Basisschool Sint Jan Baptist

Anemonenweg 17 2241 XH Wassenaar

  • Alles wat we doen op onze school moet vallen onder onze 3 V's; Vertrouwen, Veiligheid en Verantwoordelijkheid.
  • Onze school is een kanjerschool.  Door deze sociaal-emotionele training  creëren vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds vertrouwen.
  • Lezen en voorlezen is zo belangrijk. We hebben een prachtige bibliotheek waar de kinderen boeken kunnen lenen.
  • Ons kleuterplein is ons Groene Plein 
waar de kinderen verwonderen, ontdekken en veel spelen in het groen.
  • We houden van "vieren"en Koningsdag is onze sportdag.

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit een groot aantal bevlogen leerkrachten.

In 2023 -2024 staan de volgende leerkrachten voor de groepen:

groep 1: juf Sophie en juf Marja

groep 2: juf Anne-Marie en juf Marja

groep 3: juf Esther en juf Cathelijne

groep 4: juf Monique en juf Annette

groep 5: juf Jennifer en juf Annette

groep 6; juf Jessica , juf Didi en juf Lisette (  juf Lisette alleen op vrijdagmiddag)

groep 7: juf Yvonne en juf Caroline

groep 8: juf Dionne en meester Ewout ( meester Ewout alleen op woensdagochtend)

Daarnaast hebben we juf Cathelijne, juf Mariska , juf Annelies, juf Yolanda en meester Ewout in de ondersteuning.

Onze conciërge Luuk werkt op dinsdag, woensdag en donderdag.

Onze managementassistente werkt op dinsdag en vrijdag.

Stagiaires en overblijfteam

We gaan - net als voorgaande jaren - enkele stagiaires van de PABO een stageplek aanbieden om het vak te leren. We hopen ook daar eventueel leerkrachten aan over te houden. Ook verwelkomen we net als vorig jaar stagiaires van de opleiding zorg en welzijn / servicemedewerker/ sport en bewegen. Zij ondersteunen ons in allerlei huishoudelijke, administratieve en lesondersteunende zaken.

We kunnen niet zonder ons overblijfteam onder leiding van onze overblijf coördinator. Zij staan iedere dag klaar om met uw kind de lunch en het buitenspelen gezellig te laten verlopen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Er is een groot lerarentekort. Ook op de Baptist merken we dat. Gelukkig krijgen we ook dit jaar onze formatie weer rond. We doen ons uiterste best om bevoegde leraren voor de groep te hebben staan. Als dit niet lukt gaan we kijken of we gebruik kunnen maken van studenten van de PABO. Deze onbevoegde leerkrachten worden dan zo veel mogelijk bijgestaan door een bevoegde leerkracht of door de directie. Bij grote uitzondering staat er een assistent voor de groep.

Gelukkig hebben we binnen het bestaande team een aantal leerkrachten die deeltijd werken en af en toe een extra dag willen werken. Ook hebben we vier vakleerkrachten die ook voor een groep kunnen staan. Tevens zijn er leerkrachten die bijvoorbeeld ook nog gedragscoördinator zijn of taalspecialist. Zij worden soms gevraagd om les te geven in plaats van de hun toegewezen tijd te besteden aan hun expertise. Het blijft soms een puzzel. Een klas opdelen of naar huis sturen doen we zelden. Daardoor kan het wel zijn dat leerlingen verschillende gezichten zien gedurende de week. het kan gebeuren dat niet altijd de groep van de zieke leerkracht naar huis gestuurd wordt. Ook een andere groep kan naar huis gestuurd worden om het ongemak voor ouders maar vooral ook de gemiste onderwijstijd voor de diverse groepen leerlingen te beperken. We ruilen dan de leerkracht. 

Gelukkig verkeren we in de financiële omstandigheid dat het bestuur in staat is om leerkrachten en personeel aan te nemen die niet direct een baan als leerkracht voor een groep hebben. Dat heet bovenschoolse formatie. Deze leerkrachten /assistenten zijn altijd aan het werk met kinderen binnen of buiten de klas , maar kunnen ook invallen als dat nodig is.  

Is de leerling door ziekte kort afwezig dan verzorgen we geen online les en krijgt het kind ook geen Chromebook mee naar huis. Ziek is ziek. Zijn er andere omstandigheden , dan kan er in overleg met de school altijd gekeken worden hoe de leerling toch onderwijs kan krijgen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We hebben 8 groepen. De groepen 1 en 2 zijn aparte groepen. Ook in januari 2024 wordt er een derde kleutergroep gestart omdat groep 1 dan door nieuwe instroom te groot wordt.

De dagelijkse leiding is in handen van de locatie-directeur, Caroline de Wild. Het managementteam (MT) wordt verder gevormd door de boven - en onderbouwcoördinator (Petra Wassenaar en Esther Schouten) en onze interne begeleider, Jeannette de Kort.

Verder zijn er vakleerkrachten voor gymnastiek, muziek, Engels/ Spaans, handvaardigheid en bewegend leren.

Ook mogen we rekenen op een aantal onderwijsondersteuners en assistenten zodat we leerlingen heel veel hulp en ondersteuning kunnen bieden. Dit geldt voor die leerlingen zijn die een extra steuntje in de rug nodig hebben. 

De locatie - directeur werkt 4 dagen (niet op woensdag) en wordt bijgestaan door een administratief medewerkster (dinsdag en donderdag). De conciërge werkt op dinsdag, woensdag en donderdag.

Vanaf groep 4 geven we huiswerk. Het huiswerkprotocol vindt u op de site. Het huiswerk is de verantwoording van de leerling. Kinderen die het heel moeilijk vinden om hun huiswerk te maken kunnen meedoen aan de huiswerkbegeleiding op school. Dit is gratis en wordt begeleid door een of meerdere studenten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Alle groepen hebben gelijke schooltijden, gelijke studiedagen en gelijke vakanties.

De ingevulde roosters zijn bij benadering. Er is altijd ruimte voor speciale projecten, workshops, excursies en dergelijke.

De groepen 1 en 2 spelen veel buiten. Spel, rekenen en taal lopen vaak door elkaar heen. 


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?

In ons Schoolondersteuningsprofiel schrijven we hoe we leerlingen met een extra zorgvraag begeleiden. Ook beschrijven we welke hulpmiddelen we kunnen inzetten en welke specialisten we kunnen raadplegen. 

Hulp IN de klas

We willen er zoveel mogelijk voor zorgen dat hulp wordt geboden in de klas. Alle leerkrachten bieden onderwijs aan op 3 niveaus. Er is een instructietafel voor kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben en de leerlingen die iets extra's kunnen worden uitgedaagd. Soms zijn er kinderen die nog wat meer begeleiding nodig hebben en zij kunnen of worden geholpen door de remedial teacher van de SAD of door hulp van onze onderwijsassistenten of een van onze specialisten.

Zorgteam

Iedere week is er overleg van ons zorgteam. De kern van dit zorgteam zijn de locatie-directeur en de interne begeleider. Zij bespreken specifiek de zorgleerlingen en volgen de ontwikkelingen van de zorg op school. Soms wil het zorgteam specifieke informatie en dan nodigen ze bijvoorbeeld de gedragsspecialist uit, de onder - of bovenbouwcoördinator of een ander lid van het team.

Waar zijn we goed in?

Vroegsignalering

Onze kracht ligt onder andere in het vroeg signaleren van ontwikkelingsvoorsprongen. Door al in groep 1 en 2 goed te observeren kunnen  we met hulp van onze hoogbegaafdheidspecialist onderbouw snel inspelen en deze kinderen dat bieden waar ze behoefte aan hebben. We gebruiken in het kader van de vroegsignalering het instrument Sidi po ( signaleren en diagnosticeren primair onderwijs)

Begaafdheid

Alle kinderen zijn begaafd. Daarom letten we op ieders talent. Voor sommige kinderen is het gewone werk zo gemakkelijk dat ze extra uitdaging nodig hebben. Zij krijgen een keer per week extra uitdaging in de zogenaamde ploeterklas. In de klas kunnen zij de leerstof compacten en krijgen zij daarnaast nog extra uitdagingen aangeboden. Soms is dat niet genoeg. Dan kunnen ze op school ook nog Spaanse les krijgen om zo het 'leren leren' te stimuleren. 

