Jan Ligthartschool

Fazantenstraat 7 8191 AJ Wapenveld

  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Informatie over de CITO-doorstroomtoets & referentieniveaus

Wij nemen de doorstroomtoets van CITO af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Per onderdeel van de doorstroomtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast hebben we de ambitie dat een groot deel van de leerlingen een hoger niveau haalt; het streefniveau (1S/2F). Onze school heeft eigen schoolnormen vastgesteld, informatie over deze schoolnormen kunt u opvragen bij de schoolleiding. De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets en specifiek naar de referentieniveaus. De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie.

Analyse van de eindtoets 2022-2023
De gemiddelde score van de IEP eindtoets is 81,4. Dit is boven het landelijk gemiddelde. Lezen: Het percentage leerlingen die de 1F norm heeft behaald is hoog. Op alle onderdelen scoort de Jan Ligthartschool boven het landelijk gemiddelde. Ook op 2F niveau zitten wij boven het landelijk gemiddelde. Alle leerlingen hebben gescoord zoals verwacht. Taalverzorging: Het percentage leerlingen die de 1F norm heeft behaald is hoog. Op alle onderdelen scoort de Jan Ligthartschool boven het landelijk gemiddelde. Op 2F niveau zitten wij net onder het landelijk gemiddelde. Alle leerlingen hebben gescoord zoals verwacht. Rekenen: Het percentage leerlingen die de 1F norm heeft behaald is hoog. Ook op 2F niveau zitten wij boven het landelijk gemiddelde. Alle leerlingen hebben gescoord zoals verwacht. In het schooljaar 2023-2024 wordt in het jaarplan aandacht besteed aan rekenen, met extra aandacht aan leerlijn verhoudingen. Voor rekenen scoren wij relatief het laagst. De behaalde scores passen bij onze verwachtingen van deze groep. Het aanbod op het gebied van rekenen wordt aangepakt middels een verbetertraject. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten worden op onze school gemeten met behulp van de landelijke genormeerde toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito. Tweemaal per schooljaar (midden en eind) worden er Cito-toetsen afgenomen op het niveau dat past bij het niveau van de leerling. Aan de hand van de tussenresultaten stelt de groepsleerkracht een groepsplan op. In een groepsplan beschrijft de leerkracht welke resultaten hij/zij met de groep wil bereiken. In sommige gevallen wordt er voor leerlingen een individueel plan opgesteld (OPP). Ook in dat plan wordt beschreven naar welke resultaten er toegewerkt wordt. 

Middels methodetoetsen die horen bij de methodes waaruit dagelijks les wordt gegeven, wordt gecheckt of doelen (bepaalde lesstof) wordt beheerst. dat geeft vervolgens weer een indicatie voor de landelijke genormeerde Cito-toetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen CITO en gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de CITO doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerking, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. De kinderen leren deze vaardigheden aan de hand van de Dalton-kernwaarden. Door het werken vanuit Dalton doelen in het portfolio en door middel van coöperatieve werkvormen.
Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Zelfstandigheid
  • Reflectie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven