Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het onderwijsproces bewaken we o.a. door eens per 4 jaar een uitgebreid. kwaliteitsonderzoek te houden onder directie, team, kinderen en ouders. Eenmaal per 2 jaar wordt een beperkte vragenlijst uitgezet als tussenevaluatie. Ook evalueren we tweemaal per jaar met het team de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Indien daar aanleiding toe is, wordt op grond van de resultaten een verbeterplan gemaakt. Dat kan per kind (een aangepast programma), maar ook per groep (een groepsplan) of eventueel voor de
hele school (bijvoorbeeld het invoeren van een modernere methode). Het productresultaat meten we door analyse van de uitkomsten van de eindtoets van Route8 voor groep 8. De resultaten voldoen aan de minimumeisen van de inspectie of liggen daarboven. De toets is voor school ook een meetpunt voor de kwaliteit van ons onderwijs.
Schooladvies voor het vervolgonderwijs:
De scholen waar onze leerlingen zijn geplaatst, prijzen unaniem het advies op basis waarvan leerlingen worden geplaatst. Indien een leerling een lagere eindscore heeft dan verwacht, kunnen wij een leerling toch beargumenteerd plaatsen op het niveau dat bij hem of haar past.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Kanjertraining en T4L sluiten goed op elkaar aan. Hierdoor hebben de leerlingen altijd handvatten om beter samen te werken, onenigheden op te lossen, voor zichzelf op te komen en elkaar te helpen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.