Christelijke Basisschool De Rank

De Volle Handt 1 9989 DC Warffum

  • We hebben een prachtig plein met veel speelmogelijkheden voor onze kinderen.
  • Ook buiten de klas kunnen de kinderen (samen) werken.
  • De kinderen kweken hun eigen groente en fruit.
  • We geven aan onze jonge kinderen Ontwikkelingsgericht Onderwijs en sluiten zo goed mogelijk aan bij hun belevingswereld.
  • De kinderen zitten in een stamgroep waardoor ze soms jongste, middelste en oudste leerling zijn. We hebben drie stamgroepen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

CBS De Rank gebruikt het leerlingvolgsysteem van Cito. In groep 8 maken ze de IEP Doorstroomtoets. Daarmee volgen we de ontwikkeling van ieder kind. Zo kunnen we onderwijs op maat bieden en de leerlingen in groep 8 een weloverwogen advies voor het Voortgezet Onderwijs geven. Met de resultaten van de IEP eindtoetsen scoren we al een paar jaar boven het landelijk gemiddelde ondanks onze kleine groepen. Een resultaat waar we uiteraard trots op zijn. Naast de resultaten van de leerlingen zijn sociale vaardigheden, werkhouding en het concentratievermogen aandachtspunten waar de leerkracht van groep 8 naar kijkt. Deze wegen mee in het advies.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Elk kind mag zich op zijn of haar eigen wijze ontwikkelen. Deze ontwikkeling wordt door ons geobserveerd, gevolgd en getoetst. Dit noemen wij het leerlingvolgsysteem. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het kind zoals resultaten, gesprekken met de Intern Begeleider en ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen en toetsgegevens van de verschillende jaren. De groepsleerkracht beheert de (digitale) mappen van zijn of haar groep. De kinderen krijgen twee keer per jaar een portfolio, in januari en in juni. In het rapport wordt aangegeven of het kind ten opzichte van zichzelf is gegroeid of niet. Dit is een weergave van de resultaten behaald op methodetoetsen, Citotoetsen (methode-onafhankelijk) en het dagelijks werk in de klas. Wij analyseren de toetsgevens zorgvuldig en stellen ons onderwijs, indien nodig, steeds bij. Ouders krijgen daarnaast ook de resultaten te zien die behaald zijn op de Cito-toetsen om een reëel beeld te geven van de groei van de leerling ten opzichte van leeftijdsgenoten.

De interne ondersteuningsstructuur
De Intern Begeleider heeft regelmatig met de groepsleerkracht gesprekken over de kinderen. Tijdens de oudergesprekken of op andere gewenste momenten krijgen ouders inzicht in deze gegevens. Als blijkt dat de ontwikkeling stagneert of er is een ontwikkelingsvoorsprong, dan zoekt de leerkracht naar mogelijkheden om extra hulp te bieden. De Intern Begeleider heeft daar een ondersteunende rol in, uiteraard in overleg met de ouders. Soms moeten wij meer deskundigheid in huis halen en dan vragen wij hulp van externe instanties. Dit gaat bijvoorbeeld om het observeren, diagnosticeren of begeleiden van een leerling. Hiervoor vragen wij vooraf toestemming aan de ouders.

Ondersteuning specifieke behoeften 
Voor kinderen met een extra ondersteuningsvraag (die de school ontstijgt) hanteert VCPO Noord-Groningen/Goud Onderwijs een zorgroute. Het Breed Onafhankelijk Ondersteunings Team (BOOT) heeft hierin een coördinerende en regisserende rol. Soms is het voor een kind beter om dezelfde groep nog een keer over te doen. Of een leerling doet drie jaar over twee opeenvolgende leerjaren. In beide gevallen kijken we naar de totale ontwikkeling van het kind, dus niet alleen naar leerproblemen, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeftijd en de voordelen die een jaar extra kunnen bieden. Het doel is altijd om een sterke basis te leggen voor het leren van uw kind. Het komt ook voor dat een kind het leerproces versneld doorloopt. Dan kan een kind een groep overslaan of twee opeenvolgende leerjaren in één jaar doorlopen. Ook dan wordt naar de gehele ontwikkeling gekeken; een kind dat door de leerstof heen vliegt, kan sociaal-emotioneel nog niet aan een hogere groep toe zijn. Aangezien we voldoende verdiepingsmateriaal hebben, zal dit minder snel voorkomen. Een beslissing over verlengen of versnellen wordt altijd zorgvuldig afgewogen en overlegd met de ouders. Kinderen die voor 1 januari jarig zijn, gaan in principe door van groep 1 naar groep 2, in overleg met ouders wijken we hiervan af.

Leerlingenhulp en behandeling onder schooltijd
Binnen de VCPO N-G/Goud Onderwijs is de notitie "Hulp en behandeling door externen onder schooltijd" opgesteld. School geeft in principe vrij voor externe begeleiding zoals logopedie of dyslexiebehandeling. Wij moeten altijd de noodzaak van dit geoorloofd verzuim kunnen beargumenteren en nemen hierbij in overweging in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op zijn/haar reguliere onderwijsprogramma. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er is een goed overleg met het voortgezet onderwijs. Een onderwijskundig rapport van de leerling gaat mee naar de volgende school. Het voortgezet onderwijs houdt onze school nog drie schooljaren op de hoogte over de resultaten van de schoolverlaters. 

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om een sociaal veilig klimaat te creëren, zet de school meerdere met elkaar samenhangende interventies, programma’s en methoden in op individueel niveau, op klassikaal niveau en op schoolniveau. Ook betrekt de school de ouders en de omgeving bij de aanpak. Leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het creëren van een sociaal veilig klimaat. Zij kunnen ongewenst gedrag tijdig signaleren en adequaat ingrijpen. Het begin van het schooljaar is cruciaal voor het realiseren van een sociaal veilig klimaat in een klas. Wij starten de groepsvorming aan het begin van het schooljaar met de "Gouden Weken". De eerste drie weken van het schooljaar staan in het teken van sociale regels en afspraken. We benoemen het gewenste gedrag bij kinderen en werken vanuit een positieve verwachting. Na de kerstvakantie krijgen deze activiteiten een vervolg in “De Zilveren Weken”. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 gaan eenmaal in de Stamgroep aan het begin van het schooljaar op schoolkamp. Tijdens een schoolkamp leren kinderen elkaar op een andere manier kennen dan op school. Dit bevordert de sfeer en groepsbinding tussen de kinderen. Voor meer informatie rondom sociale opbrengsten verwijzen we u naar ons Anti-pestprotocol en hoofdstuk 3 van deze schoolgids; Ondersteuning en veiligheid. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Plezier
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Waardering externe audit

Terug naar boven