Christelijke Basisschool De Rank

De Volle Handt 1 9989 DC Warffum

  • We hebben een prachtig plein met veel speelmogelijkheden voor onze kinderen.
  • Ook buiten de klas kunnen de kinderen (samen) werken.
  • De kinderen kweken hun eigen groente en fruit.
  • We geven aan onze jonge kinderen Ontwikkelingsgericht Onderwijs en sluiten zo goed mogelijk aan bij hun belevingswereld.
  • De kinderen zitten in een stamgroep waardoor ze soms jongste, middelste en oudste leerling zijn. We hebben drie stamgroepen.

Het team

Toelichting van de school

Ciska Sikkema (Directeur RDO)
Laura de Jonge (Locatiecoördinator, leerkracht Bovenbouw, Basis Kindcoach)
Anja Meems (IB-er en Master En, Basis Kindcoach)
Jelmar Boterhoek (Leerkracht Bovenbouw, ICC-er, Kunstacademie)
Annet Wierda (Leerkracht Middenbouw)
Els Enter (Leerkracht Onder- en Middenbouw, Taalcoördinator)
Alice Nanninga (Leerkracht Onderbouw, Specialist Het Jonge Kind)

Alle leerkrachten zijn gecertificeerd in de methodiek Met Sprongen Vooruit (Menne Instituut), automatiseringsprogramma Rekenonderwijs

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht wegens ziekte of buitengewoon verlof niet op school aanwezig kan zijn, zal de school voor vervanging proberen te zorgen. In eerste instantie proberen we de inval intern op te lossen, wanneer dit niet lukt doen we een beroep op de leerkrachten uit de vervangerspool. Mocht er geen inval beschikbaar zijn dan gaan we kijken of de kinderen verdeeld kunnen worden over de andere groepen. Dit kan hoogstens 1 dag en alleen wanneer het aantal leerlingen en de groepssamenstelling van de "ontvangende" groep dit toelaat. Alleen in het uiterste geval worden ouders gebeld om hun kind een dag thuis te houden. Als ouders niet thuis zijn, wordt op school opvang geregeld. Uiteraard probeert school lesuitval te beperken tot uiterste noodgevallen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. Onze school heeft duidelijke kernmerken van Jenaplan onderwijs en Dalton onderwijs. Leerlingen ontmoeten elkaar in de kring op diverse momenten op de dag. We delen met elkaar het leven, we leren samen of alleen, we zijn betrokken bij elkaar door spel en viering. In elke stamgroep ben je het jongste, middelste of oudste kind, net als in een gezin. Je leert en helpt elkaar en weet elkaar te versterken. Samen groeien met elkaar. Wij geven gericht instructie en daarbij hebben kinderen gericht de mogelijkheid om te werken aan hun eigen leerdoelen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We geven aan onze jonge kinderen Ontwikkelingsgericht Onderwijs en willen zo goed mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Daarom werken we in onze Onderbouwgroep met thema’s. In een periode van 6-8 weken krijgen de kinderen de gelegenheid om het thema van alle kanten te verkennen, en hebben we de tijd om te verbreden en te verdiepen. Zo komen er in een schooljaar (ongeveer) 5 thema’s aan bod. We beginnen met een startweek waarin we in de sfeer van het thema kunnen komen en de leerkrachten observeren welke associatie met het thema de kinderen aanspreekt. In de klas en op het leerplein worden speelhoeken gecreëerd waarin de kinderen zich kunnen ontwikkelen. Aan het eind van de periode hebben we een afsluitende week, waarin we afronden, evalueren en registreren. Er is dan ook tijd voor het bedenken van een nieuw thema. Vervolgens kiezen we nieuwe doelen en werken deze uit in het thema voor de volgende periode. De PDCA cylus (plan, do, check, act) is op deze manier zichtbaar in de begeleiding van de groep en van individuele leerlingen. 

Routines en leeromgeving
In de Onderbouwgroep werken we veel met routines, omdat steeds terugkerende activiteiten jonge kinderen structuur geven en voorspelbaar zijn. Naast dagelijks vertrouwde handelingen zie je in de klas ook vakinhoudelijke activiteiten die steeds terugkeren. We stellen onszelf de vraag wat we met behulp van die routines aan kunnen bieden binnen het nieuwe thema. Naast het Kunstkabinet voor Beeldende Vorming, de Beebot en Basicly voor ICT-onderwijs beslaan de routines voor een groot deel de vakgebieden Taal en Rekenen. 
Voor Taal: thema-tafel, boekenhoek, schrijfhoek, woordlijn en letterrij, closereading en mindmap. 
Voor Rekenen: zandtafel, bouw- en constructieactiviteiten, getallenlijn en de kalender. Maar natuurlijk overlappen deze gebieden elkaar ook.

OOS
Onderzoek- en ontwerpactiviteiten hebben een vaste plaats op onze themaplanning. Tijdens deze activiteiten doen kinderen o.a. ervaringen op, waarbij hun reken- en taalvaardigheden worden ontwikkeld. Kinderen leren taal vooral door ervaringen op te doen en erover te praten. Door ervaringen krijgen woorden betekenis: het woord smelten wordt bijvoorbeeld pas echt duidelijk wanneer je een ijsje ziet smelten. Ook ervaren ze begrippen als snel - langzaam, vol -leeg wanneer ze handelend bezig zijn. Tijdens onderzoekend en ontwerpend spelen stelt de leerkracht gerichte vragen en sluit daarbij aan op het niveau van het kind. De activiteiten vinden soms plaats in de zandtafel, die ook vaak aangepast wordt aan het thema (water, kastanjes, steentjes, zeepsop). Een andere keer organiseren we een OOS activiteit in de kring, de huishoek of buiten op het plein. Kinderen worden gestimuleerd om te presenteren wat ze hebben onderzocht of gemaakt.

Leeromgeving
In de klas staan materialen die uitnodigen om te handelen en te ervaren. In speelhoeken, constructiehoeken en ontdekhoeken oefenen kinderen taal. We stimuleren interactief taalgebruik tussen twee speelhoeken; de boerderij en het restaurant, het huis en de winkel, het huis en het museum. Ook maken ze kennis met rekenbegrippen, doen ze motorische ervaringen op en ontwikkelen ze zich op sociaal emotioneel niveau. Spelen is een wezenlijk onderdeel van de dagelijkse lessen in de onderbouwgroep. Tijdens het spelen doen kinderen veel ervaringen op en dit is van invloed op alle ontwikkelingsgebieden. Buiten doen de kinderen andere ervaringen op dan binnen. Om hen zoveel mogelijk te laten ontdekken, spelen we iedere dag zowel geruime tijd buiten als binnen. 

Overgang groep 3
Groep 3 zit tot de herfst- of kerstvakantie in de Stamgroep Onderbouw. Dit heeft een grote meerwaarde voor zowel groep 2 en 3. Maar ook is het voor Stamgroep Middenbouw fijn om eerst een aantal maanden zonder groep 3 op te starten. Afhankelijk van o.a. de behoeften van de kinderen en de grootte van de groep wordt gekozen wanneer groep 3 naar de Stamgroep Middenbouw gaat. Dit kan elk jaar anders zijn en wordt op tijd met kinderen en ouders gecommuniceerd. Groep 3 gaat wel vanaf het begin van het schooljaar mee naar de gymlessen met Stamgroep Middenbouw.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande tijden zijn richtlijnen. Naast ingevulde uren besteden we o.a. onderwijstijd aan overige vakken zoals gezond gedrag, verkeer, schrijfonderwijs en digitale vaardigheden. 

Digitaal onderwijs
Onze school werkt met Snappet voor het vakgebied Rekenen en bij Taal en Spelling is de verwerking deels digitaal en deels schriftelijk. Hier kiezen we bewust voor. Groep 4 en 5 werken op een eigen Snappet tablet. Groep 6 t/m 8 heeft een eigen chromebook. Groep 3 maakt alles in werkboeken en oefent daarnaast bijvoorbeeld de tafels op een chromebook. Tijdens de instructies ligt de focus op de interactie tussen de leerkracht en leerling en leerlingen onderling. Kinderen werken zelfstandig aan de basisstof, maar krijgen ook opgaven op hun eigen niveau. De leerkracht kan de leerlingen individueel volgen en begeleiden. Wanneer een kind (langdurig) ziek of afwezig is, kunnen we door middel van onze devices makkelijk overschakelen naar online lessen. De leerkracht kan de lessen klaarzetten en het kind kan thuis aan de slag met de dag- en weektaak. 

Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Meer- en hoogbegaafde kinderen vinden niet altijd voldoende uitdaging in het reguliere onderwijsaanbod. Het gepersonaliseerd leren met Snappet kan een positieve bijdrage leveren aan het werken op eigen niveau. Op De Rank werken we met 'levelwerk' en de Pittige Torens voor verdieping en verrijking van lesstof, werken we aan executieve vaardigheden en werken de kinderen aan projecten. Kinderen vanaf groep 5 die voldoen aan een aantal criteria kunnen deelnemen aan de Torenklas. Deze is een dagdeel per week. Dit wordt altijd afgestemd met ouders.

Leerplein
In de klas zijn verschillende zitplekken. Een treinzit, hoge tafels waaraan je zittend en staand kan werken, leerlingtafels en -stoelen en een halfronde instructietafel. Bij het zelfstandig werken mogen de kinderen ook op het leerplein gaan zitten. Dit gezellige leerplein met treinzits en poefjes ligt tussen de stamgroepen Middenbouw en Bovenbouw. Onze kinderen zijn gewend aan deze manier van werken en zijn bekend met de regels en routines. Bij de nieuwbouw is er een bewuste keuze gemaakt voor iets kleinere klaslokalen en een groter leerplein. Werken op een leerplein, als aanvulling van de ruimte in het klaslokaal, kent in onze visie meerwaarde:

  • Het leren op een leerplein is een voorbereiding op de maatschappij
  • De leerlingen kunnen een plek kiezen die past bij de activiteit
  • Het sluit aan op het vervolgonderwijs
  • De leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leerproces, dit bevordert hun motivatie
  • De leerlingen leren door sociale interactie
  • Bij het leren op een leerplein kun je goed inspelen op verschillende leervoorkeuren en behoeftes
  • De leerlingen leren samenwerken, ook met andere klassen en andere niveaus
  • De leerlingen leren een planning te maken en deze planning grotendeels zelfstandig uit te voeren
  • Het leren op een leerplein is een werkwijze die zowel bij de theoretische als bij praktische vakken gehanteerd kan worden

Engels 
Beheersing van de Engelse taal vinden we belangrijk, omdat kennis van deze taal steeds belangrijker wordt door de toenemende internationalisering, de groeiende mobiliteit en het veelvuldige gebruik van nieuwe media. Op onze school wordt in alle stamgroepen Engels aangeboden. Groep 1-8 krijgt wekelijks Engelse les. De Engelse lessen van ‘Groove me’ voor het basisonderwijs hebben een vaste structuur. De leerlingen maken kennis met een thema via een filmpje of lied. De methode biedt luister- en spreekopdrachten aan. Vanaf groep 5 is er gericht les in grammatica.  

Verkeer  
In groep 7 wordt er het theoretisch verkeersexamen afgenomen. Tweejaarlijks doen alle leerlingen uit groep 7 en 8 praktisch verkeersexamen. In groep 1-8 worden naast de wekelijkse lessen, jaarlijks diverse thema’s centraal gesteld. Remproeven, veilig leren fietsen, dode hoek, landbouw verkeer, zichtbaar zijn op de weg.

Huis- en thuiswerk
Het maken en leren van huiswerk is een vaardigheid waarmee de leerlingen al bezig moeten zijn op onze school. Ze krijgen soms gerichte opdrachten mee naar huis. Wanneer een kind langdurig ziek of afwezig is, kunnen we overschakelen naar online lessen (zie digitaal onderwijs).

Bevordering Gezond gedrag 
Wij zijn een school die gezond gedrag stimuleert. We nemen deel aan projecten van de Gezonde School (GGD) en dat betekent dat er op onze school regelmatig aandacht is voor Sport en Beweging en Voeding. Onze school heeft eigen moestuinbakken waar leerlingen leren groente te verbouwen. Naast dat het leerzaam is om te zien hoe voedsel groeit, leren ze dat een slakrop er niet zomaar staat. Jaarlijks doen we mee met Schoolfruit, wat inhoudt dat er gedurende een periode wekelijks vers fruit wordt geleverd op onze school en we lessen geven die daarbij horen. We maken onze leerlingen bewust van een gezonde levensstijl. Is het alleen maar gezond? De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we af en toe graag iets vieren met wat lekkers erbij. Het gaat om een goede balans. 

Bewegingsonderwijs
Deze lessen worden verzorgd door de leerkrachten met een gymbevoegdheid. Er wordt twee keer in de week gymnastiek/spelles gegeven. 

Bevordering actief burgerschap 
We willen bevorderen dat de leerlingen een actieve bijdrage aan de maatschappij kunnen en willen leveren vanuit een Bijbelse visie op mens en maatschappij. Dit is zichtbaar in de methode Kwink, thema’s van Kind op Maandag, in de wereldoriëntatie lessen van Blink en door onze ontmoetingen in de kring. Vanaf groep 6 staan Het Jeugdjournaal en Nieuws van de dag dagelijks centraal. Diverse gasten worden uitgenodigd op school, denk aan slechtzienden, mensen met PTSS die vertellen over hun leven en waarom ze blij zijn met een begeleidingshond. De leerlingen sparen elk jaar enorm veel plastic doppen voor deze hulphonden. Ze doen mee aan projecten als wandelen voor water, Prinsjesdag en bureau Halt. We zijn gericht op het vergroten van kennis van de wereld en maken de leerlingen bewust van wat we kunnen bijdragen aan een duurzame leefwereld voor iedereen. We halen de omgeving naar binnen en gaan met de school de omgeving in.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het Schoolondersteuningsprofiel (POS) omschrijft de school welke ondersteuning zij kan bieden aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. De extra ondersteuningsbehoefte kan te maken hebben met een verstandelijke of lichamelijke beperking maar ook met een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Extra ondersteuning vraagt om goede afstemming met ouders, in het Schoolondersteuningsprofiel beschrijven we daarom ook hoe het contact met de ouders verloopt. 

Passend Onderwijs 
Op 1 augustus 2014 is de wet op Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze wet zijn:

Reguliere en speciale scholen werken samen bij de extra ondersteuning aan leerlingen.
Scholen hebben zorgplicht; de school waar de leerling ingeschreven staat zorgt voor een passende plek voor de leerling wanneer de school zelf niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte.
Scholen werken samen met de gemeente en instanties/jeugdhulpverlening aan de integrale ondersteuning aan leerlingen.

Iedere school heeft een eigen Intern Begeleider (IB-er). De IB-er coördineert en begeleidt het proces wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft. Er is contact met specialisten vanuit het Speciaal Onderwijs en andere deskundigen op het gebied van zorg. U kunt de IB-er benaderen wanneer er vragen zijn over de uitvoering van het Passend Onderwijs op school. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities op het gebied van begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn te vinden in ons Schoolondersteuningsprofiel (POS), te vinden op de website van school.

Passend onderwijs en Jeugdhulp 
Sinds 2014 is het passend onderwijs van kracht. Hierdoor hebben scholen de verantwoordelijkheid om alle kinderen een passende plek te bieden. Om dit te realiseren bieden scholen aan kinderen die dat nodig hebben, extra begeleiding op school. Het kan zijn dat kinderen buiten school hulp of ondersteuning nodig hebben. Hiervoor kunt u contact opnemen met het STJ. De gemeente is, sinds de invoering van de Jeugdwet in 2015, verantwoordelijk voor het bieden van jeugdhulp, waar andere vormen van ondersteuning niet toereikend zijn. Deze hulp is niet gericht op het leren op school, maar op gezond en veilig opgroeien, groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaamheid in de maatschappij. Om hulp thuis en op school goed op elkaar af te stemmen, werken de school en het STJ waar nodig samen. Om dit goed te kunnen doen, wisselen zij informatie uit. Dit vindt alleen met toestemming van ouders/verzorgers plaats.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool
Eerder ging uw kind naar het consultatiebureau. Hier werd de groei en ontwikkeling van uw kind gevolgd. Ook als uw kind naar school gaat, voert de jeugdgezondheidszorg van de GGD deze taak uit. Als uw kind 5 jaar oud is en in groep 7 wordt uw kind onderzocht. Hieronder kunt u lezen wat u van deze onderzoeken kan verwachten.

Screening 5 jaar: Als uw kind 5 jaar oud is ontvangt u een uitnodiging van de GGD voor een gezondheidsonderzoek bij het consultatiebureau. De GGD vindt het voor jonge kinderen belangrijk om ook de ouder(s)/verzorger(s) te spreken. De doktersassistent van de GDD voert het gezondheidsonderzoek uit. Het onderzoek bestaat uit:- Meten en wegen van uw kind- Controleren of uw kind goed kan zien en horen- Kijken hoe uw kind beweegt. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om andere vragen te stellen en/of om zorgen te bespreken.

Screening Groep 7: De kinderen worden in groep 7 opnieuw gemeten en gewogen. Dit onderzoek vindt plaats op school. De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Er wordt dan ook klassikaal voorlichting gegeven over voeding en bewegen. De onderzoeken vinden alleen plaats als ouders/verzorgers hiervoor toestemming geven. Als tijdens één van de onderzoeken blijkt dat er nog vragen zijn bij jeugdarts of jeugdverpleegkundige, krijgt u hiervan bericht. Samen met u wordt bekeken wat er moet gebeuren. Vooraf aan de gezondheidsonderzoeken vraagt de GGD u om een digitale vragenlijst in te vullen over de gezondheid en het welzijn van uw kind. Dat geldt zowel voor de 5-jarigen als voor de kinderen in groep 7. De jeugdgezondheidszorg biedt naast de standaard onderzoeken het volgende extra:

De ondersteuningsroute De jeugdverpleegkundige is het aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten voor alle vragen over opvoeden, opgroeien en ontwikkeling. Zij kan, in één of meerdere gesprekken de vraag beantwoorden of het probleem oplossen, maar ook, evt. in samenwerking met leerkrachten, zo nodig doorverwijzen naar huisarts, jeugdarts of sociaal team jeugd. Voor een doorverwijzing is altijd toestemming van de ouder(s)/verzorger(s) nodig.

De Groeigids App
De App kunt u downloaden via: https://groeigids.nl/. Via de Groeigids App vindt u betrouwbare informatie over gezondheid, opvoeding en ouderschap. Daarnaast kunt u belangrijke en leuke momenten van uw kind vastleggen vanaf de zwangerschap tot het 18e jaar. U kunt alle gegevens printen als boekje. Zo heeft u een tastbare herinnering voor later. Via de Groeigids Ouderchat kunt u ook vragen stellen aan een jeugdverpleegkundige op maandag tot en met vrijdag van 18:00- 22:00. In het weekend zijn zij bereikbaar van 8:30 – 22:00.

Onderzoek naar stem-, spraak- en/of taalproblemen De logopediste van de GGD kan kinderen van groep 1 en 2 screenen op stem-, spraak- en/of taalproblemen. Dit kan op verzoek van de leerkracht of de ouders. Ouders moeten altijd van te voren toestemming geven en de uitslag van het onderzoek wordt met hen besproken. 

Aandacht voor gezondheid op school                                                                                                                                                   
Uit de vragenlijsten die ouders/verzorgers invullen voor het gezondheidsonderzoek haalt de GGD allerlei informatie. Deze informatie bespreekt de verpleegkundige of arts met de school. Zij kunnen vervolgens thema’s kiezen die extra aandacht nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn: voeding en beweging, gebitsverzorging en pesten. Bij de projecten die hieruit voortkomen, worden ouders en school nauw betrokken.
Meer informatie                                                                                                                                                                             
Voor meer informatie over gezondheid, opgroeien en opvoeden kunt u contact opnemen met De Telefonische Advisering van de GGD tel: 050-3674991, zij kunnen u desgewenst ook doorverbinden met de jeugdverpleegkundige van de school van uw kind.

Logopedie
We werken nauw samen met een logopediste. Het doel van de logopedische begeleiding is het verbeteren van de mondelinge communicatiemogelijkheden. Kleuters die opvallen door hun spraak, worden door de leerkracht en/of ouders aangemeld. Er wordt dan een onderzoek gedaan naar de spraak, taal en stemgebruik. In overleg wordt besloten of logopedische hulp noodzakelijk of wenselijk is. Naast het contact met de betreffende leerkracht zullen ook zoveel mogelijk de ouders bij het behandelplan worden betrokken. In groep 2 worden alle kleuters door de logopediste gescreend. De kinderen van groep 3 t/m 8 zullen alleen op aanvraag van de leerkracht of van ouders voor een onderzoek aangemeld worden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven