Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs

Hooilandplein 44 6708 RT Wageningen

  • Schoolfoto van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs
  • Schoolfoto van Johan Frisoschool voor Christelijk Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onder de streep, over 3 jaar bekeken en over alle vakken, scoren we ruim boven inspectienormen voor onze schoolweging.

In het kader hierboven worden de referentieniveaus uitgelegd. Hier wordt gesproken over het fundamentele niveau en het streefniveau. Het fundamentele niveau wordt kortweg 1F genoemd. Het streefniveau heet bij de taalvakken 2F en bij rekenen 1S. 
Per vak betekent dit voor ons het volgende:

Bij lezen hebben we zowel op 1F als op 2F beduidend hoger gescoord dan vorig jaar. Dit is mogelijk te verklaren door verbeterd klassenmanagement. Ook zien we een verbetering tussen de M8-afname van het cito LOVS en de afname op de Eindtoets.  De leerkrachten hebben na de middentoets gericht gewerkt aan de hiaten die nog bij de kinderen waren. ook is de taakaanpak van de Eindtoets voorbereid. Dit verklaart mogelijk een deel van de hogere Eindtoetsscore. Op lezen scoorden we ruim boven het landelijk gemiddelde.

Bij Taalverzorging is op 1F iets lager gescoord t.o.v. vorig jaar. 2F bleef precies gelijk. Een aandachtspunt kan zijn, het taalgebruik van Staal spelling. We willen extra aandacht geven aan de didactiek zoals het in onze methode Staal wordt beschreven. Deze score is rond het landelijk gemiddelde.

Bij Rekenen zien we op 1F een hogere score dan vorig jaar, maar op 1S een kleine achteruitgang. Ondanks dat we een mooie groei zien  in de laatste maanden van het schooljaar, scoren we ondergemiddeld in vergelijking met andere scholen in onze schoolweging . Rekenen zal dan ook een schoolbreed aandachtspunt worden in het komend jaar. We krijgen hier extra scholing in.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De methodelessen van de basisvakken worden per blok getoetst (ongeveer eens in de 3 weken). Door de software van Wereld In Getallen, onze rekenmethode, kunnen we door de peiltaken steeds volgen waar de kinderen zijn en hoe het gaat. De informatie van deze data wordt gebruikt in de blokplannen van de methode of, wanneer het nodig is, in intensievere handelingsplannen.

Naast de methodetoetsen hebben we 2 keer per jaar de halfjaarlijkse leerling volgsysteem toetsen (LVS). Met deze toetsen meten we methodeonafhankelijk hoe de kinderen groeien in hun ontwikkeling. De resultaten van de kinderen worden in het team met elkaar besproken en het onderwijs in de klassen wordt daar weer op aangepast. Steeds gebruiken we de stappen Data - Duiden - Doelen - Doen. We werken cyclisch.

Na de analyse van de toetsen worden de nieuwe plannen gemaakt en extra hulp ingepland. Wanneer het nodig is vragen we extra hulp van instanties buiten de school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na 3 jaar liggen de percentages van kinderen die op de juiste plek zitten na hun advies iets onder de landelijke benchmark. Er blijken toch een aantal kinderen op een lager niveau te zijn uitgekomen, m.a.w. ze zijn afgestroomd. Mogelijk hebben de corona-lockdowns hier invloed op gehad. Zeker is wel dat we onze adviezen en de procedure goed moeten bekijken. Dit schooljaar maken we een nieuw protocol advisering VO. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen de kinderen voorbereiden op een snel veranderende wereld. Daarvoor hebben ze, naast een stevige basis op vakken als taal en rekenen, ook andere vaardigheden nodig. We leren kinderen samenwerken en op een fijne manier omgaan met elkaar. Kinderen mogen weten waar ze goed in zijn en wat hun talenten zijn en mogen vertrouwen hebben in zichzelf. Fouten maken mag en hoort bij leren. 

Om dit te bereiken gebruiken we de aanpak van de methode KWINK, voor sociaal emotionele ontwikkeling. Daarbij geven we als leerkrachten feedback op inzet en hoe kinderen gewerkt hebben. We denken vanuit een groei-mindset en stimuleren kinderen, naast het werken in de methodes, met opdrachten waarbij ze nieuwsgierig kunnen zijn. een mooi voorbeeld hiervan zijn de lessen in de schooltuin.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Samenwerken
  • Zelfvertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven