Brede school Markeent

Sint Jozefslaan 102 6006 JN Weert

  • Schoolfoto van Brede school Markeent
  • Schoolfoto van Brede school Markeent
  • Schoolfoto van Brede school Markeent

Het team

Toelichting van de school

We proberen zoveel mogelijk vaste combinaties te maken, waarin 2 leerkrachten verantwoordelijk zijn voor 1 groep. Het is de verantwoordelijkheid van school om groepen te formeren op een wijze die zij het beste achten. We vinden ouderbetrokkenheid belangrijk en zullen daarom ouders altijd tijdig informeren over het proces. Het is aan school om de groepsindeling te organiseren en te bepalen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Klassen krijgen in principe les van 1 of 2 vaste leerkrachten. Continuïteit hierin vindt Brede School Markeent belangrijk. Verlof van een leerkracht wordt bij voorkeur ingevuld door de duo-partner van de betreffende leerkracht.

Als dit niet mogelijk is komt er een vervanger uit de vervangerspool van Eduquaat of zoeken we intern naar een oplossing.

In de huidige tijd komt het helaas soms voor dat er geen leerkracht beschikbaar is. We zoeken dan altijd naar de best passende oplossing. Op de eerste dag proberen we dit intern op te lossen door ondersteunend personeel in te zetten. Vanaf dag 2 kan het zijn dat we aan ouders vragen om de kinderen thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

STICHTING EDUQUAAT 

Brede School Markeent is onderdeel van Stichting Eduquaat.

Eduquaat, Rijk in Onderwijs!
Bij Eduquaat word je gezien en gehoord;
staan we voor welbevinden en betrokkenheid;
werken we vanuit vrijheid en verantwoordelijkheid;
in eigenheid en gezamenlijkheid
en komen we tot optimaal leren en ontwikkelen.    

Stichting Eduquaat is een waardengedreven stichting. Dit houdt in dat wij, naast cognitieve ontwikkeling, uitgaan van het totale kind. Alle kinderen en alle levensthema’s: creativiteit, samenwerking, burgerschap, communicatie, kritisch denken en karaktervorming komen aan bod. Ons onderwijs moet de komende jaren verrijkend zijn én blijven voor iedereen. Dit vraagt om veerkracht, flexibiliteit en gedeeld leiderschap, op alle lagen van onze organisatie. Ieder mens ontwikkelt zich optimaal vanuit drie natuurlijke, psychologische basisbehoeften: competentie, relatie en autonomie.  

In alle interactie (met onze kinderen en met elkaar) blijven wij voortdurend op zoek naar passende pedagogische antwoorden. Door ontwikkelingen in onze samenleving wordt onze leerlingenpopulatie diverser, het eisenpakket hoger en ons onderwijsaanbod inclusiever. Onze (pedagogische) opdracht om hierop goed te anticiperen wordt op onze scholen zichtbaar door differentiatie in leerstijlen, leerbehoeften en leeraanbod. De kernvakken taal, lezen, rekenen en burgerschap vormen daarbij de basis. De leer- en levensvragen van onze kinderen zijn uitgangspunt. Kinderen zijn van nature intrinsiek gemotiveerd, leergierig en willen een leven lang leren. Ons aanbod is actief, aantrekkelijk en betekenisvol.

Bij Stichting Eduquaat zijn zeven basisscholen aangesloten:  

  • Brede School Markeent Weert - J. Meuwissen  www.bredeschoolmarkeent.nl  
  • KC Altweerterheide Weert - L. Janssen-Kirkels  www.kindcentrumaltweerterheide.nl  
  • Brede School Moesel Weert - F. Simons  www.bredeschoolmoesel.nl  
  • OBS De Graswinkel Weert - V. Berden  www.obsgraswinkel.nl  
  • OJBS De Duizendpoot Stramproy - J. Geraats  www.ojbsdeduizendpoot.nl    
  • OBS De Uitkijktoren Weert - B. Salemans  www.obsdeuitkijktoren.nl  
  • OBS Molenakker Weert - C. van de Kruijs  www.obsmolenakker.nl

Het bestuursbureau van stichting Eduquaat is gevestigd op de Beatrixlaan 1 in Weert. De stichting staat onder dagelijkse leiding van Frank Cuppers (College van Bestuur) en onder toezicht van een Raad van Toezicht. Op de website www.eduquaat.nl is meer informatie te vinden over onze stichting.

DE INFORMATIE DIE HIERNA VOLGT GAAT OVER BREDE SCHOOL MARKEENT.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 werken wij met de methode Lijn3. In deze methode zijn de vakgebieden lezen, spelling en taal met elkaar verweven. Dit maakt dat er bij lezen een tijdsindicatie staat van 10 uur en 30 minuten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

  • Door samenwerking met voorschoolse opvang HumanKind en Punt Welzijn is er specifieke ondersteuning voor het jonge kind welke te maken heeft met taalontwikkelingsachterstand/VVE.
  • Voor kleuters die Nederlands als tweede taal spreken, is er de mogelijkheid om deel te nemen aan de schakelklas. Vanaf groep 3 is er een taalklas waar groepen kinderen extra begeleiding krijgen bij woordenschat en/of zinsbouw.
  • Er zijn diverse Rots & Water trainers en Groepsgeluk gediplomeerden in school aanwezig die preventief en curatief ingezet worden om te ondersteunen bij het groepsdynamisch proces in de groepen 1 t/m 8.
  • Kinderen kunnen gebruik maken van een aangepaste leerroute voor rekenen vanaf de middenbouw.
  • In school is de methode Levelwerk aanwezig, zodat we een gedegen aanbod hebben voor kinderen die extra uitdaging behoeven.
  • Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden kunnen deelnemen aan het arrangement bij Grond. Daarnaast is er een dagdeel in de week een kindercoach aanwezig in school.
  • We vormen een syntheseklas waar door gespecialiseerde leerkrachten aandacht is voor kinderen die gedragsmatig extra aandacht nodig hebben om zaken te reguleren. Er wordt zoveel mogelijk geschakeld met de reguliere groep en de leerkrachten worden gecoacht in hun handelen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We zijn een school in blijvende ontwikkeling. We zijn trots op onze inschoolse arrangementen rondom taal, meer- en hoogbegaafdheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. Jaarlijks onderzoeken we hoe we dit aanbod kunnen optimaliseren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er is nauwe samenwerking tussen Humankind en de basisschool. De collega's bij de peuters en kleuters lopen regelmatig bij elkaar binnen, zodat de kinderen voelen dat er een prettige verbinding is tussen opvang en school. Hier past ook het samen optrekken bij thema-activiteiten.
Daarnaast realiseren we ook een warme overdracht wanneer kinderen 4 jaar worden en mogen doorstromen naar de basisschool. Daarbij horen ook regelmatig observaties die door de kwaliteitsondersteuner worden uitgevoerd bij de peuters.

We werken intensief samen met medewerkers van Punt Welzijn in het kader van taal. Dit in de vorm van ouderbijeenkomsten die in de middag onder en na schooltijd plaatsvinden op school. We zoeken samenwerking op tussen kinderopvang, Punt Welzijn en school om zoveel mogelijk kinderen een passend arrangement te bieden.

We realiseren een schakelklas waarin kinderen in kleine groepen taalaanbod op maat krijgen gericht op NT2 (kinderen voor wie Nederlands de tweede taal is) en daarnaast VVE aanbod waarin kinderen met een indicatie alsook kinderen die hierbij passen vanuit hun onderwijsbehoeften extra ondersteuning krijgen.

Terug naar boven