Openbare Basisschool De Fontein

Karskamp 2 7232 BD Warnsveld

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Fontein

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks worden in de eindtoets van groep 8 ook referentiekaders gemeten. Hierbij wordt het gemiddelde van 3 jaren aangehouden. De Inspectie van het Onderwijs stelt dat minimaal 85% van de kinderen een fundamenteel niveau moet behalen (bij De Fontein was dit in 2024 94,2%) en dat minimaal 49% een hoger streefniveau moet behalen (bij De Fontein was dit in 2024 43,8%). Wij werken continu aan het verbeteren van ons onderwijs. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het onderwijsproces bewaken we o.a. door eens per 4 jaar een uitgebreid. kwaliteitsonderzoek te houden onder directie, team, kinderen en ouders. Eenmaal per 2 jaar wordt een beperkte vragenlijst uitgezet als tussenevaluatie. Ook evalueren we tweemaal per jaar met het team de resultaten van het leerlingvolgsysteem. Indien daar aanleiding toe is, wordt op grond van de resultaten een verbeterplan gemaakt. Dat kan per kind (een aangepast programma), maar ook per groep (een groepsplan) of eventueel voor de

hele school (bijvoorbeeld het invoeren van een modernere methode). Het productresultaat meten we door analyse van de uitkomsten van de eindtoets van Route8 voor groep 8. De resultaten voldoen aan de minimumeisen van de inspectie of liggen daarboven. De toets is voor school ook een meetpunt voor de kwaliteit van ons onderwijs.

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies voor het vervolgonderwijs:



De scholen waar onze leerlingen zijn geplaatst, prijzen unaniem het advies op basis waarvan leerlingen worden geplaatst. Indien een leerling een lagere eindscore heeft dan verwacht, kunnen wij een leerling toch beargumenteerd plaatsen op het niveau dat bij hem of haar past.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Kanjertraining en T4L sluiten goed op elkaar aan. Hierdoor hebben de leerlingen altijd handvatten om beter samen te werken, onenigheden op te  lossen, voor zichzelf op te komen en elkaar te helpen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Sociaal
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven