Jan Ligthartschool

Fazantenstraat 7 8191 AJ Wapenveld

  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool
  • Schoolfoto van Jan Ligthartschool

Het team

Toelichting van de school

Iedere enkele groep of combinatiegroep heeft zijn eigen leerkracht(en). De leerkracht is verantwoordelijk voor de activiteiten in de groep. Wij streven ernaar nooit meer dan twee leerkrachten voor dezelfde groep te plaatsen. 

Naast onze leerkrachten voor de groep hebben wij ook vakleerkrachten voor muziekonderwijs, gymnastiek, godsdienst en humanistisch vormingsonderwijs. 

Bij ons op school zijn alle leerkrachten verantwoordelijk voor alle leerlingen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kort of lang verlof van personeel, bijvoorbeeld door ziekte of ouderschapsverlof, zetten we ons optimaal in om vervanging te regelen. Daarbij staat in alle gevallen een goede doorgang van ons onderwijs voorop. Soms doen we een beroep op een leerkracht van onze school.
We kunnen ook gebruik maken van een invalpool met daarin verschillende groepsleerkrachten die voor onze stichting werken. Invalleerkrachten die ingezet worden op onze school worden goed in hun werkzaamheden begeleid; daar hebben we als stichting afspraken over gemaakt.
Alleen als uiterste maatregel kunnen wij genoodzaakt zijn u te vragen uw kind thuis te houden. U wordt daar zo spoedig mogelijk van op de hoogte gebracht. Als u niet thuis voor opvang kunt zorgen, kunt u dit aangeven bij de directeur om samen naar een oplossing te zoeken.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Iedere combinatiegroep heeft zijn eigen leerkracht(en). De leerkracht is verantwoordelijk voor de activiteiten in de groep. Wij streven ernaar nooit meer dan twee leerkrachten voor dezelfde groep te plaatsen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen leren vanaf de kleutergroep hoe ze op zichzelf kunnen vertrouwen en zelfstandig kleine en grote taken kunnen uitvoeren. Er wordt in de groepen gewerkt met zichtbare materialen: planbord, dagprogramma, dag- en weektaken. Hiervoor is een doorgaande lijn in ons daltononderwijs. 

Coöperatief leren
Tijdens de kringactiviteiten maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Coöperatieve werkvormen zijn werkvormen die worden ingezet bij coöperatief leren. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken en het verbeteren van sociale vaardigheden zoals luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen. Deze werkvormen zijn een rode draad door de hele school en horen bij de visie van het Daltononderwijs.

Spelen en werken
Tijdens de inloop kiezen de kinderen een activiteit op het kiesbord. In groep 1 maken de kinderen minimaal één verplicht werkje per week. In groep 2 zijn dit er minimaal twee. Op maandag, in de loop van de dag, plannen de kinderen zelf in op welke dag ze aan het verplichte werkje(s) gaan werken. In de klas en op de gang hebben we verschillende hoeken: o.a. bouwhoek, huishoek, knutselhoek, rekenhoek, taalhoek, schrijfhoek, leeshoek en timmerhoek. De hoeken wisselen per thema. Tijdens het spelen zetten we ons ‘stoplicht’ soms op rood. Hierdoor leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht en heeft de leerkracht tijd om een klein groepje of individuele kinderen apart te begeleiden in de kleine kring. Ook zetten we soms een timer op het bord. Zo weten de kinderen hoelang ze nog kunnen spelen/werken.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kinderen leren vanaf groep 3 te werken met een dag/weektaak. Vanaf groep 4 is het sowieso een weektaak. Er wordt in de groepen gewerkt met zichtbare materialen zoals: dagprogramma, dag- en weektaken, doelenbord, portfolio. Hiervoor is een doorgaande lijn in ons daltononderwijs. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsprofiel

Iedere school heeft in het ondersteuningsprofiel omschreven welke ondersteuning de school kan bieden. U kunt dit profiel op school inzien. In dit profiel is te lezen op welke wijze we de begeleiding aan leerlingen vormgeven en welke mogelijkheden voor extra ondersteuning onze school heeft. Bij het realiseren van de gewenste ondersteuning werkt de school vanuit de uitgangspunten van handelingsgericht werken (HGW). Dit betekent kort gezegd: Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt niet in de eerste plaats gekeken naar wat het kind heeft, maar naar wat het kind nodig heeft. Bij HGW is de samenwerking en afstemming met ouders en andere deskundigen een belangrijk aandachtspunt   Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de leerkrachten, de IB-er en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke leerkracht in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoeften op onze school geplaatst kan worden. Bij ieder verzoek tot plaatsing zal opnieuw een afweging gemaakt worden. Kern van deze afweging is de vraag of de combinatie van specifieke onderwijsbehoefte en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Uitgangspunten voor plaatsing zijn voor ons: kan het kind op onze school de gevraagde ondersteuning geboden worden, blijft de aandacht voor de andere leerlingen voldoende gewaarborgd, is de ondersteuning uitvoerbaar voor de leerkracht.  

Het Kenniscentrum, bestaande uit orthopedagogen, ondersteunt de leerkrachten om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de leerkracht het handelen hierop kan afstemmen. Elders in deze schoolgids is informatie opgenomen over het Kenniscentrum. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het samenwerkingsverband in te roepen. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze school zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen aangeboden In ons ondersteuningsprofiel is omschreven welke ondersteuning wij als school kunnen bieden.  

Ondersteuningsteam
Heel vaak kan de ondersteuning door de school zelf gegeven worden. Op onze school is de leerkracht als eerste verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van de leerlingen. Als hij/zij er zelf niet uitkomt, zal advies gevraagd worden aan collega’s of de intern begeleider. Zo nodig voert de leerkracht een uitgebreider gesprek over de leerling met de intern begeleider.   Onze school heeft een ondersteuningsteam. In dit ondersteuningsteam zitten de intern begeleider en de orthopedagoog uit het Kenniscentrum. Als de situatie rondom een leerling daar aanleiding toe geeft, zal de leerling in het ondersteuningsteam besproken worden. Soms is de situatie zo complex, dat in ons ondersteuningsteam ook een deskundige uit het samenwerkingsverband en/of iemand van het Centrum voor Jeugd en Gezin aanwezig zal zijn. In het ondersteuningsteam wordt in samenspraak met de ouders bepaald welke ondersteuning een leerling nodig heeft en waar deze het beste plaats kan vinden.    

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland) 
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden.
Onze school is aangesloten bij het SWV 2305 PO. Meer informatie vindt u op de website van SWV 2305 PO: www.2305po.nl . 

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie voor het schooljaar 2022-2023 is om te werken aan de volgende extra ondersteuningsmogelijkheden.
  • Samenwerking met logopediepraktijk Praatjesmaker. 
  • Teamscholing KickFit!
  • Kanjertraining voor personeelsleden.
  • Bieb in de school (samenwerking)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kleuters krijgen in groep 1/2 een breed aanbod aangeboden. Dit is dus meer dan alleen aanbod op beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid.

Het brede aanbod bestaat o.a. ook uit constructie (meten, meetkunde en beleving), de Taalronde (vertellen en vastleggen eigen verhalen). Er is aandacht voor kinderen die uitdaging nodig hebben. Ook werken we daarbij aan de mindset en executieve functies. 

Het kleuteronderwijs sluit aan op het onderwijs in groep 3. Er is een doorlopende leerlijn vanuit de leerlijnen in Parnassys. De doelen bij de kleuters lopen over in groep 3 doelen. 
Met deze doelen vanuit Parnassys-leerlijnen en het werken vanuit de zone van naaste ontwikkeling, is er een opbouw in leerinhouden dat aansluit op de ontwikkeling van de kleuters. We noemen dit het beredeneerd aanbod. 
De ondersteuning van het jonge kind wordt in de grote cyclus (het groepsplan) en de kleine cyclus (de week-/dagplanning) beschreven aan de hand van doelen. 

Terug naar boven