Talentontwikkeling

We proberen binnen de bestaande tijd ons curriculum zo breed mogelijk te maken zodat we 'ronde' kinderen hebben aan het eind van groep 8. Niet iedereen is cognitief begaafd. Soms heb je talent voor handvaardigheid en maak je een kunstportfolio bij de handvaardigheid. Soms begeleid je een spel op het Beweegplein of organiseer je je eigen workshop voor je medeleerlingen. Maar je kunt ook meedoen met de leerlingenraad, klussen doen in de klusklas of een optreden geven tijdens het Open Podium.  En misschien is taal niet je ding maar spreek je goed Engels..dat kan. daarmee begin je tenslotte al in groep 1of dat spreek je thuis. dan kun je wellicht meedoen met Spaans. We kijken altijd naar je mogelijkheden.

Veiligheid en welbevinden

Als het kind niet veilig is komt het niet tot leren. Daarom is veiligheid een van onze  kernwaarden en doen we er alles om die veilige omgeving te creëren. De eerste 7 weken besteden we heel veel aandacht aan de groepsvorming, we zijn een Kanjerschool (www.kanjertraining.nl) en hebben ons eigen programma Goed Gedrag Baptist. Onze gedragscoördinator leidt dit in goede banen en kan ook nog kinderen individueel begeleiden.

Zorg

-aparte leerlijnen 

Voor sommige kinderen is het reguliere onderwijs in de groep te moeilijk. Zij kunnen dan een aparte leerlijn te volgen. Dat betekent dat zij een apart programma krijgen (vaak voor rekenen, soms voor taal) op hun eigen individuele niveau. Soms is dat in de klas, soms gaan de kinderen naar een andere klas om instructie te krijgen. In exceptionele gevallen maken we voor een leerling een heel apart rooster. Dit is altijd in nauwe samenspraak met de ouders, de interne begeleider, de klassenleerkracht en soms de geraadpleegde externe partijen. 

-op maat

In de groep geven we les op drie niveaus. Er zijn kinderen die compacten en verrijking krijgen omdat ze de leerstof al kennen of heel snel begrijpen. Zij doen dan bijvoorbeeld niet mee met de uitleg maar gaan direct aan de slag. Er zijn ook kinderen die juist een steuntje in de rug nodig hebben. Zij krijgen na de gewone instructie een extra instructie van de leerkracht aan de instructietafel. Daar werken ze soms met concrete materialen om een probleem onder de knie te krijgen of ze oefenen met de leerkracht op een net iets andere manier.

met een leerkracht die werkt in kleine groepjes

Soms heeft een leerling net iets meer nodig dan dat wat we in de groep kunnen bieden. Dan kan een leerling hulp krijgen van een leerkracht of onderwijsondersteuner die in kleine groepjes extra ondersteuning biedt op het gebied van taal en/ of rekenen. Ook leerlingen van wie de  Nederlandse taal nog niet zo goed is krijgen die extra hulp van deze leerkracht .

- met de remedial teacher

Voor een aantal kinderen is alle extra hulp binnen en buiten de klas niet genoeg. Zij kunnen gedurende een periode van ongeveer een jaar hulp krijgen van een externe remedial teacher. Zij komt van de SchoolAdviesDienst Wassenaar en begeleidt deze kinderen gedurende een bepaalde periode. Dit gaat altijd onder leiding van de interne begeleider en ouders worden daar uitvoerig over ingelicht.

Specialisten

Hoogbegaafdheid (HB)

Iedereen is begaafd. Sommige kinderen hebben extra uitdaging nodig in en buiten de klas. Daar hebben we een specialist hoogbegaafdheid voor die een dagdeel per week kinderen begeleidt in de ploetergroep. Deze kinderen werken aan een taak en krijgen daarvoor ook werk mee dat ze gedurende de week in de klas moeten maken. Soms is dat zelfs wat extra huiswerk.

Vanaf groep 5 kunnen kinderen in aanmerking komen voor Spaans. daar zijn criteria voor zoals bijvoorbeeld tweetalig zijn, heel veel extra uitdaging nodig hebben.  

Gedrag

Onze gedragsspecialist helpt individuele leerlingen en begeleidt het team onder andere met het project Goed Gedrag Baptist (GGB). Tevens ondersteunt zij het team in de Kanjertraining en analyseert zij de enquêtes die afgenomen worden in het kader van sociale veiligheid. 

NT2 specialist

Op school is een leerkracht die zich heeft verdiept als NT2 - coördinator en zij zet een beleid op om anderstalige kinderen snel wegwijs te maken in de Nederlandse taal. Tevens zet zij een programma op om anderstalige kinderen kinderen extra ondersteuning te bieden als dat noodzakelijk is. 

Rekenspecialist

Een leerkracht heeft veel expertise op het gebied van rekenen. Zij heeft het rekenplein ontwikkeld en kijkt hoe we ons rekenonderwijs nog kunnen verbeteren.

Overige extra ondersteuning

In de afgelopen jaren hebben we ook kennis opgedaan over leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften, zoals kinderen met autisme, ADHD, taalproblematiek, dyslexie, dyscalculie en PTSS. Van ieder individueel kind wordt bekeken of we binnen de bestaande groep de benodigde hulp kunnen bieden. Dit kan interne hulp zijn, maar ook hulp door externe specialisten binnen de schoolsetting (bv. een expert jonge kind, expert cluster 2, 3 of 4, kinderfysiotherapeut, speltherapeut, schoolmaatschappelijk werker, e.d.).

Hieronder volgt een overzicht van de externe begeleiders die ons ondersteunen bij de begeleiding van zorgleerlingen:

Schooladviesdienst Wassenaar

We werken evenals alle Wassenaarse basisscholen nauw samen met de Schooladviesdienst Wassenaar (SAD). Deze dienst ondersteunt ons bij de zorg voor onze leerlingen en bij de zorg voor de kwaliteit van ons onderwijs.

Bij de zorg voor de leerlingen: Iedere week is er een remedial teacher van de SAD een dagdeel op onze school werkzaam. Zij geeft speciale leerhulp aan kinderen met leerproblemen. Op ons verzoek kan de SAD ook kinderen testen, zowel psychologisch als didactisch. Een observatie in de klas of een dyslexieonderzoek is eveneens mogelijk. Dit gebeurt altijd in overleg met alle betrokkenen.

Ten aanzien van de zorg voor de kwaliteit van ons onderwijs: Wij maken elk jaar begeleidingsafspraken over de instandhouding en de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs op onze school en over het invoeren van vernieuwingen.

Deze afspraken bestaan uit regelmatig overleg tussen de SAD en onze school over:

- schoolmanagement met de directie

- schoolontwikkeling van team

- coördinatiefuncties met het middenkader

- ondersteuning van de leraar bij het lesgeven

- specifieke begeleiding van kinderen met de intern begeleider

- participatie in de netwerken ICT, wereldverkenning en techniek, kunstzinnige vorming, hoogbegaafdheid enz.

U kunt het jaarverslag van de Schooladviesdienst op onze school inzien  

Opvoedingsondersteuning: Wekelijks houdt een opvoedingsdeskundige spreekuur bij de Schooladviesdienst. Op afspraak kunnen ouders terecht met vragen over gedrag, ontwikkeling en opvoeding van hun kind(eren) in de basisschoolleeftijd. Meestal is een paar gesprekken voldoende. Soms blijkt dat behoefte bestaat aan andere hulp. Ook bij het zoeken daarvan kan de opvoedingsdeskundige behulpzaam zijn. Om een afspraak te maken kunnen ouders telefonisch contact opnemen met de Schooladviesdienst. Op school zijn informatiefolders aanwezig.

GGD Zuid-Holland West, Jeugdgezondheidszorg

Kinderen krijgen bij ons op school twee keer een onderzoek door de jeugdgezondheidszorg van de GGD, te weten in groep 2 en in groep 7.  In groep 2 onderzoekt de jeugdarts de algemene ontwikkeling en de gezondheid van uw kind. Groeit uw kind goed? Kan uw kind goed horen en zien? Dat komt aan bod tijdens het onderzoek in groep 2. Tevens vindt een spraak-taal onderzoek door de logopedist plaats. In groep 7 geeft de verpleegkundige een klassikale les voorafgaand aan het lichamelijk onderzoek. Aan de orde komen zaken zoals puberteit, gezonde voeding, alcohol en pesten. Vervolgens bekijkt de verpleegkundige of uw kind voldoende groeit, hoort, ziet en beweegt. Tevens zal een kort gesprekje met uw kind plaatsvinden over het welbevinden. Meer informatie over de onderzoeken vindt u op onze website onder relaties.

Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) Kwadraad

De school heeft contact met het Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) van Stichting Kwadraad. De school kan, wanneer u hulp wenst, een aanmelding voor u (en voor uw kind) doen bij het SMW. U kunt ook zelf contact opnemen met het SMW. Wat kan het Schoolmaatschappelijk werk voor u doen? Het SMW kan met u meedenken ten aanzien van de situatie, ook als het niet helemaal duidelijk is wat er bij uw kind speelt of als het (nog) niet om een groot probleem gaat.  Tijdens een eerste gesprek met het SMW, het intakegesprek, bekijkt de schoolmaatschappelijk werker samen met u welke stappen het beste genomen kunnen worden. Soms volgen daarna meer gesprekken, met u en/of uw kind. Uiteraard praat de schoolmaatschappelijk werker nooit alleen met uw kind zonder dat u daar toestemming voor heeft gegeven. De gesprekken vinden in principe op school of het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) plaats. Bij sommige problemen kan een andere instelling, organisatie of persoon u beter helpen. In overleg met u wordt dan gekeken waar u het beste naar verwezen kunt worden en daar kan de schoolmaatschappelijk werker u ondersteuning bij bieden. Daarnaast werkt de schoolmaatschappelijk werker nauw samen met de leerkrachten en intern begeleider, zodat ook zij uw kind kunnen helpen of rekening kunnen houden met bepaalde omstandigheden.  De schoolmaatschappelijk werker kan bij allerlei vragen meedenken, bijvoorbeeld wanneer:

- uw kind de omgang met anderen niet makkelijk vindt.

- uw kind moeite heeft met het organiseren van schoolwerk of problemen op school heeft.

- uw kind problemen met u of anderen thuis heeft.

- uw kind problemen heeft in zijn vrije tijd.

- uw kind niet lekker in z’n vel zit en niet goed weet hoe dat komt.

- u wilt dat er iemand met u meedenkt over de opvoeding.

- u twijfelt of het schoolmaatschappelijk werk iets voor u kan doen.

Het SMW is vertrouwelijk en gratis. De intern begeleider kan u doorverwijzen naar SMW.   

Centrum voor jeugd en gezin (CJG)

Alle hulpverlening ten aanzien van jeugd en gezin is tegenwoordig ondergebracht bij het CJG. Ouders kunnen daar zelf met vragen terecht, maar ook kan er vanuit school een vraag over een leerling of gezin worden ingebracht. Meer info hierover kunt u vinden op http://www.cjgwassenaar.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Sint Jan Baptist heeft voor ook dit jaar weer voldoende ruimte in de formatie voor ondersteuning. Zo kunnen we in en buiten de groepen voldoende ondersteuning realiseren voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben, voor extra Nederlandse lessen en ook voor kinderen die net wat meer uitdaging kunnen gebruiken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er zijn nog meer mogelijkheden tot kinderopvang. De ouders dienen zelf voor die opvang te zorgen.

Komt een kind op school, dan proberen we altijd een warme overdracht te organiseren met de school waar de leerling voor zijn / haar vierde verjaardag naar toe is gegaan. Dit zorgt ervoor dat alles zo gemakkelijk mogelijk verloopt en we snel kunnen handelen als er zorg bestaat over een leerling.

Terug naar boven