Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af.
Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?
In de maanden januari en juni worden de Leerling in Beeld toetsen volgens de toetskalender afgenomen. De toetsresultaten worden gebruikt als uitgangspunt voor de daaropvolgende periode. Ook staan de resultaten in de rapporten van de leerlingen die 2x per jaar, in februari en juni mee naar huis gaan en besproken worden met de ouders/verzorgers.
Het schooladvies voor voortgezet onderwijs wordt gegeven door de leerkracht van groep 8 in overleg met de intern begeleider en de directeur.
Het advies van de basisschool is leidend. Dat betekent dat de school voor voortgezet onderwijs het advies dat de basisschool geeft moet volgen.
Het advies is gebaseerd op de volgende aspecten:
- De plaatsingswijzer. De plaatsingswijzer is een overzicht waar we alle methode onafhankelijke toetsen vanaf groep 6 in verwerken.
Door te kijken naar meerdere meetmomenten kan er een gemiddeld niveau uit gedestilleerd worden.
- Methode gebonden toetsen. De methode gebonden toetsen in de loop van de schoolcarrière worden vergeleken met het beeld van de
de leerkracht en de methode onafhankelijke toetsen.
- Sociaal emotionele ontwikkeling. Past het geadviseerde niveau ook bij de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind?Vanaf komend schooljaar werken wij met de doorstroomtoets voor groep 8. Deze toets wordt in februari afgenomen. Met deze toets kunnen de leerlingen aantonen dat het afgegeven advies de juiste is. Bij een hogere toetsscore wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Alleen als de school goed kan uitleggen waarom het voor het kind beter is om op een lager niveau in te stromen op de middelbare school, mag er een uitzondering worden gemaakt. Bij een lagere score gebeurt er niets.
Eind maart wordt het definitieve schooladvies gegeven. In de week hierna melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op dit moment laten de leerlingen en leerkrachten van onze school zien dat leerlingen zich veilig voelen op De Finne.
Dit wordt tweemaal in het schooljaar gemeten. De leerlingen vullen vanaf groep 5 zelf de vragenlijst, die gekoppeld is aan ons sociaal emotioneel programma kanjertraining, in.Speerpunten van het afgelopen schooljaar is het vergroten van de veiligheid.
Voorbeelden van acties om dit te bereiken zijn de volgende;- Werken met een inloop waardoor elke leerling op zijn eigen tempo de dag kan beginnen.
- Herziening van de pleinregels.
- Zichtbaar aanwezig zijn in gangen en plein voor leerling en ouder/verzorger.
- Versterken van maatjes. Oud zorgt voor jong. Creëren van verantwoordelijkheid en vertrouwen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.
De inspectie van het onderwijs heeft middels een themabezoek in september 2020
een oordeel gegeven over de kwaliteit van onze school.
Uit dit onderzoek, waar we bevraagd zijn op de thema's van de kwaliteitsverbetering en
zicht en handelen vanuit onze populatie, bleek dat we weer in het basisarrangement zijn geplaatst.
Feitelijk betekent dit dat er voldoende vertrouwen is om de komende 4 jaar zonder
inspectiebezoek verder te mogen gaan met de ontwikkelingen die we hebben ingezet.
Er is geen zichtbare rapportage op schoolniveau ontvangen van dit themabezoek. Wel is er bij
het uitgebreide bovenschoolse inspectiebezoek een rapportage gemaakt waar ook onze school in is
meegenomen.