- Hoe is de kwaliteitszorg geregeld bij KONOT en op schoolniveau?
De bovenschoolse afspraken en beleid worden vastgelegd in het digitale systeem besluitvorming KONOT en het digitale Handboek KONOT. De afspraken, het beleid en de besluiten op schoolniveau leggen we vast in de borgingsmap. Hiermee zorgen we ervoor dat iedereen binnen KONOT en op schoolniveau voortdurend beschikt over de meest actuele beleidsdocumenten, werkwijzen en besluiten.
2.4.1 Zicht op kwaliteit en de vertaling van strategie naar uitvoering. Borging van goed onderwijs en nieuwe ontwikkelingen vraagt niet alleen om het duidelijk vastleggen van afspraken en beleid in documenten. Belangrijker nog is dat de vertaling ervan leidt tot de wenselijke uitvoering in de dagelijkse praktijk van onze groepen.
De dialoog en de kwaliteitszorgcyclus, met de instrumenten die daarbij ingezet worden, vormen de belangrijkste basis voor het zicht op kwaliteit binnen KONOT. De vijf kwaliteitsvragen vormen hierbij de leidraad (zie. par. 2.4.3). Voor het zicht op kwaliteit en in het borgen van strategievertaling gebruikt KONOT een systematiek van zelfevaluatie, verdiepende kwaliteitsrondes, waarderende collegiale visitatie en waar nodig een externe schoolanalyse:
Zelfevaluatie (de Schoolbespreking): De directie reflecteert tenminste eens per jaar op de voortgang in ontwikkeling van de ambities van de school. De bijbehorende markeringen en de vragen die de school en de leerkrachten zichzelf stellen vormen onderlegger voor deze evaluatie. De zelfevaluatie zoomt in op de kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’ en ‘Doen we die dingen goed?’.
De evaluatie vormt de onderlegger voor het gesprek tussen de schooldirectie en het College van Bestuur (CvB), de zogenaamde schoolbespreking. Tijdens deze kwaliteitsronde (eens per jaar) vindt het verdiepende gesprek plaats over de ontwikkelingen op de school ten aanzien van de ambities. Dit gesprek wordt ingestoken vanuit de verschillende disciplines (onderwijs&kwaliteit, personeel&organisatie, financiën&huisvesting).
De reflectie op de vierde kwaliteitsvraag ‘Vinden anderen ook dat we het goed doen?’ is binnen KONOT als volgt georganiseerd: (Waarderende) collegiale visitatie: Deze lijn wordt gevolgd als er geen risico’s bekend zijn en het beeld bestaat dat de kwaliteit op de school op orde is. De school nodigt tenminste één keer in de twee jaar een visitatieteam uit om vanuit een waarderende insteek en een open en nieuwsgierige houding samen met de school te onderzoeken hoe de school zich ten aanzien van de ambities ontwikkelt.
2.4.2 Evaluatie en kwaliteitsverbetering binnen KONOT en op onze school. Jaarlijks vindt er een centrale schoolbespreking plaats voor monitoring van leeropbrengsten. Twee keer per jaar wordt met het onderwijskundig deel van het schoolteam naar de cognitieve opbrengsten gekeken. De uitkomsten en de analyse hiervan zijn leidend bij de onderwijskundige keuzes. We delen onze bevindingen met ouders en leerlingen. We doen dit via de nieuwsbrief en/of Social Schools.
2.4.3 De vijf kwaliteitsvragen en de PDSA-cyclus vormen de basis voor de reflectie op onderwijskwaliteit en inrichting van de kwaliteitszorg binnen onze organisatie. De vijf kwaliteitsvragen: ‘Doen we de goede dingen?’, ‘Doen we deze dingen op een goede wijze?’, ‘Hoe weten we dat?’, ‘Wat denken anderen ervan?’ en ‘Wat doen we met deze wetenschap?’. De PDSA-cyclus (Plan, Do, Study, Act): Binnen deze cyclus werken we vanuit een balans tussen ontwikkelen en periodieke verantwoording aan voortdurende verbetering van onderwijskwaliteit. Daarbij zijn niet alleen resultaten, maar het vakmanschap van onze medewerkers, het onderzoeken en verbeteren van de processen en het optimaliseren van onze organisatie belangrijk. Deze stappen zijn te lezen in het hoofdstuk van tussentijdse resultaten en in ons schoolplan '19 - '23.
Ontwikkelthema's:
De 1- paginaplannen (ontwikkelthema's) voor het schooljaar 2023-2024, zoals die in de startvergadering vastgesteld zijn door het team:
- Schoolplan 2024-2028: In 2024 eindigt ons schoolplan 19-24. We hebben de destijds gestelde doelen geëvalueerd en (bijna) allemaal bereikt. Sommige doelen zijn door de tijd ingehaald en sommige vragen nog borging. Passend bij de ‘Missie-visie-actie- werkwijze’ willen we in schooljaar 23/24 samen een nieuw schoolplan maken waar we de strategische verbeterdoelen voor de komende jaren uit gaan halen.
- 'The leader in me': Dit houdt in dat we ons verder gaan verdiepen in de leiderschapscultuur. Hoofddoel: Focus op een WBD (waanzinnige belangrijke doelen). We gebruiken de rubric van TLIM om zicht te houden op de meetbare resultaten in leiderschap, cultuur en leerlingenresultaat.
- Rekenen: We gaan in 23-24 een nieuwe rekenmethode implementeren. Het betreft de methode de Wereld in Getallen. We gebruiken Gynzy als middel om de leerlijn van Wereld in getallen aan te bieden.
- Rapportfolio: Vervolg op schooljaar 22-23. Wij gaan verder met de ontwikkeling van het rapportfolio dat groeigericht is. Een document waarin de groei van leerlingen wordt vastgelegd vanuit de 7 gewoonten van The leader in me, met behulp van eigen leerdoelen, methode toetsen, het leerlingvolgsysteem Cito/KIJK.
- Digitale geletterdheid:We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een leven in de steeds meer digitaliserende wereld. Digitale geletterdheid is hierbij een voorwaarde. We zijn ons bewust van de vaardigheden en attitudes welke leerlingen hiervoor nodig hebben en willen als school hier een verbeterslag in slaan.
Naast de bovenstaande plannen richt de directie van onderwijsgemeenschap het Web zich op het implementeren van een talent gebaseerde systematiek voor functioneren en beoordelen van medewerkers.
Burgerschapsvorming
We hebben op De Aloysiusschool oog voor burgerschapsvorming. Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De basisschool is de uitgelezen plek om hiermee te oefenen. Onze schoolvisie is hierin ons kompas. We zijn een Leader in me school en werken met KiVa. Er heerst een veilige sfeer waarin vanuit verbinding gewerkt wordt. We zijn ons ervan bewust dat veel van wat we doen de leerling helpt om de basiswaarden van onze democratische samenleving eigen te maken en er respect voor hebben. De afgelopen periode hebben we als team de Quickscan Burgerschap ingevuld. Dit geeft ons een goed beeld van waar we nu staan en helpt ons koers en ontwikkelpunten te bepalen. Het protocol van onze stichting helpt ons in dit proces waar we volop in zitten; protocol burgerschapsvorming KONOT.
Dit doen we.
Onderstaand wordt beschreven hoe de ambities vorm gegeven worden.
1.Houding en attitude: We zijn als volwassenen in en om de school in deze ook een duidelijk rolmodel voor onze leerlingen. We hebben in onze school gekozen om onze houding en attitude te laten inspireren door de 7 gewoonten van effectief (zelf-leiderschap). Vanaf de jongste jaren leren we de kinderen de zeven gewoonten aan. De aanpak is zorgvuldig opgebouwd waardoor de leerlingen er gedurende hun gehele schoolloopbaan mee opgroeien. De aanpak zorgt ook voor een degelijk aanbod op gebied van sociale vaardigheden. Uitgebreide info is te vinden op https://www.alows.nl/onze-school/leader-me/
2.Kennisoverdracht: Om de wereld te kunnen begrijpen moet je er voldoende kennis over hebben. We bieden de kennis over de wereld en burgerschap in de wereld in een duidelijke leerlijn van ‘Blink Geïntegreerd’ aan. Deze is beschreven in de volgende link: https://blink.nl/blink-wereld/wp-content/uploads/sites/7/2021/09/Blink-Wereld-geintegreerd-en-burgerschap-sept-2021.pdf Naast deze complete leergang zijn er nog aanvullend gebruikte materialen welke onder andere bij het behandelen van de actualiteit, begrijpend lezen en projectonderwijs aan bod komen. De wereld om je heen begrijpen bestaat uit de wereldwijde omgeving, maar het begint bij het begrijpen van je nabije omgeving. We hebben ons onderwijs daarom via ‘Educatie op locatie’ verbonden aan de cultureel-historische instellingen in het leefgebied van de kinderen, de gemeente Dinkelland. Zo leren de kinderen hun ook eigen leefomgeving goed kennen.
3.Sociale vaardigheden: Door te werken met de 7 gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap, worden kinderen mede-eigenaar van de school. Dit maakt dat ze zich persoonlijk betrokken voelen bij de school en beter gaan presteren. Ze durven hierdoor relaties aan te gaan met anderen, situaties op te zoeken die voor iedereen werken, de ander te begrijpen en de samenwerking te zoeken waar kan.
4.Reflectie en meningsvorming: Reflectie en meningsvorming zijn essentiële onderdelen van ons huidige onderwijs. Middels de gewoonten 1,2 en 3 leren we de kinderen heel bewust aan om over zichzelf na te denken en om vervolgens de leiding over zichzelf te nemen. Hierin zijn het stellen en evalueren van persoonlijke doelen belangrijke te leren vaardigheden. Bij het aanleren van de gewoonten 4,5 en 6 bovenop de basis van gewoonte 1,2 en 3 ligt de nadruk meer op het samen zijn met de ander. Hierin wordt het leren vormen van een mening, waarbij een ander eerst begrijpen als noodzakelijk wordt gezien, geoefend en geleerd.
5.De school (en omgeving) als oefenplaats: Onze school biedt leerlingen een realistische oefenplaats. We doen dit enerzijds op persoonlijk vlak in de vorm van het eigenaarschap over de eigen ontwikkeling. Dit krijgt vorm middels een (rapport-)folio met een bijpassende gesprekkencyclus tussen leerling, leerkracht en ouder(s). Anderzijds werken we in de school met zogenaamde leerlingenteams. Dit zijn teams op verschillende gebieden waar leerlingen zitting kunnen nemen als ze voor een bepaald onderdeel van de school een grotere verantwoordelijkheid willen nemen. De teams worden begeleid door een medewerker die als coach voor het team optreedt. Voorbeelden zijn het presentatieteam, tuinteam, biebteam en het leerlinglighthouseteam. Het laatste team is een uitzonderlijke. Zij zijn namelijk het vertegenwoordigend orgaan van de leerlingen van de school. Zij kunnen gevraagd en ongevraagd advies geven over verschillende schoolse zaken. Dit kan zowel organisatorisch als onderwijsinhoudelijk of sociaal-emotioneel zijn.
6. De basiswaarden van onze rechtstaat: De basiswaarden van onze rechtstaat verhouden zich goed tot onze kernwaarden en uiteraard ook tot de zeven gewoonten.
Het meten van de mate waarin we de doelen met betrekking tot burgerschap bereiken is een integraal onderdeel van ons kwaliteitszorgsysteem. We monitoren door toetsen, observaties en onderzoeken. De toetsen en observaties maken voornamelijk deel uit van ons onderwijsleerpakket. Daarnaast gebruiken we vragenlijsten en tevredenheidsonderzoeken om in beeld te krijgen of leerlingen, medewerkers en ouders veiligheid op school ervaren. We nemen daarnaast de QuickScan burgerschap tweejaarlijks af om een overall beeld op het gebied van burgerschap van onze school te krijgen.
Analyseformulier 2022 QuickScan
Algemeen
Alle scores van 7 of hoger leiden tot tevredenheid. Om dit zo te houden zullen we het monitoren opnemen in ons kwaliteitszorgsysteem.
Onderdeel Gem.
1.Visie en missie 8.3
2. Beleid en doelen 5.0
3. Burgerschap programma 6.1
4. Burgerschap activiteiten 7.7
5. School als oefenplaats 7.8
6. Evaluatie 4.9
7. Draagvlak en leiderschap 5.5
8. Rollen en taken 6.8
9. Professionalisering 6
10. Omgeving en ouders 7.3
De volgende acties zijn uitgezet;
Beleid en doelen
Het beleid en de doelen worden/zijn duidelijk beschreven in dit beleidsstuk. Dit stuk wordt (in schooljaar 22/23) duidelijk in de organisatie gedeeld. Het geheel wordt door de directie duidelijk uitgewerkt en beschreven. Vervolgens wordt het voor tops en delta’s voorgelegd in de studievergadering.
Burgerschap programma
De directie beschrijft (in schooljaar 22/23) het programma expliciet in het beleidsstuk. Hierdoor wordt het zicht op het programma burgerschap voor alle medewerkers scherper.
Professionalisering
De bewustwording door middel van het burgerschapsdocument alsmede de lijn die we in school hebben is de basis van de professionalisering. Daarnaast zal een groot deel van de professionalisering van TLIM bijdragen aan het versterken van het begeleiden van het groeien in burgerschap door leerlingen.
Evaluatie
We nemen de (tweejaarlijkse) scan op in het standaard kwaliteitszorgsysteem. Hiermee wordt de evaluatie geïnternaliseerd in het systeem.