Openbare Basisschool De Uitkijktoren

Meidoornstraat 2 6002 TZ Weert

  • We bieden de kinderen activiteiten aan waarbij ze kennis maken met de wereld, zichzelf en de mensen om hun heen.
  • Ons onderbouwdomein is ingericht met veel ruime en uitdagende speel- en ontwikkelhoeken, waar kinderen op allerlei manieren spelen en leren.
  • We bieden creamiddagen aan waarbij kinderen hun talenten op allerlei manieren in kunnen zetten.
  • We werken in de domeinen groepsoverstijgend samen, waarbij kinderen uit verschillende leerjaren met elkaar samen werken.

Het team

Toelichting van de school

Vakdocenten bewegingsonderwijs
Vanaf schooljaar 23-24 is het voor alle scholen in Nederland verplicht om twee keer in de week een gymles aan te bieden. De capaciteit in de beschikbare sporthallen in Weert en omstreken is te beperkt om de twee sportmomenten in de hal in te plannen. Vandaar dat we één keer binnen in de sporthal zullen gymmen en één keer buiten op een veld op loopafstand van de school.

In Weert hebben we samen met alle andere scholen van stichting Eduquaat en MeerderWeert de beweegmomenten in kaart gebracht en hier beleid op gemaakt. Punt Welzijn is hierin voor ons een belangrijke partner aangezien zij de lessen bewegingsonderwijs in de sporthal verzorgen. De buitenles zal door onze eigen medewerkers verzorgd worden, die hiervoor de vakspecialisatie bewegingsonderwijs hebben gevolgd. Het kan zijn dat kinderen uit een bepaalde klas door een andere medewerker deze gymles krijgt aangeboden, omdat de eigen juf/meester (nog) niet bevoegd is om deze buiten gymles te mogen geven. Indien het (te) hard regent zullen we de buiten gymles verplaatsen naar een ander moment in de week, wanneer het weer het wel toe laat om buiten te kunnen sporten.

De bewegingslessen in de sporthal worden verzorgd door de vakdocenten bewegingsonderwijs vanuit Punt Welzijn. De kinderen van het domein middenbouw gaan met een bus naar de sporthal toe. De kinderen van het domein bovenbouw lopen te voet, onder begeleiding van medewerkers, naar de sporthal van Boshoven. Binnen het onderbouwdomein spelen en bewegen kinderen in de speelzaal en buiten op het ruime plein, onder begeleiding van de eigen leerkracht en/of onderwijsassistent.

Vakdocenten overig
Daarnaast hebben we een vakdocent muziek en maken we gebruik van de expertise van onder andere het Sparktechlab, RiskFactory en Mad Science bij het aanbieden van de lessen gezondheid, veiligheid, wetenschap en techniek. OBS de Uitkijktoren maakt deel uit van stichting Eduquaat. We werken op stichtingsniveau actief samen met de NT2 en taalspecialisten ten behoeve van het aanbod aan anderstalige kinderen. Enkele van onze eigen medewerkers hebben hiertoe scholing gevolgd en er zijn extra materialen en middelen aangeschaft om dit taalaanbod te verrijken. 

Stichting Eduquaat, Rijk in Onderwijs
OBS de Uitkijktoren is een school van Stichting Eduquaat. Bij Eduquaat word je gezien en gehoord, staan we voor welbevinden en betrokkenheid, werken we vanuit vrijheid en verantwoordelijkheid, in eigenheid en gezamenlijkheid en komen we tot optimaal leren en ontwikkelen. Stichting Eduquaat is een waardengedreven stichting. Dit houdt in dat wij, naast cognitieve ontwikkeling, uitgaan van het totale kind. Alle kinderen en alle levensthema’s: creativiteit, samenwerking, burgerschap, communicatie, kritisch denken en karaktervorming komen aan bod.

Ons onderwijs moet de komende jaren verrijkend zijn én blijven voor iedereen. Dit vraagt om veerkracht, flexibiliteit en gedeeld leiderschap, op alle lagen van onze organisatie. Ieder mens ontwikkelt zich optimaal vanuit drie natuurlijke, psychologische basisbehoeften: competentie, relatie en autonomie.  

In alle interactie (met onze kinderen en met elkaar) blijven wij voortdurend op zoek naar passende pedagogische antwoorden. Door ontwikkelingen in onze samenleving wordt onze leerlingenpopulatie diverser, het eisenpakket hoger en ons onderwijsaanbod inclusiever. Onze (pedagogische) opdracht om hierop goed te anticiperen wordt op onze scholen zichtbaar door differentiatie in leerstijlen, leerbehoeften en leeraanbod. De kernvakken taal, lezen, rekenen en burgerschap vormen daarbij de basis. De leer- en levensvragen van onze kinderen zijn uitgangspunt. Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd, leergierig en willen een leven lang leren. Ons aanbod is actief, aantrekkelijk en betekenisvol. 

Het bestuursbureau van stichting Eduquaat is gevestigd op de Beatrixlaan 1 in Weert. De stichting staat onder dagelijkse leiding van Frank Cuppers (College van Bestuur) en onder toezicht van een Raad van Toezicht. Op de website www.eduquaat.nl is meer informatie te vinden over deze stichting. Vanuit de samenwerking met de Odaschool en het toewerken naar een Samenwerkingsschool, werken we ook nauw samen met stichting MeerderWeert (waar de Odaschool onder valt). Meer informatie over deze stichting is te vinden op: www.meerderweert.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms moet een leerkracht vervangen worden, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of wanneer de leerkracht bijzonder verlof heeft. Bij OBS de Uitkijktoren werken we met enkele vaste vervangers die binnen stichting Eduquaat of MeerderWeert werkzaam zijn. Daarnaast bieden teamleden die parttime werken regelmatig aan om te vervangen of neemt een onderwijsondersteunende medewerker de groep een dag(deel) over onder verantwoordelijkheid van een vaste leerkracht binnen het domein. Echter wordt de inzet van vervanging steeds complexer en het is lastig om bevoegde medewerkers te vinden die ingezet kunnen worden om een klas te vervangen.

Binnen 3hoven werken we met een vervangerspool op stichtingsniveau. Als het niet mogelijk is om een beroep te doen op medewerkers vanuit deze pool, dan vragen we parttime leerkrachten of deze beschikbaar zijn om extra te werken. Ook werken we met enkele lerarenondersteuners die de eerste dag of dagdeel ingezet worden om een klas op te vangen, wanneer er om wat voor reden dan ook een leerkracht uitvalt. Een lerarenondersteuner mag een klas een korte periode over nemen onder verantwoordelijkheid van een andere leerkracht. Dit betreft een tijdelijke oplossing om te voorkomen dat er kinderen naar huis gestuurd moeten worden. 

Mocht het toch niet lukken om een parttime leerkracht, vervangster of de lerarenondersteuner in te zetten en het betreft een kortdurende vervanging (een dag of dagdeel), dan kan er voor gekozen worden om groepen samen te voegen of de leerlingen uit een bepaald leerjaar onder te verdelen over de overige klassen. We streven ernaar geen kinderen naar huis te hoeven sturen.

In het uiterste geval kan het voorkomen dat we deze beslissing toch moeten nemen; als we echt geen passende invulling kunnen geven aan het onderwijsproces, doordat er (te) veel leerkrachten afwezig zijn en we geen beroep kunnen doen op de vervangers die binnen stichting Eduquaat/MeerderWeert of binnen 3hoven werkzaam zijn. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Inrichting groepen
OBS de Uitkijktoren verzorgt onderwijs aan ongeveer 100 leerlingen. Net als andere basisscholen zijn onze kinderen verdeeld over 8 leerjaren; groep 1 tot en met 8. Bij de Uitkijktoren noemen we dit een 'leerjaar'. Een kind start met de leeftijd van 4 jaar in leerjaar 1 en eindigt de basisschoolperiode meestal met een leeftijd van 12 jaar in leerjaar 8, om vervolgens uit te stromen naar het voortgezet onderwijs.

Bij de Uitkijktoren hebben we dit schooljaar 4 groepen ingericht en bij de Odaschool 15 groepen; totaal dus 19 groepen verspreid over 3 domeinen (gebouwen). Dit is de groep waar een kind de dag start en waar het kind het grootste deel van de dag doorbrengt. Vanwege de groepsbinding en -dynamiek is het prettig dat een kind deel uitmaakt van een bepaalde groep. We streven naar een groep waarin leerlingen zich veilig en met elkaar verbonden voelen. Dit is een basis om met en van elkaar te kunnen leren.

We werken door het jaar heen bewust aan positieve groepsvorming. Groepsvorming zorgt voor enthousiasme, wederzijds vertrouwen en steun en levert een positieve bijdrage aan (leer)prestaties.

Onze school is ingedeeld in 3 domeinen:

  • Domein onderbouw aan de Meidoornstraat: de kinderen uit de leerjaren 1 en 2. In dit domein zijn eveneens de baby's en peuters gehuisvest van Humankind.
  • Domein middenbouw aan de Anjelierstraat: de kinderen uit de leerjaren 3, 4 en 5. Tevens bevinden zich hier de BSO-groepen van Humankind.
  • Domein bovenbouw aan Annendaal: de kinderen uit de leerjaren 5, 6, 7 en 8.

Bij de Uitkijktoren hanteren we in schooljaar 2023-2024 de volgende 4 groepen:

  • onderbouw: basisgroep 1-2
  • middenbouw: basisgroep 3-4
  • bovenbouw: basisgroep 5-6 en basisgroep 7-8

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Effectieve leertijd
Eén van de speerpunten waar wij aan werken is het aanbod van effectieve leertijd. Voldoende tijd is een basisvoorwaarde om te kunnen leren. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen profiteren van zoveel mogelijk optimale lestijd en laten dit in het aanbod dan ook terugkomen.
We werken actief met leerlijnen en leerdoelen van groep 1 t/m 8, waarbij methodes, materialen en middelen ingezet worden om een bepaald doel te kunnen behalen. Door te werken vanuit leerlijnen sluit het onderwijsprogramma goed aan op de ontwikkelbehoeften van de kinderen. We werken doelgericht en zetten de beschikbare leermiddelen en leertijd flexibel in. Het werken met leerlijnen en leerdoelen versterkt het eigenaarschap bij kinderen. We formuleren samen met het kind passende groeidoelen, hanteren instructiestrategieën en geven procesgerichte feedback. 

Speel- en ontwikkelhoeken
Bij de onderbouw vinden we het van groot belang dat de kinderen spelenderwijs leren en door spel actief tot ontwikkeling komen. Stap voor stap wordt de overgang naar het schoolse leren gemaakt. Door de inrichting van een compleet onderbouw domein, waar de peuters en kleuters naast elkaar zitten, kunnen deze jonge kinderen optimaal gebruik maken van de vele speel- en ontwikkelhoeken die er hier ingericht zijn. Deze speel- en ontwikkelhoeken worden telkens gewisseld en opnieuw ingericht, afhankelijk van het thema wat aan bod komt.

Verlenging / doublure
Zijn de leerresultaten en de ontwikkeling van een kind nog niet op niveau van wat verwacht mag worden, dan gaan we in overleg met de betreffende ouders/verzorgers. Het is mogelijk dat een kind een vertraagde ontwikkeling doormaakt en daardoor meer tijd nodig heeft dan de 8 jaar van de basisschoolperiode. We houden de ontwikkeling van elk kind bij en volgen dit nauwkeurig middels verschillende observatie-, registratie- en toetsingsinstrumenten. Het doel van een doublure is dat een opgelopen achterstand ingehaald kan worden in het komende schooljaar, zodat het betreffende kind de minimumdoelen kan behalen. Niet elk kind heeft baat bij een doublure/verlenging. Een mogelijke verlenging is een beslissing die zorgvuldig en goed overwogen wordt door de leerkracht(en), intern begeleider en eventuele andere betrokkenen, in goed overleg met ouders/verzorgers.

Burgerschap
We vinden het belangrijk om kinderen voor te bereiden op taken en rollen die ze in de toekomst in de maatschappij vervullen. Om in deze rollen en taken goed te functioneren is het van belang dat aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Voorwaarden zijn dat leerlingen kennis hebben van de democratie en rechtstaat, vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Ook het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties helpt leerlingen om later goed te functioneren in de maatschappij. Als school willen we een respectvolle oefenplaats zijn voor leerlingen.

We hebben een leerlingenraad, waarin leerlingen meedenken en hun groep vertegenwoordigen. We vinden het belangrijk dat leerlingen gestimuleerd worden om actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten. We nemen deel aan het Boshoveroverleg en het wijkfeest om verbinding te zoeken met de wijk. We maken uitstapjes naar bijvoorbeeld het Natuur- en Milieucentrum, het Sparktechlab en de (kinder)boerderij. Ook komen bedrijven in de school voor workshops. We besteden in ons onderwijs aandacht aan maatschappelijke onderwerpen door bijvoorbeeld te kijken naar het (jeugd)journaal, gesprekken in de groep, aandacht voor verkiezingen/stemmen. We proberen leerlingen telkens na te laten denken over hun eigen rol in deze samenleving. Ook de samenwerking met ouders vinden we hierin belangrijk.

