Basisschool Sint Jozef

Thorbeckestraat 37 2241 KR Wassenaar

  • Veiligheid staat bij ons voorop. Met praktische fietslessen oefenen de kinderen het gedrag in het verkeer.
  • Samen spelen op ons groene schoolplein
  • In de aula vieren we met alle kinderen maandvieringen en speciale projecten.
  • In de TT (talent teaching - plusklas) bieden we meer uitdaging voor onze begaafde leerlingen. Hier een project over sprookjes.
  • Vanaf groep 4 werken alle leerlingen met een Chromebook. Zo kunnen wij ons onderwijs nog beter afstemmen op het niveau van de leerling.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsen en observaties volgen wij de vorderingen van de individuele leerlingen en de groepen. Alle leerkrachten houden de resultaten van de kinderen schriftelijk bij middels cijfers en woordbeoordelingen in het digitale leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar houden wij school- en groepsbesprekingen met alle leerkrachten naar aanleiding van de vorderingen van de leerlingen. Naar aanleiding van deze besprekingen stellen de leerkrachten doelen op waaraan de komende periode gewerkt gaat worden.

De doelen voor de individuele leerling zijn:

  • het tijdig signaleren van leerlingen die achterblijven, zodat ook tijdig hulp geboden kan worden;
  • het signaleren van beter presterende leerlingen zodat meer uitdagende stof kan worden geboden.

Het doel op groepsniveau is:

  • het tijdig signaleren van mogelijke tekorten in de didactiek, zodat gewenste maatregelen kunnen worden genomen.

Het doel op schoolniveau is:

  • de kwaliteit van ons onderwijs bewaken.   

Hiervoor gebruiken we de volgende toetsen en observaties:  

Methodegebonden toetsen

Alle leerkrachten houden de resultaten van de toetsen zoals dictees en hoofdstuktoetsen bij in de klassenmap en/of op de computer.  

Methode-onafhankelijke toetsen (IEP)

Twee keer per jaar worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen voor lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen, woordenschat en informatieverwerking. De uitslagen van deze toetsen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Zo kunnen wij de voortgang van de leerlingen door de jaren heen goed volgen. Vanaf groep 6 wordt de voortgang ook twee keer per jaar met de kinderen en ouders besproken.

Doorstroomtoets groep 8

Groep 8 doet maakt de verplichte doorstroomtoets primair onderwijs. Jaarlijks wordt daarin een keuze gemaakt voor een van de aanbieders. Tot nu toe gebruikten wij daarvoor de eindtoets van CITO, maar vanaf schooljaar 2023-2024 gaan we werken met de doorstroomtoets van IEP.

Observatie

In de groepen 1 en 2 wordt door middel van observatielijsten de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. De leerkrachten registreren hun bevindingen in de speciale module "leerlijnen groep 1/2" in ons leerlingvolgsysteem Parnassys.    

Leerlingvolgsysteem

Onze school hanteert een geautomatiseerd digitaal leerlingvolgsysteem, genaamd Parnassys. Per leerling worden de resultaten van de afgenomen toetsen op diverse wijzen weergegeven. De vorderingen kunnen worden afgelezen per leerjaar en per vakgebied (technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen). Het systeem biedt de mogelijkheid meerdere keren per jaar de vorderingen te registreren en te delen met ouders middels een ouderportaal. Op onze school gebeurt de registratie twee keer per jaar (januari en juni).  

