Kindcentrum Adriaan van den Ende

Klaprooslaan 2 7231 HJ Warnsveld

  • Schoolfoto van Kindcentrum Adriaan van den Ende
  • Schoolfoto van Kindcentrum Adriaan van den Ende
  • Schoolfoto van Kindcentrum Adriaan van den Ende
  • Schoolfoto van Kindcentrum Adriaan van den Ende
  • Schoolfoto van Kindcentrum Adriaan van den Ende

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De getoonde resultaten van de Eindtoets zijn representatief voor het ‘kennen en kunnen’ van onze leerlingen in groep 8. Naast aandacht voor de kerndoelen die gelden voor het basisonderwijs, besteden wij extra aandacht aan het vergroten, verdiepen en verbreden van algemene kennis en de ontwikkeling van vaardigheden om te ‘leren leren’. Ook sociale kwaliteiten spelen een belangrijke rol: wij hebben hoge verwachtingen aangaande het zorgen voor jezelf en de omgang met elkaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten de resultaten met behulp van Cito.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het leerling-dossier dat wij in acht jaar onderwijs opbouwen, dient als basis voor ons advies voor het vervolgonderwijs. Hierin spelen ook de werkhouding en sociale competenties een belangrijke rol. Uit de terugkoppeling van de middelbare scholen blijkt dat onze leerlingen zijn voorzien van een passend advies en nauwelijks uitvallen tijdens hun middelbare schooltijd.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Kindcentrum Adriaan van den Ende heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs en valt onder het Basistoezicht. De Inspectie constateert dat wij planmatig werken aan verbeteringen van het onderwijs, dat wij de expertise binnen ons team goed gebruiken en dat er veel draagvlak is voor verbetervoorstellen. Deze aspecten vormen ook in de huidige ontwikkeling van school naar Kindcentrum een belangrijke basis.

Terug naar boven