Seksuele en relationele vorming
Relaties en seksualiteit zijn belangrijke thema’s die al vanaf groep 1 van de basisschool thuishoren in het onderwijs. Kinderen ontdekken namelijk al vanaf jonge leeftijd hun eigen lichaam, ontwikkelen hun seksuele identiteit en moeten leren hun wensen en grenzen aan te geven. Ze gaan relaties en vriendschappen aan, worden verliefd, komen in de puberteit en doen eerste ervaringen op met seksualiteit. Redenen om aandacht te hebben in onze school voor seksuele en relationele vorming.

Door al op jonge leeftijd te starten met relationele en seksuele vorming raken kinderen vertrouwd met het thema. Ze krijgen hierdoor betrouwbare informatie, durven eerder vragen te stellen over seksualiteit, ontwikkelen waarden en normen, worden weerbaarder en leren respectvol met elkaar om te gaan. Wij kunnen als school met seksuele voorlichting en een veilig leerklimaat een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde seksuele ontwikkeling van kinderen.

Wisselmiddag
Jaarlijks vindt er aan het einde van het schooljaar een wisselmiddag plaats. Tijdens dit moment gaan alle kinderen kennis maken in het klaslokaal en domein waar ze het schooljaar erop terecht komen. Tijdens deze middag maken de kinderen kennis met de leerkracht(en) en de klasgenoten van het nieuwe schooljaar. Ook kinderen die in de komende maanden nog 4 jaar moeten worden, worden deze middag uitgenodigd. De datum van de wisselmiddag wordt middels het ouderportaal of mail (bij nieuwe ouders) bekend gemaakt.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze tijden zijn de uren die we per week als gemiddelde voor een bepaald vakgebied hanteren.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De meeste kinderen die onze school bezoeken zijn afkomstig uit een van de wijken rondom onze school: Boshoven, Hushoven, Vrakker en Laarveld. Ook kinderen woonachtig in of rondom het centrum van Weert, vinden steeds meer hun weg naar onze school.

Alle kinderen tussen 4 en 12 jaar zijn bij de Uitkijktoren van harte welkom. Bij elke aanmelding van een nieuwe leerling, proberen we in gesprek met ouders/verzorgers te verkennen of wij hun kind kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft. In de onderbouw starten we bewust met een kleine klas. Op die manier heeft de leraar de mogelijkheid om extra ondersteuning in de groep te bieden. Tevens is er een groot deel van de week een onderwijsassistent werkzaam in elk domein. Indien nodig wordt er in overleg met de intern begeleider en/of het intern ondersteuningsteam (IOT) externe hulp ingeschakeld. Dit kan bijvoorbeeld een vorm van ambulante begeleiding zijn.

Samen met de ouders/verzorgers bespreken we de invulling van de specifieke ondersteuning. Indien een leerling een (grote) achterstand op een bepaald leergebied heeft opgelopen, kan in overleg met ouders, leerkracht en intern begeleider besloten worden om een eigen leerlijn (leerroute 2) te gaan volgen vanaf ongeveer leerjaar 6.

Bij het realiseren van passend onderwijs vinden wij het noodzakelijk dat we zoveel mogelijk tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van kinderen en het aanbod optimaal afstemmen. Sommige kinderen lopen voor in ontwikkeling. Ze hebben behoefte aan meer uitdaging.

Binnen onze school voeren we beleid rondom meer- en hoogbegaafdheid. Deze kinderen volgen een verdiept arrangement in onze handelingsgerichte cyclus. Per kind wordt bekeken of er, naast dit aanbod in het verdiepte arrangement, verdere leerstof compact aangeboden of weggelaten wordt. In schooljaar 2023-2024 is er tevens vanuit de subsidie basisvaardigheden extra ondersteuning aanwezig om leerkrachten te coachen op het gebied van werken met kinderen die meer- of hoogbegaafd functioneren. Voor meer informatie hierover, kunt u contact opnemen met de intern begeleider van onze school.

Voor meer informatie over de inzet van onze specialisten en de extra aandacht die we kunnen bieden, kunt u tevens ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) inzien.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het kader van passend onderwijs bieden wij ieder kind een passend onderwijsaanbod. Wij gaan uit van een basisaanbod bestaande uit drie arrangementen (verdiept, basis, intensief) en doen aanpassingen waar nodig. Deze aanpassingen kunnen we bieden op verschillende zorgniveaus binnen de school, binnen het bestuur en binnen het samenwerkingsverband.

Als school sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften van de kinderen, zodat ieder kind komt tot groei en ontwikkeling. De groep als geheel is hierbij uitgangspunt; samen lerend kom je meer tot ontwikkeling. We kijken naar het totale beeld van het kind en daarbij naar zowel de compenserende als belemmerende factoren. In een veilige omgeving bieden we boeiend en kwalitatief goed onderwijs dat past bij deze tijd en dat kinderen voorbereidt op de toekomst.

De kinderen met een behoefte aan specifieke ondersteuning kunnen rekenen op een meer gepersonaliseerde aanpak in overleg met ouders, leerkracht, intern begeleider (IB'er) en eventueel het Intern Ondersteuningsteam (IOT). Indien nodig ook in overleg en samenwerking met interne en/of externe zorgpartners. Beide scholen van 3hoven verzorgen, in een veilige omgeving, boeiend en kwalitatief goed onderwijs dat past bij deze tijd en dat kinderen voorbereidt op de toekomst.

In ons onderwijs willen we met leerlingen reflecteren op hun prestaties. We willen ze feedback geven en door observaties en gesprekken zo goed mogelijk aansluiten bij hun leerbehoeften. Ze mogen ervaren dat leren leuk is en dat leren betekenisvoller wordt als ze invloed hebben op wat en hoe ze leren. De leerlingenzorg (we noemen dat liever 'ondersteuning') is voortdurend een belangrijk onderwerp binnen onze school. Om het belang te benadrukken hebben we twee intern begeleiders binnen onze school. De intern begeleider is enerzijds de 'ontwikkelingsondersteuner' die de teamleden ondersteunt bij het maken van de goede keuzes m.b.t. aanbod voor het kind. Anderzijds is de intern begeleider degene die samen met de schoolleider de processen rondom de leerlingen bewaakt en aanstuurt.

Binnen 3hoven hebben we ervoor te zorgen dat alle kinderen zich in alle opzichten goed mogen ontwikkelen. Er kunnen zich situaties voordoen waardoor de ontwikkeling niet naar wens verloopt. Zodra daar sprake van is, moet er zorgvuldig en in overleg bekeken worden hoe we dit kind in onze school het beste kunnen begeleiden. We hebben de zorg(plicht) voor een zo goed mogelijke begeleiding van alle leerlingen die onze school bezoeken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Domein onderbouw
Het onderbouwdomein is geheel ingericht voor het jonge kind. In dit domein zijn twee babygroepen, twee peutergroepen en 5 kleutergroepen gehuisvest. De peuters en kleuters zitten hier naast elkaar en ontmoeten elkaar in de ruime middenruimte en op de diverse speelpleinen. De ruime middenruimte is ingericht met diverse uitdagende speel- en ontwikkelhoeken. Deze hoeken wisselen gedurende het schooljaar en worden aangepast op het thema dat dan aangeboden wordt. Ook de schoolpleinen worden actief gebruikt. Aan de achterzijde bevindt zich het plein dat geschikt is voor het jongste kind. De pleinen aan de zijkant en voorzijde van het gebouw worden gebruikt door de kinderen uit de kleutergroepen. 

Overgang groep 2 naar groep 3
Elke leerling start in groep 1 en gaat normaal gesproken na het schooljaar door naar groep 2 en vervolgens stroomt het kind door naar groep 3. De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt in sprongen. Wat het kind de ene dag nog niet kan, lukt de maand erna ineens wel. Het kan dus zomaar gebeuren dat een kind in januari nog niet klaar is voor groep 3, maar richting het einde van het schooljaar wel.
Wij maken als school de beslissing of uw kind overgaat naar de volgende groep, een kleuterverlenging nodig heeft of dat een kind al eerder klaar is om de overstap te maken van groep 2 naar groep 3. We kijken hierbij naar de leeftijd van het kind, de leerresultaten, de beheersing van de taal en de ontwikkeling die het doormaakt. Dit alles bespreken we zorgvuldig met ouders/verzorgers. Verder zijn factoren als zelfstandigheid, luistervaardigheid, aandachtsspanne, concentratie, spelgedrag, interesse en de sociaal-emotionele ontwikkeling van belang.

Terug naar boven