Rehobothschool

Sperwerhoek 4 2743 GC Waddinxveen

  • Schoolfoto van Rehobothschool
  • Schoolfoto van Rehobothschool
  • Schoolfoto van Rehobothschool
  • Schoolfoto van Rehobothschool
  • Schoolfoto van Rehobothschool

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten van de Rehobothschool liggen op een hoog niveau. Alle scores liggen (ver) boven de inspectienormen. We zijn dankbaar voor deze resultaten. Anderzijds denken we ook dat deze resultaten passen bij onze kinderen. Het is fijn om te zien dat onze leerlingen zich conform verwachting en naar hun kunnen ontwikkelen. De tussenresultaten worden tweemaal per jaar geëvalueerd. Er worden analyses op individueel niveau, groepsniveau en schoolniveau gemaakt. Op grond hiervan worden de groepsplannen bijgesteld. Aan het einde van het jaar wordt een uitgebreide analyse gepubliceerd, het onderwijskundig jaarverslag, dat als bijlage is toegevoegd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de eerste oudergesprekken ontvangen de leerlingen van groep 8 een voorlopig schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs. Het schooladvies wordt bepaald op grond van de resultaten van de leerlingen van de afgelopen jaren. Vooral de resultaten van Begrijpend Lezen en Rekenen-Wiskunde zijn bepalend. Ook het beeld van de leerkracht weegt mee. Denk hierbij aan: motivatie, huiswerk, planning en structuur. In februari maken alle groep 8-leerlingen een doorstroomtoets van Leerling in Beeld. Deze toets geeft een uitstroomadvies Voortgezet Onderwijs. Daarna volgt het adviesgesprek met ouders, leerkracht en intern begeleider en krijgen alle kinderen een definitief advies. Na het adviesgesprek melden ouders zelf hun kind aan bij de nieuwe school. De basisschool zorgt voor de overdracht van het dossier.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

De visie van de Rehobothschool is dat kinderen in hun leven deel uit maken van twee rijken, enerzijds het Hemels Koninkrijk en anderzijds het aardse Koninkrijk der Nederlanden. Daarom willen wij de kinderen als eerste inwijden in het christelijk geloof, maar anderzijds ook voorbereiden op hun plaats in onze gevarieerde en complexe samenleving. 

Uitgangspunten:

Kinderen gaan respectvol met elkaar om; de leerkracht is gezagsdrager op basis van vertrouwen.

Kinderen weten dat ze deel uitmaken van een groter geheel.

Iedere uiting van ongelijkheid wordt voorkomen/bestreden. Verdraagzaam zijn zonder de ander te kwetsen is het doel. Kinderen hebben kennis van andere culturen en wereldgodsdiensten; ze leren hoe Nederland en Europa staatsrechtelijk gevormd zijn.

Kinderen tonen zich betrokken op de samenleving. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het is goed dat je er bent!
  • We vertrouwen elkaar!
  • We helpen elkaar!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Rehobothschool kan zich vinden in het door de inspectie opgestelde rapport. Het is fijn dat hieruit blijkt dat de gekozen aanpak leidt tot goede resultaten, leerlingen ontwikkelen zich naar vermogen. In de afgelopen jaren zijn de resultaten van het onderwijs nog verder verbeterd. Ook is hard gewerkt aan de planmatigheid van de leerlingenzorg en de evaluatie daarvan. 

Terug naar boven