WSKO Mariaschool

Koningsspil 47 2291 MB Wateringen

  • Schoolfoto van WSKO Mariaschool
  • De WSKO Mariaschool is een onderdeel van Brede School Wateringen. In het nieuwe gebouw, wat aan onze school vast zit, zitten 6 groepen.
  • Kinderen werken op verschillende plekjes binnen de school.
  • Wij geven instructies op niveau. Aan de hele klas of aan kleine groepjes.
  • Samen bereik je meer dan alleen!

Het team

Toelichting van de school

Op projectbasis worden vakleerkrachten ingezet voor dans en muziek.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er is een leerkracht aanwezig als plusleerkracht. Die zal in eerste instantie vervangen wanneer een leerkracht met verlof is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school hebben een aantal collega’s een bepaalde extra specialisatie met daarbij behorende taken.

  • Opleider in de school
  • Specialist ICT
  • Coördinator Cultuur
  • Specialist Rekenen
  • Specialist Taal
  • Gedragsspecialist
  • Specialist Meer- en hoogbegaafden
  • Coördinator Sport
  • Coördinator Blink
  • Coördinator Burgerschap

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We gebruiken observaties en data uit ons leerlingvolgsysteem om de onderwijstijd zo functioneel en opbrengstgericht mogelijk in te vullen. Dit betekent in de praktijk dat groepen soms extra aanbod in reken- of taalonderwijs of bijvoorbeeld bewegingsonderwijs krijgen als dit nodig is. 

Kleuters ontwikkelen zich spelenderwijs in eigen tempo en op eigen wijze. We bieden de kleuters een ruim aanbod aan activiteiten binnen een rijke leeromgeving. Dit doen we via kringactiviteiten, speel/werkmomenten, buiten spelen of in de speelzaal spelen.

Kleuters leren stap voor stap zelfstandig te zijn. Dit kan alleen als zij zich prettig en veilig voelen in de groep. Om de zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid voor het eigen werk te bevorderen, werken we met een planbord. De kleuters geven hierop aan waarmee ze willen spelen. Ze kunnen ook aangeven of ze een opdracht van hun werkkaart willen doen. Op de werkkaart staan allerlei ontwikkelingsmaterialen, waarmee we de ontwikkeling van onze kleuters bevorderen. We werken met thema’s, die ongeveer 4 weken duren. Ze sluiten aan bij de belevingswereld van het kind. Binnen deze thema’s wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling, waarneming door zien en horen, geheugen, taalgebruik en -begrip, taal en denken, voorbereidend lezen en rekenbegrip. Door de thema’s krijgen de kinderen spelenderwijs de benodigde kennis en worden voorbereid op groep 3.

Voor de keuze van de thema’s maken we ook gebruik van de methode ‘Schatkist’: voorbereidend taal en rekenen voor groep 1 - 2. Voor de andere thema’s wordt het leeraanbod bepaald door de ontwikkelingslijnen voor kleuters volgens ons leerling observatiesysteem ‘Bosos’ van Harry Janssens en de voorgeschreven kerndoelen voor groep 1 - 2. Niet alle kinderen zitten even lang in de kleutergroep. Dit is afhankelijk van de geboortedatum van het kind en de dag dat het kind als 4 jarige instroomt. Kinderen die tussen oktober en december instromen, worden na de zomervakantie niet automatisch in groep 2 geplaatst. Deze kinderen worden goed gevolgd om te kijken wat het beste bij de ontwikkeling van het kind past: meedoen met groep 1 of meedoen met groep 2. Per kind wordt dit bekeken. De ontwikkeling en het welbevinden van de leerling staat hierbij voorop. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We gebruiken observaties en data uit ons leerlingvolgsysteem om de onderwijstijd zo functioneel en opbrengstgericht mogelijk in te vullen. Dit betekent in de praktijk dat groepen soms extra aanbod in reken- of taalonderwijs krijgen als dit nodig is. 

Onze school richt zich op de cognitieve (kennis en vaardigheden vergaren), sociale en brede ontwikkeling van de kinderen. We zorgen ervoor dat onze leerlingen de school verlaten met voldoende kennis en een goed niveau voor taal en rekenen. We verdelen het aanbod evenwichtig over de leerjaren. Het sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs.

Taal en lezen

Het vakgebied Nederlandse taal krijgt –op basis van onze leerling populatie - veel aandacht. We hebben een taalspecialist op school. In ons taalbeleidsplan hebben we de werkwijze, afspraken en verbeterdoelen vastgelegd. In de onderbouw (groep 1 - 3) ligt de nadruk daarbij op beginnende geletterdheid, aanvankelijk lezen, begrijpend luisteren, mondelinge taalvaardigheid en woordenschat. Dit gaat vanaf groep 3 en 4 over in leestechniek en leesplezier, begrijpend en studerend lezen, woordenschat, taal verkennen, spreken en luisteren, schrijven, spelling en grammatica. Er wordt voornamelijk gewerkt vanuit het IGDI-model: interactieve, gedifferentieerde, directe instructie. De leerkracht werkt de opdracht op het bord uit en legt het hardop uit. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan ‘modelen’: hardop denkend geeft de leerkracht een voorbeeld van de denkstappen die de leerlingen moeten maken. Naast kennis opdoen is er veel aandacht voor het toepassen ervan. Taalonderwijs is functioneel en realistisch gemaakt doordat de uit te werken opdrachten uit de dagelijkse praktijk komen en er wordt gewerkt naar een eindproduct (bijvoorbeeld een brief of korte presentatie).

Rekenen

Ons rekenonderwijs combineert de sterke elementen uit de traditionele en realistische rekenmanieren in één vorm: evenwichtig rekenen. In het rekenonderwijs zijn 8 pijlers opgenomen:

- Rekenen is meer dan alleen uitrekenen.

- Sterke opbouw van leerlijnen: de leerkracht legt eerst een solide fundament van kennis en bouwt dan verder.

- Veel oefenen: voor het onderhouden en automatiseren van basisvaardigheden.

- Genuanceerde kijk op het directe instructiemodel: de leerkracht leert kinderen zelfstandig nadenken.

- Verfijnde differentiatie in onder- en bovenbouw: de rekenmethode brengt elk kind naar het eindniveau dat past bij het advies voor het vervolgonderwijs.

- Volop aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden: de leerkracht creëert structureel ruimte om het wiskundig denken te ontwikkelen.

- Zichtbaar leren: maakt kinderen eigenaar van hun eigen leerproces.

- Doordacht digitaal: automatische opgaven op maat voor elk kind met behulp van geavanceerde technologie.

Gerichte observaties brengen de onderwijsbehoeften van alle kinderen snel en scherp aan het licht. We werken met een online leerplatform dat digitale intelligentie combineert met didactische kwaliteit. Het past het oefenaanbod automatisch aan op basis van gegeven antwoorden en de tijd die aan een opgave besteed wordt. Het systeem schakelt naar een makkelijkere of juist moeilijkere som als dat nodig is. Zo krijgen sterke rekenaars een compact programma en worden door plustaken voortdurend uitgedaagd. Kinderen, die meer moeite hebben met rekenen, krijgen aanvullende uitleg en oefenen extra sommen. Naast instructiemomenten werken de kinderen zelfstandig aan de lesstof. Zo leren ze zelf problemen oplossen en hun werk te plannen.

Engels

Al in de groepen 1 en 2 maken kinderen spelenderwijs kennis met Engels. De kinderen zingen veel Engelse liedjes en ze horen Engelse klanken/woordjes en zeggen ze na. Plezier hebben in het kennismaken met de Engelse taal staat voorop! In de groepen 3 - 8 werken onze leerlingen met de methode ‘Take it Easy’. Deze is interactief op het digitale schoolbord te gebruiken en leert de kinderen Engels door middel van teksten, liedjes, filmpjes, spelletjes en opdrachten. Er wordt thematisch gewerkt in alle groepen, bijvoorbeeld ‘seizoenen’ in de onderbouw (groep 3 - 5) en ‘boodschappen doen’ in de bovenbouw (groepen 6 - 8). We overleggen regelmatig per bouw met elkaar over de methode, we maken afspraken over toetsen en verbeteren zo steeds onze lessen en leren van elkaar. Op school is ook een boekenkast met Engelse kinderboeken aanwezig, daar kunnen de kinderen zelf boeken uitkiezen. 

Schrijven

Vanaf groep 3 wordt begonnen met het aanleren van een aan elkaar verbonden handschrift. Ten eerste zorgt schrijven voor een betere ontwikkeling van de fijne motoriek. Ten tweede leren de leerlingen letters beter en sneller herkennen als ze letters met de hand leren schrijven. Schrijven is dus van invloed op de leesvaardigheid. Bij het schrijven is het vasthouden van de pen en de schrijfhouding van het kind van wezenlijk belang. In groep 3 krijgen alle leerlingen een potlood van school. Vanaf groep 5 schrijven de kinderen met een pen.

Andere vakken en vaardigheden

Onderwijs is meer dan taal en rekenen. Daarom vinden wij wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, wetenschap en technologie erg belangrijk. Wij willen onze kinderen de ruimte geven om zich breed te ontwikkelen. Wereldoriëntatie, wetenschap en techniek worden bij ons op school met elkaar verweven gegeven. Daardoor zien de kinderen dat het allemaal met elkaar te maken heeft. De lessen worden thematisch aangepakt en de leerlingen hebben veel ruimte voor onderzoek.

Cultuur of kunstzinnige educatie staat als vast onderdeel op het lesprogramma met teken-, muziek-, drama- of handvaardigheidslessen. Ook gaan de kinderen geregeld op een cultureel uitje, zoals bibliotheekbezoek of een voorstelling op school. Daarnaast werken onze leerlingen aan kunstzinnige educatie tijdens groepsoverstijgend werken en op de crea-middagen.

Presentaties, boekbesprekingen, spreekbeurten en werkstukken staan vanaf groep 3 vast op het programma. Naast spreekdurf en spreekvaardigheid zijn samenwerking, brongebruik en omgaan met feedback belangrijke doelen. Het vak levensbeschouwing geven we niet apart, maar is geïntegreerd in onder andere onze dagopening.

Regelmatig besteden we aandacht aan levensbeschouwelijke thema’s. Bij het thema zijn verhalen gezocht die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Naast het vertellen van verhalen worden er verschillende werkvormen gebruikt om de verhalen te verwerken. Verder zijn er ook verwijzingen naar de andere grote godsdiensten.

Iedere schooldag werken we aan een optimale sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en een optimale sfeer in de groep. We hebben op school een gedragsspecialist die de leerkrachten en kinderen kan ondersteunen. We hanteren de volgende waarden in school: vertrouwen, veiligheid, verantwoordelijkheid, respect, zelfstandigheid en eigenaarschap. We leren onze leerlingen keuzes maken en omgaan met feedback. Daarbij zijn de uitgangspunten: Wat kun je zelf doen: opkomen voor jezelf, een slimme plek, relaxed reageren en negeren. Wat kun je voor een ander doen: elkaar helpen en elkaar aanspreken.

Verkeer

Wij hebben het verkeerslabel ‘SCHOOL OP SEEF’. Dit label krijg je als je bewezen hebt een actieve school te zijn op het gebied van verkeersveiligheid.

- Wij streven ernaar dat onze leerlingen vaardig, verantwoordelijk en veilig aan het verkeer kunnen en mogen deelnemen.

- Er is theoretisch en praktisch verkeersonderwijs in alle leerjaren.

- Wij werken aan een veilige schoolomgeving en veilige schoolroutes. Hiervoor werken wij samen met ouders, de gemeente en de wijkagent.

- Wij communiceren met de ouders over verkeersveiligheid via de website. Hierop staat elke maand een artikel over verkeersveiligheid.

- Wij besteden aandacht aan extra verkeersactiviteiten zoals de landelijke schoolbrengdag en de schoolroutes Voortgezet Onderwijs voor groep 8.

Lichamelijke opvoeding

De kleuters krijgen gymles in de speelzaal en spelen natuurlijk ook veel buiten met allerlei speelmateriaal. De kinderen van de groepen 3 - 8 gaan voor de gymlessen naar sporthal ‘De Vang’. Bij het bewegingsonderwijs gaat het om het inschatten van eigen bewegingsmogelijkheden en die van anderen; omgaan met afspraken over gebruik van toestellen en materialen, een spel spelen volgens de afgesproken regels, omgaan met elementen als spanning, winst en verlies. De groepen 3 - 8 krijgen twee keer per week gymles of een bewegingsles van een vakdocent.

ICT en Google Reference School

In onze huidige samenleving is digitaal werken niet meer weg te denken. We zien het daarom dan ook als onze taak onze leerlingen met de digitale wereld vertrouwd te maken. Wij zijn trots op ons label ‘Google Reference School’ waarmee we de erkenning hebben gekregen voor onze positieve manier van het geven van ‘digitaal toekomstgericht’ onderwijs. Met behulp van Chromebooks en Google Apps geven we invulling aan nieuwe vaardigheden en leren wij de kinderen samenwerken en delen in een online netwerk. In groep 1-2 zijn in de groepen een aantal tablets en Chromebooks beschikbaar. Vanaf groep 3 beschikt ieder kind over zijn eigen Chromebook. De school verzorgt dit: de kinderen ondertekenen samen met hun ouders een contract met afspraken over het gebruik ervan. We bieden de kinderen ondersteunende programma’s en programma’s die de lesstof herhalen aan, ze leren online werkstukken en presentaties maken, informatie vergaren, online communiceren, etc. We hebben een trainingsprogramma ontwikkeld voor leerkrachten en kinderen. De docenten hebben geleerd om de Google Apps te gebruiken en deze in meer of mindere mate te integreren binnen het dagelijkse onderwijs. Er is op school een ICT-coördinator aanwezig. Met ‘Google Skills for kids’ hebben we een zelfsturend trainingsprogramma ontwikkeld met Youtube-tutorials waarmee onze leerlingen in hun eigen tempo Google Drive, Docs, Presentaties, Classroom en de zoekmachine leren gebruiken. G Suite for Education wordt gebruikt op alle WSKO-scholen waarbij we het beheer in eigen hand hebben. Op iedere school is een gecertificeerde Google Educator ICT-coördinator werkzaam. Door de Google Apps te gebruiken, delen we meer en maken we meer gebruik van elkaars kwaliteiten. Maar toch is ICT een middel en geen doel op zich op onze school. Door het toevoegen van dit technologische aspect aan de kennis, pedagogiek en didactiek van de leerkracht verrijken wij ons onderwijs, dat is de insteek.

Benutting Onderwijstijd

De groepen 1 - 8 moeten in 8 jaar minimaal 7520 uur maken. Alle uren die we meer maken, worden marge-uren genoemd. Hieruit kunnen we dus de studiedagen, vrije dagen en extra vrije vrijdagmiddagen voor sommige vakanties realiseren. Deze urenberekening wordt jaarlijks besproken met de medezeggenschapsraad.

Welke Methoden gebruiken wij? 

- Groep 1/2 : Schatkist, Kleuteruniversiteit, Logo 3000, Fonemisch bewustzijn

- Lezen : Veilig Leren Lezen, Station Zuid, dBoS

- Schrijven - Pennenstreken

- Taal en Spelling : Staal 

- Begrijpend lezen : Nieuwsbegrip, Begrijpend lezen op maat

- Rekenen : WIG5 digitaal, Bareka 

- Levensbeschouwing/Burgerschap : Thema projecten 

- Sociale ontwikkeling : de Heldenaanpak 

- Wereldoriëntatie : Blink 

- Verkeer : VVN - verkeerskranten 

- Engels : Take it easy, Bibliotheekkast Engels, verdiepingsmateriaal + online oefenstof

- ICT : Google, Ozobot, Beebot

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school bieden we de leerlingen, die het nodig hebben, zoveel mogelijk zorg op maat. Daarbij maakt het niet uit of een kind leer- of gedragsondersteuning of meer uitdaging nodig heeft. Op verschillende manieren wordt hiervoor gezorgd. De groepsleerkracht zorgt er binnen de groep voor dat kinderen extra ondersteuning of uitdaging krijgen. De lesstof sluit aan bij de ontwikkeling van de leerlingen, doordat er met verschillende niveaus wordt gewerkt. Op verschillende momenten gedurende de dag werken de kinderen zelfstandig. Op die momenten roept de leerkracht en, waar mogelijk, de stagiaire kinderen bij zich en geeft ze extra ondersteuning of uitleg.

Kernwoorden als het gaat om ondersteuning:

  • Veiligheid
  • Uitgaan van verschillen
  • Communicatie met kinderen en ouders
  • Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces en de omgeving

Dit zetten we in om tot optimale ontwikkeling te komen, binnen de grenzen van ieders mogelijkheden. We streven naar maximale opbrengsten van ons onderwijs.

Leerlingvolgsysteem

Op onze school volgen we de resultaten van alle leerlingen nauwlettend. We maken hierbij gebruik van een leerlingvolgsysteem. Via dit systeem (gebaseerd op een selectie van de toetsen van Cito) kunnen we de ontwikkeling van onze leerlingen objectief volgen. Daarnaast gebruiken we methodetoetsen om de leerlingen te volgen, plannen bij te stellen en observeren de leerkrachten in de groep. De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt vastgelegd met het observatiesysteem ‘Op school’. In de groepen 1 en 2 worden de vorderingen van de kinderen ingevuld in het observatiesysteem ‘BOSOS’. Zo blijven wij goed op de hoogte van de ontwikkeling van de kinderen en weten we waar we extra ondersteuning of juist uitdaging moeten bieden. Wanneer we dat nodig vinden, lichten we u als ouders in over de ontwikkeling van uw kind. Daarnaast vindt er vanaf groep 3 tweemaal per jaar een ouder/kindgesprek plaats. Bij groep 1 - 2 is dit een voortgangsgesprek tussen ouders en leerkracht. Afspraken en ondersteuning leggen we op leerling- en groepsniveau vast in een handelingsplan, groepsplan, groeidocument of ontwikkelperspectief. De groepsbespreking (3x per schooljaar) is een overleg tussen de Intern Begeleider (IB’er) en de groepsleerkrachten van parallelgroepen. Tijdens de groepsbespreking worden individuele leerlingen besproken, maar ook de resultaten en het functioneren van de hele groep. Verder worden kinderen, waarbij de geboden ondersteuning onvoldoende resultaat geeft, besproken in het schoolondersteuningsteam (SOT). In dit team zitten uiteraard de ouders/verzorgers van de leerling, de intern begeleider, de groepsleerkracht, de schoolondersteuner van het samenwerkingsverband (SPOW) en de medewerker van het Sociaal Kern Team. Deze besprekingen leiden tot een beter inzicht in de problematiek en aangepaste ondersteuning voor het kind. Wanneer we zien dat we onvoldoende tegemoet kunnen komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling, plannen we een Handelingsgericht Integraal Arrangeren overleg (HIA). De ondersteuningsadviseur van het samenwerkingsverband (SPOW) leidt het HIA overleg en fungeert als 1e deskundige. Tijdens het HIA overleg zijn in ieder geval de ouders/verzorgers, de leerkracht, de intern begeleider en de ondersteuningsadviseur van SPOW aanwezig. Indien gewenst kan de schoolcontactpersoon van het Sociaal Kernteam worden uitgenodigd voor een HIA overleg. Ook kunnen andere extern deskundigen betrokken worden bij dit overleg. HIA is een actieve ‘werkvorm’ waarbij alle betrokkenen op basis van gelijkwaardigheid op zoek gaan naar overzicht (wat weten we al?), inzicht (hoe kunnen we de dingen verklaren?) en uitzicht (wat is er nodig om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling en/of de leerkracht/ouder?). Een HIA traject kan uit meerdere overleggen bestaan. Een HIA overleg kan leiden tot: A. Ondersteuning binnen de school. B. Ondersteuning van buiten de school. C. Extra ondersteuning van buiten de school of plaatsing in het Speciaal Basisonderwijs of Speciaal Onderwijs.

De intern begeleider van de school heeft ook contact met verschillende instanties buiten de school, zoals Onderwijs Adviesdienst, Jeugdzorg, logopediste, enzovoorts. Overigens wordt informatie over kinderen nooit uitgewisseld zonder toestemming van de (gezaghebbende) ouders/verzorgers. Een uitzondering daarop is een melding bij Veilig Thuis. De mogelijkheden van en ook de grenzen aan onze ondersteuning van kinderen staan beschreven in ons ondersteuningsplan. Alle informatie over de zorg op onze school vindt u in ons zorgplan. Dit is op te vragen bij de intern begeleider.

Een veilig pedagogisch klimaat

Kinderen mogen zien dat ieder individu zijn/haar eigen mogelijkheden heeft en respecteren dit. Wij volgen de leerlingen op sociaal-emotioneel gebied met het volgsysteem Leerling in Beeld. Daarnaast geven wij  lessen sociaal emotionele ontwikkeling met behulp van de Heldenaanpak. Binnen onze school is er een gedragsspecialist aanwezig die de leerkrachten begeleidt bij de aanpak van sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen. Er is een gedragsprotocol en veiligheidsbeleid op school.  

Adaptief onderwijs/ passend onderwijs

Wij werken binnen de groepen op 3 niveaus om ervoor te zorgen dat de leerlingen de aandacht en hulp krijgen die zij nodig hebben. Daarnaast geven wij extra onderwijs op maat in de Klimopklas.Daarnaast hebben we de klimopklas. Leerlingen die moeite hebben met de lesstof/tempo krijgen hier in kleine groepjes één keer per week doelgericht ondersteuning. De focus ligt op de kernvakken rekenen, taal, spelling en lezen. Er wordt gewerkt met korte termijn doelen die leerlingen samen met de klimopklasleerkracht bedenken en evalueren. Elke periode loopt van vakantie tot vakantie. Meer- en hoogbegaafde leerlingen werken in de klimopklas aan extra leerstof of een project dat zij zelf uitkiezen. Hierbij is vooral het proces belangrijk. Er wordt ingestoken op de ontwikkeling van de executieve functies (denkprocessen), het op een hoger niveau denken, het leren doorpakken en verantwoordelijkheid nemen. In de eigen groep wordt de leerling door de groepsleerkracht (indien noodzakelijk) bij de verdere verwerking begeleid Er is hierdoor sprake van continuïteit. Leerkrachten staan door te werken in 4D automatisch en regelmatig stil bij de leerlingen en wat zij aan verdieping of extra’s nodig hebben.  


Overlegstructuur

Groepsbesprekingen zijn met parallelgroepen bij elkaar voor het delen van kennis en ervaring.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wat zijn dit jaar onze doelstellingen?

  • Er is een time out plek op school ingericht.
  • We kijken cyclisch met onze leerlingen naar hun resultaten en betrekken hen bij een plan van aanpak m.b.t. resultaten.
  • Het zorgbeleid en de begeleiding van zorgleerlingen is goed op orde; rollen en taken zijn duidelijk, afspraken geven houvast en richting. Er zijn duidelijke afspraken over de werkwijze eigen leerlijn. 
  • OGW 4D is geïmplementeerd in de school en geborgd binnen het zorgbeleidsplan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Bij de overstap van peuteropvang of kinderdagverblijf naar basisschool  is een goede overdracht van kind-gegevens belangrijk voor elk kind. Het bevordert een soepele overgang naar de basisschool en een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het  kind.Voordat het kind de overstap maakt naar de WSKO Mariaschool wordt door de peuteropvang of het kinderdagverblijf een overdrachtsdossier ingevuld. Hierin staan vermeld de gegevens van het kind, of het kind heeft deelgenomen aan een VVE  programma en informatie over  de ontwikkeling van het kind. Dit overdrachtsdossier wordt door de peuteropvang of het kinderdagverblijf met de ouders besproken. Wanneer ouders toestemming hiervoor hebben gegeven, wordt het overdrachtsdossier doorgestuurd naar de WSKO Mariaschool. Wanneer een kind extra zorg nodig heeft vindt er ook een warme overdracht plaats. Dit is een gesprek tussen de school, ouders en de voorschoolse instelling

Terug naar boven