Nederlands Hervormde Basisschool Bethel

Lindengaarde 17a 2742 TP Waddinxveen

  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel
  • Schoolfoto van Nederlands Hervormde Basisschool Bethel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten geven aan hoe het staat met het inzicht van de kinderen bij de genoemde vakken. We gebruiken de tussenresultaten om onze groepsplannen en dus het aanbod aan de kinderen in de groep bij te stellen. De tussenresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en in de bouwvergadering besproken en gedeeld. Waar nodig wordt er schoolbreed gereageerd op de leerresultaten van de kinderen.

Onze tussenresultaten liggen allemaal iets hoger dan het landelijk gemiddelde en daar zijn we blij mee. Het betekent dat onze kinderen presteren op een manier die redelijkerwijs van hen mag worden verwacht. 

Aan het eind van iedere cursus publiceren we een onderwijskundig jaarverslag waar de analyse over de afgelopen cursus te vinden is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 ontvangen ouders tijdens de informatieavond het PO-VO protocol.

In groep 7 (na de LIB toetsen van M7) krijgen de leerlingen en ouders een eerste voorlopig advies o.b.v. LIB toetsen, methode toetsen, inzet op school en huiswerkhouding. 

Eind groep 7 wordt het advies (indien nodig) bijgesteld.

Na de LIB toetsen van groep 8 in oktober/november wordt een definitief advies geformuleerd. Dit ontvangen de leerlingen en ouders in januari.

Na de doorstroomtoets kan dit advies nog omhoog bijgesteld worden als de uitslag van de LIB doorstroomtoets hoger uitvalt dan het advies. Dit gaat in overleg tussen school en ouders. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. 

Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten?

De visie van de Bethelschool is dat kinderen in hun leven deel uit maken van twee rijken, enerzijds het Hemels Koninkrijk en anderzijds het aardse Koninkrijk der Nederlanden. Daarom willen wij de kinderen als eerste inwijden in het christelijk geloof, maar anderzijds ook voorbereiden op hun plaats in onze gevarieerde en complexe samenleving. 

Uitgangspunten:

Kinderen gaan respectvol met elkaar om; de leerkracht is gezagsdrager op basis van vertrouwen. Kinderen weten dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Iedere uiting van ongelijkheid wordt voorkomen/bestreden. Verdraagzaam zijn zonder de ander te kwetsen is het doel. Kinderen hebben kennis van andere culturen en wereldgodsdiensten; ze leren hoe Nederland en Europa staatsrechtelijk gevormd zijn. Kinderen tonen zich betrokken op de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Het is goed dat je er bent!
  • We vertrouwen elkaar!
  • We helpen elkaar!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven