Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs is voor het aankomende schooljaar verdeeld in 4 combinatiegroepen.
Groep 1-2,
Groep 3-4
Groep 5-6
Groep 7-8
Dit is op basis van het leerlingenaantal, maar ook mede dankzij NPO gelden en extra formatie. We dragen als leerkrachten zorg voor onze eigen groep, maar werken op momenten ook groepsdoorbrekend en voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen van onze school.
In de kleutergroep leren de kinderen veel op een speelse manier. Spel is een natuurlijke behoefte van kinderen en een middel waarbij alle ontwikkelingsdomeinen bij jonge kinderen wordt bevorderd en waarbij de leerkracht een essentiële rol heeft. Leren door te spelen gebeurt in de klas, maar ook buiten op het schoolplein of het speellokaal. Wie speelt in de poppenhoek is bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert ook getallen of kleuren en wie op een vel papier golven tekent is bezig met de motorische ontwikkeling die nodig is voor het schrijven. Er is veel aandacht voor taalvorming in groep 1-2, dit is de basis voor alle leergebieden. Daarom lezen we veel boeken voor en spelen veel met taal en letters. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling is spel ook een belangrijke werkvorm. Hiervoor volgen wij in alle groepen de Kanjertraining. In hun eigen groep werken de leerlingen met het digikeuzebord. Hiermee worden de keuzes gemonitord en de ontwikkeling bijgehouden. Uit dit leerlingvolgsysteem kan makkelijk een beredeneerd aanbod per individu aangeboden kan worden, naast ruimte voor vrije keuze van de leerling. Voor 4-jarigen die instromen ligt de nadruk op het wennen aan naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De groepsleerkrachten gaan hiervoor in overleg met de ouders om goed af te stemmen. Er is zorgvuldig overleg tussen de collega's van de onderbouw. Zo proberen we de overgang van groep 2 naar groep 3 soepel te laten verlopen.
Bij onze school hebben wij een eigen gymlokaal waar met de kleuters een spel of gymles gedaan kan worden.
Op OBS Ten Darperschoele werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend werken wij vooral aan de kernvakken (taal/ spelling en rekenen). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en engels) aan bod op een thematische manier van werken. Deze thema's worden ieder jaar door het team samen gesteld en sluiten aan bij de leerstof van de ochtend en de leerdoelen van SLO. We maken verbinding tussen de reguliere lessen en de themalessen om de leerlingen betekenisvol te laten leren.
Voor ons zijn welbevinden en betrokkenheid van kinderen belangrijk als basis voor het onderwijs. Niet ieder kind ontwikkelt zich op dezelfde manier. Wij bieden in ons onderwijs verschillende werkvormen aan. Daarmee sluiten we aan op de behoeften van het kind. Wij vinden werken vanuit de talenten en de interesses van de leerlingen ook belangrijk. Afwisseling van werkvormen bevordert bovendien de betrokkenheid van kinderen. We gebruiken verschillende didactische werkvormen in verschillende situaties, klassikaal, in groepjes, met een maatje en individueel werken. De leerkracht geeft instructie aan de hele groep of een deel van de groep, waarbij de andere kinderen zelfstandig werken. Bij al deze werkvormen is ICT een hulpmiddel. De leerkracht biedt visuele ondersteuning met de lessen op het digibord. De kinderen gebruiken diverse devices, zoals een Chromebook of Ipad. Dit wordt gebruikt als ondersteuning van ons onderwijs.Talentontwikkeling is een manier om positief de mogelijkheden en kwaliteiten van leerlingen te analyseren. Dit doen we door vanuit verschillende perspectieven naar de ontwikkeling, intelligenties, talenten en eigenschappen kinderen te kijken. In de samenwerking tussen leerlingen en leerkrachten worden talenten van leerlingen ontdekt, gestimuleerd en ontwikkeld. Dit verhoogt het zelfvertrouwen. In verschillende samenstellingen werken de leerlingen samen tijdens TalentWerkTijd (TWT).
Waar mogelijk proberen we het onderwijs geïntegreerd te geven. Burgerschap, levensbeschouwing en sociaal emotionele vorming zijn vakken die vaak geïntegreerd aan bod komen.
We geven de leerlingen ook een stem in ons onderwijs. De leerlingenraad gaat in gesprek met een leerkracht over het reilen en zeilen in de school. We passen zo het onderwijs steeds aan en willen zo de betrokkenheid van de leerlingen vergroten
OBS Ten Darperschoele is een basisschool voor regulier onderwijs en maakt deel uit van het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs (SWV) 2203 afdeling Meppel.
Door het signaleren en diagnosticeren van problemen in de ontwikkeling van individuele leerlingen op sociaal, emotioneel en cognitief gebied kunnen wij hen extra zorg geven die moet leiden tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling, gerelateerd aan de mogelijkheden van de betreffende leerling. Er wordt naar gestreefd om de zorg aan leerlingen zo lang mogelijk in het reguliere basisonderwijs te laten plaatsvinden. We doen een beroep op het samenwerkingsverband wanneer de onderwijsbehoefte van een leerling extra deskundigheid vraagt. De ambulant begeleider komt op school om te observeren en eventueel om met de leerling te werken. Een PAB-traject ( preventieve ambulante begeleiding) kan voor maximaal 12 uur worden aangevraagd. Het samenwerkingsverband heeft een dekkend onderwijsaanbod voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Wanneer het reguliere onderwijs binnen OBS Ten Darperschoele niet de juiste aanpak voor zo'n leerling is, is er binnen het samenwerkingsverband altijd een school waar een leerling passend onderwijs kan krijgen.
Een uitgebreide beschrijving is te lezen in ons Intern Ondersteuningsdocument (IOD).
Extra ondersteuning/ Jeugdhulp (onderwijs en hulp)
Het opvoeden van kinderen verloopt doorgaans prima. Soms met hulp en ondersteuning van familie, vrienden of buren. Maar als het even niet lukt, u heeft een vraag of ondersteuning nodig bij de opvoeding dan kunt u terecht bij het schoolmaatschappelijk werk.Het Schoolmaatschappelijk Werk biedt professionele hulp aan kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar en hun ouders bij het omgaan met of het oplossen van verschillende problemen. Het inschakelen van de schoolmaatschappelijk werker gebeurt meestal in overleg met de leerkracht en IB-er, maar als het nodig is kunnen ouders ook rechtstreeks contact opnemen met het schoolmaatschappelijk werk. De gesprekken kunnen in overleg met u op school of thuis plaatsvinden. Het schoolmaatschappelijk werk heeft een beroepsgeheim en verstrekt geen informatie zonder uw toestemming (tenzij er ernstige zorgen zijn over de veiligheid). Bovendien heeft u altijd recht de eigen gegevens in te zien.
Het schoolmaatschappelijk werk werkt nauw samen met het sociaal domein van de gemeente. Zij kunnen u adviseren of aanmelden bij de gemeente (afdeling Jeugd) voor andere passende (meer specialistische) Jeugdhulp.
Contactgegevens schoolmaatschappelijk werkMelissa Jansma
m.jansma@welzijnmw.nl
06-22436372Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen ons team zal een collega opgeleid worden tot specialist jonge kind / onderbouw
Onze school heeft extra aanbod voor het jonge kind:
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) /peuteropvang. Peuterspeelzaal Pruugeltie van Kinderopvang Kaka en OBS Ten Darperschoele werken nauw samen. Kinderen met een risico op achterstanden krijgen speciale programma's extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal en kan indien nodig worden voortgezet in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. We werken samen en wisselen de voortgang van kinderen met elkaar uit (na toestemming ouders) en waar nodig geacht wordt, sluit de intern begeleider van de opvang aan bij het zorgoverleg van de school.Omdat we een doorgaande leerlijn voor elke leerling belangrijk vinden, proberen we altijd voordat een leerling bij ons op school komt contact te leggen met de voorschoolse opvang. Ouders vormen hierin de spil. Voordat een leerling bij ons op school komt, hebben we naast de intake, eerst een kennismakingsgesprek.