Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
THINKING FOR LEARNING
Onderwijs is meer dan het overdragen van kennis: we willen kinderen creatiefleren denken. Wij hanteren hiervoor het “Thinking for learning”-concept. Uitgangspunt is dat onderwijs niet gericht moet zijn op het overdragen van pakketjes kennis, maar kinderen ook moet leren helder te denken. Die denkvaardigheden komen in alle vakken terug, maar vooral tijdens onze projecten bruist het kindcentrum.
• Kinderen leren beter en sneller, ook zwakke leerlingen.
• Kinderen leren met meer plezier en betrokkenheid.
• Kinderen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren.
• Schooluitval vermindert door toegenomen motivatie.
• Sociale en affectieve ontwikkeling van kinderen versnelt.
• Leerkrachten werken met meer plezier in een nieuwe, even cruciale rol.
LEZEN IS LEUK!
Behalve technisch leren lezen (verklanken van lettertekens) willen we kinderen bijbrengen de teksten zelfstandig, kritisch, verstandelijk enemotioneel te bekijken en te waarderen. Hieraan werken we gericht met begrijpend, studerend lezen en studievaardigheden. Het belangrijkste blijft echter het leesplezier. We zijn ervan overtuigd, en het is ook ondezocht, dat kinderen beter en sneller leren lezen als
lezen leuk is! Daarom werken we al jaren samen met Graafschap bibliotheken. Dankzij deze professionele samenwerking hebben we deskundigheid in huis op het gebied van leesplezier en leesbevordering. Leerlingen van van De Fontein zijn bovendien automatisch lid van de bibliotheek.
TAAL, TALER, TAALST
Spelen met taal is zo leuk. En om je gedachten onder woorden te kunnen brengen en goed te kunnen communiceren is een goede taalbeheersing heel fijn. Taal komt bovendien in alle vakken terug en is onze ogen daarmee het belangrijkste vak.
Ons taalonderwijs is erop gericht kinderen zo goed mogelijk uit te rusten met vaardigheden om zich op een persoonlijke en begrijpelijke wijze te kunnen uitdrukken tegenover anderen door te spreken, schrijven, lezen en luisteren. We besteden gericht aandacht aan taal- en leesvoorwaarden (begrippen), taalbeheersing (luisteren, spreken, stellen), taalbeschouwing (begripsvorming, taal-denkrelaties), spelling (werkwoordsvormen, onveranderlijke woorden) en woordenschatontwikkeling. Te allen tijden besteden we aandacht aan correct taalgebruik. Dankzij ons taalprofiel voelen kinderen zich vrij om taal optimaal te gebruiken en ontwikkelen
ze een grote woordenschat en goede leesvaardigheid.
EARLY BIRD (VVTO)
Uit onderzoek blijkt dat vroegtijdige vreemde taalontwikkeling de ontwikkeling van de moedertaal stimuleert. Vanaf de peuters krijgen de kinderen van De Fontein daarom minimaal een uur Engelse les per week. We merken bovendien dat kinderen het heel leuk en “gewoon” vinden om Engels te gebruiken. Doordat ze het met de “paplepel in gegoten” krijgen kunnen kinderen ook een goed taalgevoel ontwikkelen. In de onderbouw vullen we de lessen op speelse wijze in. In de bovenbouw gebruiken we ook moderne communicatiemiddelen. Dit gebeurt volgens het Early Bird concept. De Fontein is één van ruim dertig scholen in Nederland die Early Bird gecertificeerd zijn. Dat wil zeggen dat wij voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die zijn opgesteld in samenwerking met het ministerie en het Europees Platform. De Engelse taalles vormt een uitbreiding op ons reguliere lesaanbod en gaat niet ten koste
van andere ontwikkelingsgebieden binnen het onderwijsaanbod.
En natuurlijk doen we dit ook:
REKENEN
Met onze moderne rekenmethode De Wereld in Getallen oefenen kinderen aan de hand van concrete betekenisvolle opgaven. We werken op een hybride wijze. Dat wil zeggen dat de kinderen zowel op papier als digitaal verwerken. Iedere les bevat opdrachten die alle kinderen samendoen met de leerkracht en opdrachten die kinderen zelfstandig maken op hun eigen niveau. Nadat er in het werkschrift is geoefend (samen en zelfstandig) gaan de kinderen digitaal aan de slag met eigen taken. Dit is een slim
onderdeel van onze rekenmethode, waarin adaptieve software ervoor zorgt dat kinderen op hun eigen niveau taken (nooit te moeilijk of te makkelijk) krijgen aangeboden.
KANJERTRAINING
We werken met de Kanjertraining. Dit is een programma voor de sociaal/emotionele ontwikkeling van kinderen. Het heeft als doel dat kinderen zich gesterkt voelen, meer zelfvertrouwen krijgen, beter grip krijgen op sociale situaties en gevoelens beter uiten. In de training leren kinderen onderscheid te maken in manieren van reageren. De wijze waarop kinderen reageren heeft vaak te maken met het zelfbeeld en opvattingen over de buitenwereld. Zie: www.archipelprimair.nl/kanjer.
OVERIGE VAKKEN
Naast taal, rekenen en Engels bieden we vanzelfsprekend alle vakken en leergebieden aan die op iedere basisschool aan bod moeten komen: oriëntatie op jezelf en de wereld (met bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeersles en staatsinrichting), kunstzinnige oriëntatie (met bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid) en bewegingsonderwijs. Bij De Fontein doen we dat in speciale themaweken op een samenhangende manier, passend bij de vakken die in de groep aan bod
komen. Een samenhangend aanbod werkt voor kinderen extra motiverend.
In groep 1 en 2 gaan de kinderen ook 25 uur naar school.
Kinderen zijn allemaal verschillend en maken ook verschillende dingen mee in hun leven. Dit maakt dat sommige kinderen soms iets anders nodig hebben dan de rest van de groep. Om goed te weten te komen wat de onderwijsbehoefte is en hoe wij hieraan tegemoet kunnen komen, volgen wij de zorgroute van het samenwerkingsverband IJssel/Berkel. Op onze website staat in ons “schoolondersteuningsprofiel” hoe de basisondersteuning op De Fontein is vormgegeven.
Kinderopvang - De Fontein (defontein-warnsveld.nl)