroomtoets
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. De Wet doorstroomtoetsen Primair Onderwijs is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari deze doorstroomtoets. 

Deze doorstroomtoets geeft een objectief beeld van waar leerlingen staan op het gebied van taal en rekenen. Ook geeft de toets een indruk welk type vervolgonderwijs een leerling aankan. Dit noemen we het toetsadvies. De school kan het toetsadvies naast het gegeven schooladvies leggen. Aan het eind van groep 8 maken alle basisschoolleerlingen een verplichte eindtoets. Deze toets geldt als tweede, schoolonafhankelijk gegeven naast het schooladvies op basis waarvan school en ouders bepalen naar welk niveau middelbare school een leerling gaat. De leerlingen uit groep 8 moeten zich eind maart aanmelden voor een middelbare school, waardoor alle kinderen evenveel kans maken op een passende plek op een school van hun voorkeur dat passend is bij het schooladvies.

Doordat er één aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het Voortgezet Speciaal Onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observatie en toetsing
Binnen OBS de Uitkijktoren volgen en evalueren we de ontwikkeling van onze kinderen goed en wordt het onderwijs afgestemd op de behoefte van ieder kind. De ontwikkeling en individuele mogelijkheden van kinderen brengen we in beeld door onder andere observatie en toetsing.

We stellen ons daarbij de volgende vragen:

1. Leren de kinderen genoeg?
2. Krijgen ze goed les?
3. Voelen de kinderen zich veilig op school?

We toetsen beredeneerd en in principe is de toetsinformatie er voor de leerkracht en wordt dit geregistreerd in het Leerlingvolgsysteem. De informatie uit de toets stelt ons in staat ons aanbod passend(er) te maken, het aanbod af te stemmen en zicht te houden op de ontwikkeling van elk kind. Op deze wijze verkrijgen we een objectief beeld van de ontwikkeling van elk kind. 

We werken met de methodetoetsen die gericht zijn op de beheersing van bepaalde vaardigheden uit ons aanbod. En daarnaast hanteren we de Citotoetsen van Leerling in Beeld die ons informatie geven over de vaardigheden van de kinderen op langere termijn. Onze teamleden hebben kennis van de leerlijnen, de referentieniveaus en de kerndoelen. Hier is regelmatig aandacht voor tijdens studiedagen, analysemomenten en domeinoverleggen. 

De tussentijdse resultaten worden evenals de eindresultaten jaarlijks beschreven in een kwaliteitsrapportage. De voorzitter van het College van Bestuur ontvangt deze rapportage. Jaarlijks is er een 'kwaliteitsgesprek' tussen Commissie voor de Begeleiding en het Managementteam van de school. Behaalde resultaten, analyses, conclusies en vervolgacties zijn op dat moment onderwerp van gesprek.

Evalueren
Doen we bij de Uitkijktoren de dingen goed? Of doen we de goede dingen? Twee vragen die sterk op elkaar lijken, maar die wel degelijk twee verschillende betekenissen hebben. We evalueren en stellen ons de vraag: 'Doen we de dingen goed?' Er wordt kritisch gekeken naar de huidige activiteiten om ze in de toekomst te verbeteren. Dit is zinvol om kwaliteit te kunnen blijven leveren. We willen ook weten of we de doelen die we gesteld hebben bereiken. Daarbij stellen we ons de tweede vraag: 'Doen we de goede dingen?' We willen namelijk weten of onze activiteiten en investeringen bijdragen aan de doelen en onze schoolambitie zoals we deze samen geformuleerd hebben in onze beleids- en kwaliteitsplannen.

Kwaliteitsbewustzijn 
We zijn als onderwijskundig deel van het schoolteam (leerkracht, onderwijsassistent, lerarenondersteuner, intern begeleider, schoolleider) gezamenlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Hiervoor dienen we goed zicht te hebben op wat er dagelijks gebeurt. De intern begeleiders en de schoolleider staan daarom dicht bij het primaire proces, samen met de domeincoördinatoren. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden, hanteren we een jaarplan waarin onze verbeterplannen staan beschreven. We willen een kwaliteitsbewuste organisatie zijn en dit vraagt om een onderzoekende houding, zelfreflectie en open staan voor feedback van anderen.

Hierbij stellen we ons cyclisch de volgende vijf kwaliteitsvragen: 

  • Doen we de goede dingen?
  • Doen we deze dingen op een goede wijze?
  • Hoe weten we dat?
  • Vinden anderen dat ook?
  • Wat doen we met deze wetenschap?

Om te bepalen wat de goede dingen zijn gaan we uit van onze missie en onze visie. Vanuit onze visie werken we aan plannen die we hebben weergegeven in ons meerjarig schoolplan en jaarlijks geactualiseerde jaarplan. Onze informatie krijgen we vanuit verschillende bronnen: tevredenheid van leerlingen / ouders / medewerkers / externen, opbrengsten van ons onderwijs, gegevens n.a.v. onderzoeken en analyses, feedback van externen zoals deskundigen, trainers, bezoekers, stagiaires. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 wordt al voorbereidend gewerkt aan de overstap naar het Voortgezet Onderwijs (VO). Resultaten van de leerling worden meegenomen in een voorlopig advies. Dit voorlopig advies bespreken we met u. Naast de leerresultaten zijn ook de werkhouding, interesse(s) en motivatie voor school en leren een belangrijke factor in het schooladvies. 

Indien de uitslag van de doorstroomtoets in groep 8 hoger uitvalt dan dit schooladvies dan wordt het advies heroverwogen. Hierbij betrekken we u als ouder(s)/verzorger(s). Is het resultaat op de eindtoets lager of gelijk aan het schooladvies? Dan gaat het schooladvies niet naar beneden. 
Op basis van de kennis en ervaring die de school heeft opgedaan tijdens alle jaren dat uw zoon/dochter op onze school zit, is het schooladvies tot stand gekomen.

Binnen ons Samenwerkingsverband maken leerlingen de overstap naar het VO via route A of route B:

  • Route B houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat de leerling met de basisondersteuning (de ondersteuning van de mentor of coach, die voor alle leerlingen geldt op de VO-school) kan worden begeleid naar een diploma. Voor leerlingen in het VMBO kan extra ondersteuning op het gebied van leren (LRO) worden aangevraagd wanneer de leerling voldoet aan bepaalde criteria. Is dit het geval dan informeren we u daarover.  
  • Route A houdt in dat we als basisschool samen met u als ouders inschatten, dat een vroegtijdige verkenning met het VO wenselijk is en de leerling met basisondersteuning en eventueel aanvullende ondersteuning op het VO een diploma kan halen. Dat geldt ook voor leerlingen waarvan we inschatten dat een uitstroom naar Praktijkonderwijs wordt gemaakt.

In het schooljaar dat uw zoon/dochter in groep 7 zit wordt u hierover nader geïnformeerd. De vroegtijdige verkenning en afstemming maken het mogelijk dat, eerder dan het centrale aanmeldmoment, duidelijk is welke VO-school de best passende plek is voor uw zoon/dochter, met passende ondersteuning indien nodig.   Voor alle leerlingen is het aan te raden om tijdig de open dagen en andere kennismakings- of voorlichtingsactiviteiten van de VO-scholen in onze regio te bezoeken. Voor alle schoolverlaters wordt een OKR (onderwijskundig rapport) ingevuld door de leerkracht(en) van de basisschool.

Het OKR is wettelijk verplicht en geldt als overdrachtsdossier van de basisschool naar het VO. Voordat dit gedeeld wordt met de VO-school heeft u uiteraard inzage in het dossier van uw zoon/dochter.
Het adviesformulier is een onderdeel van het OKR en krijgt u van ons mee, zodat u dit op het moment van aanmelding kunt overleggen aan de VO-school. Vanaf 2024 geldt een centraal aanmeldmoment voor alle leerlingen van groep 8.

Samen dragen we zorg voor de overstap naar de best passende plek voor elke leerling, met passende ondersteuning als dat nodig is!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voorop staat dat elk kind zich veilig voelt binnen OBS de Uitkijktoren. Dat gevoel van veiligheid willen we realiseren door kinderen te leren op een goede manier met elkaar en elkaars materialen om te gaan. Enerzijds willen we kinderen het vertrouwen geven dat zij de goede dingen doen en anderzijds willen we het vertrouwen van kinderen winnen door er op de juiste manier te zijn voor elk kind en voor de groepen als totaal.

Kinderen zitten bij ons op school om te leren en zijn een groot deel van de week op school aanwezig. Wij zijn van mening dat kinderen pas tot ontwikkeling komen als ze zich veilig voelen en zichzelf mogen en durven te zijn op onze school. Kinderen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor kinderen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Zorgen voor een veilig schoolklimaat voor onze kinderen en medewerkers vinden wij dus ook onze plicht. We leren kinderen om weerbaar te zijn en met tegenslagen te kunnen omgaan. Daar waar nodig lossen we het probleem samen met het kind op en leren we kinderen zelfstandig problemen of conflicten aan te pakken en op te lossen.

Kinderen van de bovenbouw vullen jaarlijks de meting van sociale veiligheid in. Deze resultaten zijn volledig anoniem en gebruiken wij om in gesprek te blijven met het team en de kinderen en dingen eventueel anders aan te pakken en doelen bij te stellen. Ook geeft deze informatie ons vaak de bevestiging over hetgeen we al wisten en we goed doen of nog aan willen pakken. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Weerbaarheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven