Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School

Pieter van der Plasstraat 22 2291 SE Wateringen

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool Pieter van der Plas School

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Advies basisschool

De leerkracht van groep 8 geeft in januari een voorlopig advies voor het vervolgonderwijs. Dit advies is o.a. gebaseerd op het citoleerlingvolgsysteem, resultaten op methode gebonden toetsen, werkhouding, motivatie en huiswerkattitude. De resultaten hiervan worden met de ouders besproken. Daarbij geldt dat het advies van de leerkracht voorop staat. Ouders en leerkracht komen zo samen tot een definitieve keuze. 

IEP Eindtoets

Voor de centrale eindtoets maken wij gebruik van de IEP Eindtoets. De uitslag van de eindtoets heeft minder gewicht en geldt als second opinion die het schooladvies van de leerkracht compleet maakt. Omdat de verplichte eindtoets als second opinion wordt gebruikt, wordt deze ook later in het jaar afgenomen: in april. Een bijkomend voordeel van deze late toetsing is dat uw kind meer tijd heeft om de leerstof van groep 8 tot zich te nemen. De eindtoets geeft dus een reëel beeld van het niveau van uw kind aan het eind van groep 8. De IEP Eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. De uitslag van de eindtoets geeft informatie over het referentieniveau dat uw kind beheerst én een advies voor een schoolniveau.

Relatie schooladvies/toetsadvies

Basisscholen hebben vóór 1 maart een schooladvies gegeven. Het schooladvies is leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit is wettelijk vastgelegd. Middelbare scholen laten leerlingen op basis van dit schooladvies toe tot een van de schooltypen in het voortgezet onderwijs. Toelating hangt dus niet meer af van het resultaat van de eindtoets.

Heroverwegen schooladvies

Het schooladvies is leidend bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Dit is wettelijk vastgelegd. Als een leerling de eindtoets PO beter maakt dan de school gezien het schooladvies verwachtte, dan zal de basisschool het schooladvies heroverwegen. De basisschool is verantwoordelijk voor deze heroverweging, in overleg met de ouders/verzorgers. De heroverweging kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook beslist worden dat het schooladvies niet wordt aangepast. Soms is het resultaat van de eindtoets PO minder goed dan verwacht. In dat geval mag de school het schooladvies niet aanpassen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode gebonden toetsen maken we ook gebruik van de CITO-toetsen, die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

De tussenresultaten hebben een belangrijke plaats in het onderwijsproces. Binnen de school zijn er afspraken gemaakt over de vaardigheidsscores die behaald dienen te worden. Als ondergrens hanteren wij de inspectienorm. Als schoolnorm hanteren wij een hoger niveau namelijk: voor de groep het niveau laagste II (=CITOnorm).                                                                                                                   

De tussenresultaten worden gerealiseerd door het geven van goed onderwijs op onze school en het evalueren van resultaten van methode toetsen en CITO-toetsen. Onze school hanteert voor de methode gebonden toetsen de norm dat de groep 80% of hoger moet scoren dit geldt ook voor de individuele leerlingen. Indien bovenstaande scores niet behaald worden, wordt er ingezet op groepshiaten of individuele hiaten.            

Twee keer per jaar voeren de leerkrachten met de intern begeleider groepsbesprekingen waarbij ingezoomd wordt op de groepsanalyses, leerlinganalyses (resultaten van methode gebonden toetsen en CITO-toetsen) en de behaalde gemiddelde vaardigheidsscore op groeps- en leerlingniveau. Aan de hand van al deze gegevens maakt de leerkracht een nieuw groepsplan/plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode.  Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende groepsplan/plan van aanpak.

De trendanalyses worden twee keer per jaar besproken in het team. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de groepsanalyse, de behaalde gemiddelde vaardigheidsscore van elke groep betreffende CITO- toetsen per vakgebied, de trendanalyses (volgmodel leerlingen)  en de dwarsdoorsnedes. Daar waar nodig wordt een plan van aanpak opgesteld om de tussen- en of eindresultaten te verbeteren. Aan het eind van desbetreffende perioden vinden evaluaties plaats en wordt besloten of plan van aanpak wordt voortgezet en of bijgesteld of dat deze beëindigd kunnen worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een veilige en warme plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Onze sleutelwoorden zijn: respect voor elkaar en God, vertrouwen, veiligheid en rust.

Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn.

Op school staan drie behoeften centraal: relatie, competentie en onafhankelijkheid. We vinden het belangrijk dat kinderen later zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in een steeds veranderde samenleving. De kinderen worden gestimuleerd om zelf oplossingen te zoeken voor problemen en hier de verantwoordelijkheid voor te dragen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid en rust
  • vertrouwen
  • wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Het laatste actuele inspectierapport is van 24-07-2013. Het rapport staat op de site van de onderwijsinspectie, op de pagina van de Pieter van der Plasschool, onder overige rapporten.

Terug naar boven