Indien er sprake is van een klacht dient die allereerst schriftelijk op schoolniveau gecommuniceerd te worden met de leerkracht en/of de directeur van De Sprong. Het is ook een mogelijkheid om schriftelijk contact op te nemen met een van onze vertrouwenspersonen (Lian Konings en/of Emma Gijsbers).
Indien onverhoopt mocht blijken dat op schoolniveau niet tot een goede oplossing gekomen kan worden, kunnen ouders/verzorgers hun klacht middels een beknopte beschrijving kenbaar maken bij het College van Bestuur van Optimus.
Mocht blijken dat de tussenkomst van het College van Bestuur niet leidt tot een voor ouders/verzorgers bevredigende oplossing, dan is er nog de mogelijkheid om de klacht kenbaar te maken bij de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs waarbij Optimus is aangesloten:
- Stichting GCBO
- Postbus 394
- 3440 AJ Woerden
- Tel: 070-3861697
- E-mail: info@gcbo.nl
- Website: www.gcbo.nl
Klachten op het gebied van machtsmisbruik
Bij vragen of klachten ten aanzien van seksuele intimidatie en andere vormen van machtsmisbruik binnen de schoolse setting raden wij de ouders aan om in eerste instantie contact op te nemen met de interne contactpersonen van school. Dit zijn Lian Konings en Emma Gijsbers. De interne contactpersonen zijn onder andere aangesteld voor klachten van kinderen en/of ouders/verzorgers met betrekking tot machtsmisbruik. Denk hierbij aan: ernstige vorm van pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, geweld, agressie. Het gaat dan om klachten van kinderen aan het adres van een volwassen medewerker (leerkracht, onderwijs ondersteunend personeel) of vrijwilliger van de school, of om klachten van een kind ten aanzien van een ander kind. De twee bovengenoemde interne contactpersonen gaan een keer per jaar de klassen in om de kinderen te informeren over de functie van een intern contactpersoon (IC’er).
Bij andere klachten, zoals begeleiding van kinderen of toepassing van strafmaatregelen, gaan wij ervan uit dat de klager in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komen zij er samen niet uit, dan zoekt de klager contact met de interne contactpersoon.
Ouders hebben ook de mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen met de externe vertrouwenspersoon van de GGD Hart voor Brabant onder telefoonnummer: 073-6404090. Deze zijn buiten de schoolvakanties bereikbaar tijdens kantooruren (8.30-17.00 uur; vrijdag tot 16.00 uur). Ten tijde van schoolvakanties of buiten kantooruren kunnen ouders een e-mail sturen naar: externe.vertrouwenspersoon@ggdhvb.nl. De externe vertrouwenspersoon zal zo snel mogelijk hierop reageren.
Stappenplan klachtenregeling
Overal waar mensen samenwerken kan iets fout lopen, zo ook op school. Degenen die zich het slachtoffer voelen, kunnen dat als een klacht beschouwen. Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken zullen in onderling overleg kunnen worden afgehandeld. Bij de afhandeling van klachten dient opgemerkt te worden dat de inhoud van alle gevoerde gesprekken schriftelijk vastgelegd moet worden, door de desbetreffende leerkracht, directeur of het college van bestuur. Alle betrokkenen dienen op de hoogte te zijn van de inhoud van dit verslag en dit te ondertekenen. Een kopie hiervan gaat naar de directeur. De klachten en de afhandeling daarvan zullen jaarlijks worden geëvalueerd. In de klachtenregeling wordt het volgende onderscheid gemaakt:
- klachten met betrekking tot de schoolorganisatie;
- klachten met betrekking tot de directeur van de school;
- klachten over machtsmisbruik.
Ook van andere gesprekken wordt een verslag gemaakt.
Op de website van De Sprong is het actuele complete klachten regelement terug te vinden.
Klokkenluidersregeling
Op stichtingsniveau is een beleidsnotitie met betrekking tot de 'klokkenluidersregeling' vastgesteld. Dit is een regeling waarbij medewerkers misstanden binnen het onderwijs kunnen melden. De regeling biedt de klokkenluider rechtspositionele bescherming en geeft een procedure voor het melden en onderzoeken van misstanden. Deze regeling is opgenomen op de website.