Privacy

Het verzamelen van gegevens betekent dat er over groepen en individuele kinderen dossiervorming plaatsvindt. Vanzelfsprekend zijn de gegevens alleen voor intern gebruik en staan zij in dienst van de verbetering van het onderwijs in het algemeen en voor de individuele leerling in het bijzonder. De school maakt gebruik van een privacyreglement waarin de toegang tot het leerlingendossier door ouders en anderen beschreven staat, in relatie tot de wet op de privacy. De school volgt hierin de wetgeving die is vastgelegd in de AVG. Het privacyreglement is terug te vinden op onze website.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 geven de leerkrachten in februari tijdens het adviesgesprek het schooladvies aan het kind en de ouders. De adviezen zijn gebaseerd op de resultaten en ontwikkeling die de kinderen in hun schoolloopbaan hebben laten zien, aangevuld met de persoonskenmerken en wensen van de kinderen. De adviezen worden ook schriftelijk op een adviesblad meegegeven, zodat ouders kunnen gaan aanmelden op een school voor voortgezet onderwijs. Na de uitslag van de eindtoets kan het advies door de school worden heroverwogen en in sommige gevallen nog worden opgehoogd. Dat definitieve advies wordt doorgegeven aan de school voor voortgezet onderwijs waar de leerling is aangemeld. 

Voor het uitwisselen van de gegevens met het voortgezet onderwijs maken wij gebruik van de beveiligde omgeving van Onderwijs Transparant. Nadat het voortgezet onderwijs de gegevens heeft opgehaald, vindt er ook nog een mondeling (warme) overdracht plaats tussen de leerkracht van groep 8 en het voortgezet onderwijs. Zo zorgen we ervoor dat de kinderen een goede start kunnen maken op hun volgende school. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goed pedagogisch klimaat in de school is van groot belang voor een goede ontwikkeling van kinderen. We willen samen met de kinderen en ouders een klimaat realiseren waarbij iedereen zich goed voelt.

Het team houdt zich regelmatig bezig met preventief beleid t.a.v. ‘pesten op school’. Dit heeft geleid tot een aantal afspraken die op onze school centraal staan en een basis zijn voor het schoolklimaat. Gedurende het schooljaar worden deze regels/afspraken structureel met de kinderen besproken.                              

Om te komen tot een goede sfeer in de school waarbinnen iedereen zich optimaal kan ontwikkelen, hanteren we de volgende schoolregels:  

  • Er is er maar één die praat, zodat luisteren beter gaat
  • Wij laten merken, hoe rustig we kunnen (samen)werken
  • Wandelen in de gang, dat weten wij allang
  • Iedereen voelt zich op zijn best, als niemand wordt gepest
  • Word jij of een ander kind gepest, tegen de juf of meester zeggen mag dan best
  • Ruim je eigen rommel op, want een nette school is top
  • Wees zuinig op het materiaal, want het is van ons allemaal
  • Heeft een ander kind verdriet, help hem dan als je het ziet (zie afbeelding)
  • Wanneer we samen spelen, zullen we samen delen
  • Netjes vragen of je iets mag lenen, dan krijg je geen problemen
  • Wees netjes en beleefd, zodat je het goede voorbeeld geeft  

Uitgangspunt bij bovenstaande regels is dat zij gelden voor iedereen die in de school komt en/of met de school te maken heeft. Elke vier weken staat één van deze regels met bijbehorende afbeelding centraal in alle groepen. De regels zijn bedoeld om pestgedrag te voorkomen en geven tevens een mogelijkheid kinderen, leerkrachten, ouders en anderen in de school aan te spreken op gedrag.

We werken in alle groepen met de methode “Breinhelden" waarbij we de executieve functies versterken. Dit zijn vaardigheden die de kinderen bij alle vakken en in vrije situaties kunnen toepassen. 

Ook in onze plusklas / Talent Teaching voor de meerbegaafde leerlingen, besteden wij veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en we hebben een gedragsspecialist die groepen en individuele kinderen begeleidt, bijvoorbeeld met een faalangsttraining of  Rots- en watertraining. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Samen spelen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2017 heeft de Stichting Katholiek Onderwijs Wassenaar meegedaan aan een pilot bestuurstoezicht bij de inspectie. Hierbij is het hele bestuur beoordeeld. Om het beeld te controleren is een verificatieonderzoek uitgevoerd op de St. Jozefschool. In het verslag in de bijlage vindt u het complete inspectieverslag van het bestuur, met daarin een apart hoofdstuk voor de St. Jozefschool. 

Terug naar boven